Permalänk

formatera om för byte av processor?

Tjena!
tänkte ge mig in i datorbyggandet igen och funderar på ny processor men måste man formatera om datorn när man byter den eller är de bara att köra på på operativsystemet man har?
Mvh

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk

du behöver inte formatera om.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

behöver säkert inte formatera om, annars är det väll bara att göra det om det inte funkade eller?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

okej tack för snabba svar.
sten1930: eftersom ekonomin inte räcker till ett nytt operativsystem så vill jag försöka att inte formatera om den, därav att jag frågar

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Hedersmedlem

Bara att köra vidare, omformatering är egentligen bara vettigt att göra vid byte av moderkort, men inte ens då är det ett måste egentligen.

Skrivet av söderström123:

okej tack för snabba svar.
sten1930: eftersom ekonomin inte räcker till ett nytt operativsystem så vill jag försöka att inte formatera om den, därav att jag frågar

Du behöver ju inte köpa nytt OS för att du formaterar om, bränn upp säkerhetskopia innan du formaterar och boota sedan från denna, så får du samma licens som tidigare.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Men, du behöver ju inte köpa ett nytt OS bara för att du formaterar om. Installera windows med din key som du fick när du köpte datorn/OS

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

jaha. tackar, jag hade ingen aning att man kunde göra så men man får ju reda på nånting nytt varje dag

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk

Det kan ju vara vissa problem att använda key'n på fler datorer än en dator. Då du byter komponenter och vill installera igen så kan du väl eventuellt få problem. Har hört att det är möjligt att faktiskt ringa till Microsoft och låsa upp sin key för nyinstallation men aldrig provat på det.

I slutändan skulle nog jag tanka ner min version m.m. av Windows från en ej certifierad leverantör och installera för att slippa bråket med det jobbigt skyddade microsoft. Kan knappast vara olagligt heller om man laddar ner sin version av Windows som man har licens på. Beror förståss på vart man laddar ner det från. (Detta är inte en uppmaning att piratkopiera Windows)

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm