Skillnaderna mellan USBminne och Flashminne är ..?

Permalänk
Medlem

Skillnaderna mellan USBminne och Flashminne är ..?

Skulle handla USB sticka häromdan, men snubben bakom disken frågade om jag skulle ha flashminne eller USB minne. Jag trodde det var bara olika minnelagringstekniker.

Vad är skillnaderna mellan USBminne och flashminne? Är det bara att man kan boota från flash, eller är det mer?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Inaktiv

De är samma skulle jag vilja säga, bara olika namn för dem.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TomKe:

Vad är skillnaderna mellan USBminne och flashminne?

Tekniskt sett är väl flashminne en benämning på hur data lagras (i motsats till t ex hårddiskar eller disketter), medan USB-minne betecknar att enheten ansluts med USB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Flashminne brukar man säga när det är SD-minnen t.ex. (dvs lösa "kort") som används till kameror, mobiltelefoner osv.
http://www.inet.se/kategori/9/minneskort

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TomKe:

Skulle handla USB sticka häromdan, men snubben bakom disken frågade om jag skulle ha flashminne eller USB minne. Jag trodde det var bara olika minnelagringstekniker.

Vad är skillnaderna mellan USBminne och flashminne? Är det bara att man kan boota från flash, eller är det mer?

Det är ingen skillnad egentligen. USB-minnen är uppbyggda av flash-minnen.

På det kretskort som sitter innanför skalet på ett USB-minne sitter ett flash-minne.

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Det man kallar för USB-minne har flashminne.

Permalänk
Medlem

Du skulle ha svarat: Jag tar ett Usb-flashminne

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem

Så är det ja, att USB är kontakten medan Flash är lagringsmetoden.

Jag sa till han att jag vill ha ett sånt där USB sticka, en Flash sticka (bara för att få in båda begreppen i samma fråga liksom )

Men han fråga då om jag ville ha USB minne eller Flash. Han frågade, för att förtydliga, om jag tänkte använda stickan till att boota från, t.ex. installera windows eller BIOS uppdateringar och sånt. Det skulle jag inte, så då sa han att det är USB-minne jag ska ha.

Men eftersom USB är överföringsprotokollet och flash kanske är lagringstekniken ... då kanske han blandade ihop de båda orden. Men man undrar ju vad han egentligen menade då.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TomKe:

Men han fråga då om jag ville ha USB minne eller Flash. Han frågade, för att förtydliga, om jag tänkte använda stickan till att boota från, t.ex. installera windows eller BIOS uppdateringar och sånt. Det skulle jag inte, så då sa han att det är USB-minne jag ska ha.

Där har något blandats ihop, det är USB-stickor som används när man installerar windows...

Skrivet av TomKe:

Men eftersom USB är överföringsprotokollet och flash kanske är lagringstekniken ... då kanske han blandade ihop de båda orden. Men man undrar ju vad han egentligen menade då.

Något protokoll är det inte, men en standard.

Antagligen ville han veta om du ville ha ett usb-minne, en sådan vanlig sticka, eller ett SD-kort som man brukar ha till kameror. Sen måste ni ha virrat runt det ännu mer på något sätt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TomKe:

Så är det ja, att USB är kontakten medan Flash är lagringsmetoden.

Jag sa till han att jag vill ha ett sånt där USB sticka, en Flash sticka (bara för att få in båda begreppen i samma fråga liksom )

Men han fråga då om jag ville ha USB minne eller Flash. Han frågade, för att förtydliga, om jag tänkte använda stickan till att boota från, t.ex. installera windows eller BIOS uppdateringar och sånt. Det skulle jag inte, så då sa han att det är USB-minne jag ska ha.

Men eftersom USB är överföringsprotokollet och flash kanske är lagringstekniken ... då kanske han blandade ihop de båda orden. Men man undrar ju vad han egentligen menade då.

Tyvärr är det så att personerna i butikerna sällan har koll på vad de säljer. De är just säljare och inte utbildade tekniker eller liknande. Förmodligen trodde han att han visste vad han pratade om men som du märker var det inte så.

Permalänk
Avstängd

Men, då kan man ju lika gärna anställa en bilmekaniker i en blomsteraffär.
- Du ska väll ha en snygg fälg till blomman? Och då rekommenderar jag aluminium som varken rostar, om blomman ska stå ute, och ser fasiken så snyggare ut.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Men, då kan man ju lika gärna anställa en bilmekaniker i en blomsteraffär.
- Du ska väll ha en snygg fälg till blomman? Och då rekommenderar jag aluminium som varken rostar, om blomman ska stå ute, och ser fasiken så snyggare ut.

Klart man ska ha en ljuddämpare till klängväxten

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stormense:

Men, då kan man ju lika gärna anställa en bilmekaniker i en blomsteraffär.
- Du ska väll ha en snygg fälg till blomman? Och då rekommenderar jag aluminium som varken rostar, om blomman ska stå ute, och ser fasiken så snyggare ut.

Eller...??

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)