Ny firmware i alla ssd på marknaden idag

Permalänk

Ny firmware i alla ssd på marknaden idag

Tjenare.

Jag börjar bli sugen på ssd nu. Man har ju hört skräckhistorier om ssd, men jag tror det bara har handlat om barnsjukdomar. Min fundering är om alla ssd på marknaden är uppdaterade med en fungerande firmware nu, asså utan dem firmware som det var problem med. T.ex. Agility 3 diskarna, är dessa uppdaterade eller intel 330 serien?

Jag hoppas på svar, nu ska jag ta och skita, ser fram emot svar när jag kommer tillbaka till skärmen! ;P

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk

Jag har inte haft några problem alls med min Agility 3

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem

I princip inga typiska problem för någon SSD längre, nej.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

kört min Corsair force 3 i snart 1 år utan blåskärm Så läget på marknaden nu är rätt lungt verkar det som.

Permalänk

Hm, det låter ju bra. Blir nog en ssd inom snar framtid då. Tack för era svar trots allt!

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Hedersmedlem

Inte bumpa tednasadator!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Vad betyder "bumpa"? :s Aldrig hört under mina 20 årliga liv.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av tednasadator:

Vad betyder "bumpa"? :s Aldrig hört under mina 20 årliga liv.

Att du "tar fram" en gammal tråd genom att svara på den, så den på så sett kan ses som en "nyligen uppdaterad" tråd och därmed finns med på listan "Nytt i forumet"

"§ 4 Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning)."

Finns i regler!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Skrivet av Mr. Prudo:

Att du "tar fram" en gammal tråd genom att svara på den, så den på så sett kan ses som en "nyligen uppdaterad" tråd och därmed finns med på listan "Nytt i forumet"

"§ 4 Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning)."

Finns i regler!

Aha, men det förkommer ju ofta på forumet, vad jag har sett. xd

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Tjenare.

Jag börjar bli sugen på ssd nu. Man har ju hört skräckhistorier om ssd, men jag tror det bara har handlat om barnsjukdomar. Min fundering är om alla ssd på marknaden är uppdaterade med en fungerande firmware nu, asså utan dem firmware som det var problem med. T.ex. Agility 3 diskarna, är dessa uppdaterade eller intel 330 serien?

Jag hoppas på svar, nu ska jag ta och skita, ser fram emot svar när jag kommer tillbaka till skärmen! ;P

Varför tog du inte bara med dig skärmen på toan och såg när det kom in svar? Haha

OnT: Har hört att allt ska vara löst, fast man vet ju aldrig.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tednasadator:

Aha, men det förkommer ju ofta på forumet, vad jag har sett. xd

Ja men tillåtet är det inte och får vi in en anmälan tar vi bort dem.

Förr var det även mot reglerna att göra flera inlägg i rad men detta gäller inte längre så man kan gör flera inlägg efter varandra så länge som de inte är för nära i tid (redigera tidigare inlägg istället) eller saknar mening (bump).

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Min Corsair Force Series 3 har fungerat perfekt sen den första firmware updaten kom typ
och det var säkert runt 1 år sen.

Skulle dock undvika OCZ.
Kollar man RMA statistik så ligger OCZ inte så bra till.
Deras diskar är väl inte kända för att vara super stabila heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Min Corsair Force Series 3 har fungerat perfekt sen den första firmware updaten kom typ
och det var säkert runt 1 år sen.

Skulle dock undvika OCZ.
Kollar man RMA statistik så ligger OCZ inte så bra till.
Deras diskar är väl inte kända för att vara super stabila heller.

jag har en OCZ Vertex 3 med senaste Firmware, har inte haft något problem med den, jag tror du syftar på Sandforce styrkontrollern och alllt problem det varit med den, men nu med senaste Firmwaren och senaste Gen av Sandforce verkar det fungera.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Nästa söndag så har jag haft min Intel X-25 i exakt två år (enligt kvittot, installerades samma dag eller dagen efter) och har inte haft ett enda problem med disken, sist jag kollade "SSD Life" eller vad programmet kallas så låg den 98% health eller nåt sånt och det var för några månader sen. Kan vara det bästa köpet jag någonsin gjort till en dator. Kommer aldrig äga en dator utan SSD igen!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Det är så kul med ssd alltså. Okej, tack för era svar.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tandborste:

Nästa söndag så har jag haft min Intel X-25 i exakt två år (enligt kvittot, installerades samma dag eller dagen efter) och har inte haft ett enda problem med disken, sist jag kollade "SSD Life" eller vad programmet kallas så låg den 98% health eller nåt sånt och det var för några månader sen. Kan vara det bästa köpet jag någonsin gjort till en dator. Kommer aldrig äga en dator utan SSD igen!

Nu var ju det en Intel också, både kontroller, firmware och NAND-minne. Min 300GB 320 firar 1 år om några månader. Aldrig ett problem och givetvis 100% hälsa fortfarande, men hade inte förväntat något annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Egentligen är det inga problem idag med sandforce, men sedan är frågan om man ska lita på dem med de stora problemen som varit? Jag gör personligen inte det förutom på de diskar Intel står bakom då de gjort om sin firmware från grunden, så gott som. Samsung, crucial och Intel är de jag skulle titta på.

Vet att Emil snackade om någon SSD i fredagspanelen som var skräp som han använt i ett bygge. OCZ Octane SATA II (artikel). Han hade undgått problemen eftersom han googlade på fel modellnamn.

Permalänk

Det blev en Sandisk från Kjell o company på 120gb. Vi får se hur det går med den.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Avstängd

Köpte en Team Xtreem S2 SSD - 120GB SATA III, Sandforce SF-2200 från samma ställe och inga problem. Långsam i testprogram men stabil. Att den är långsam i testprogrammet kanske beror på att den för tillfället är kopplad till E-sata och behandlas som IDE. Har dualboot Windows 8 på den och GTA 4 som laddar klart nästan omedelbart (efter blabla, Steam, blabla rockstarclub blabla GFWL).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Tjenare igen. Ville bara säga att jag är nöjd med min ssd hittills när det gäller snabbhet, det enda jag kan klanka på är hur mycket själva windows tar upp. Vad jag kunde räkna det till så tar windows upp hela 48,5gb! Så det är inte mycket plats man har kvar efter installation! Jag tycker det är knepigt att inte microsoft har tittat närmare på sina uppdateringar och gjort dem mindre, på deras windows låda står där att det ska ta upp 20gb data på hårddisken.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Tjenare igen. Ville bara säga att jag är nöjd med min ssd hittills när det gäller snabbhet, det enda jag kan klanka på är hur mycket själva windows tar upp. Vad jag kunde räkna det till så tar windows upp hela 48,5gb! Så det är inte mycket plats man har kvar efter installation! Jag tycker det är knepigt att inte microsoft har tittat närmare på sina uppdateringar och gjort dem mindre, på deras windows låda står där att det ska ta upp 20gb data på hårddisken.

Men då tar swapfilen upp en viss mängd utyrmme i % till mängden ram-minne du har. Sedan finns det en hibernation fil för viloläge/hibernation. Använder man inte hibernation kan man inaktivera den likaså statiskt minska swapfilen.

Du kan även kolla med program som Space sniffer för att se vad som tar plats. Något måste vara fel om Windows käkar 48gb efter installation och uppdatering.

edit: Du har 16gb ram så då blir swap och hibernation stora. Men jag kan hålla med om att microsoft ska väga in mer parametrar när de skapar swapfilen.