Permalänk
Medlem

Projekt: Lilla Blixten v3.0

Då var det dags för nästa bygge.
Har inte haft planer på att bygga något på ett bra tag men Lian Li och nVidia gör inte saken lätt för mig.
När jag såg GTX670 (referensmodellen) och den nyligen lanserade PC-Q02B började det klia i fingrarna.
För de som inte känner till mina böjelser kan ni kolla på mina tidigare byggen.

En av de första lite mer seriösa byggen blev Vattenkyld TJ08-e.
Detta bygge blev riktigt bra men jag fick det aldrig att vara riktigt tyst (även om omgivningen tyckte att den var otäckt tyst).
Pumpen gav ifrån sig vibrationer och jag drogs med microstuttering i spelen.

Har dessutom modifierat FD Array R2 till mATX.

Har det senaste året gjort några ej slutförda byggen som tex Lilla Blixten v1.0 samt Lilla Blixten v2.0.

Dessutom gjorde ett annat bygge som inte blev slutfört pga diverse anledningar. Målet är att återuppta vid senare datum och bygga klart.

Nu när ni vet lite grann om mig är det dags att presentera mitt nästa projekt.
*Trumvirvel* Lilla Blixten 3.0 *Aploder*
Målet med detta bygge är en maskin som är liten men ändå levererar tillräcklig prestanda för att spela i 2560x1600.
Komponenterna:
Intel Core i7 2700K - inhandlat
Corsair XMS3 DDR3 2x8GB - inhandlat
Asus P8Z77-I Deluxe - inhandlat
Scythe Big Shuriken 2 - beställt
Silverstone ST45SF 450W - inhandlat
Palit GeForce GTX 670 - inhandlat
Lian Li PC-Q02B - beställt
Crucial m4 2.5" 512GB - beställt

Kommentar till komponentvalet:
CPU: Övervägde i7 3770K men valde ändå Sandy Bridge pga den höga värmeutvecklingen hos IB.
Minne: Minne är så billigt idag - ju mer desto bättre. XMS3 är stabila och beprövade minnen.
Moderkort: Enda z77-moderkort som tillåter överklockning samt har CPU-sockel på rätt ställe.
Kylare: En trevlig kylare som är 60 mm hög och borde passa utmärkt i chassit.
PSU: En kraftfull och tyst nätdel som används flitigt i många SFF-byggen.
GPU: Refernsdesign med kort PCB på 174 mm. Detta kort köptes billigt hos Webhallen.
Chassi: Litet men tillräckligt stort för att husera alla komponenter ovan.
SSD: En stabil och snabb disk. Har från början planerat att köra dubbla 256gb men fick gå över till ensam 512 gb pga utrymmesbrist.

De flesta har nog noterat att chassit inte har några expansionsplatser. Detta kommer dock att avhjälpas med Dremel. Utrymme finns...
Grafikkortet kommer att få en ny kylare. Hade tänkt att vänta in Zotacs korta GTX670 men eftersom detta kort kommer endast att säljas i Asien får jag ta saken i egna händer. Kylare kommer sannolikt att bli en lite större fläns från tex Conrad där jag fräser ut urtag i basplattan så att den inte kommer i kontakt med komponenterna på PCBn.

Bilder:
Kommer sen.

Status:
2012-07-08 - Alla komponenter utom cpu-kylare, chassi och SSD har levererats till mig och körs nu på en testbänk.
Grafikkortet ger ifrån sig en mycket svag coilwhine. Missljudet är så litet och kommer sannolikt inte störa mig.
2012-07-12 - Har avbeställt 256GB SSDn och slog till på 512GB modellen.
Eftersom jag inte kommer att få plats med en mekanisk disk kan det vara skönt med lite extra hårddiskutrymme!

Permalänk
Medlem

Har tankar på en micro/pico-speldator jag med. Ska bli intressant att följa. Tänker du modda chassit mindre eller behåller du yttermåtten på det?

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Redan så litet chassi att det inte finns utrymme för sånt.
I toppen ska placera 120 mm fläkt och i botten kommer grafikkortet att husera... Utrymmet kommer att utnyttjas maximalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Redan så litet chassi att det inte finns utrymme för sånt.
I toppen ska placera 120 mm fläkt och i botten kommer grafikkortet att husera... Utrymmet kommer att utnyttjas maximalt.

Jo, antar att man behöver bygga något från grunden för att få ett som är mindre.

Ska bli kul att följa hur som helst. Angående kylaren så funderar jag på om inte en Scythe Kozuti hade varit ett bättre val. Den är bara 40mm hög och en 80mm fläkt i botten. Borde inte vara några prob att slänga på en tyst 25 mm fläkt så har du troligtvis mycket kraftigare kylare som bara är 5 mm högre.

/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Tullen:

Ska bli kul att följa hur som helst. Angående kylaren så funderar jag på om inte en Scythe Kozuti hade varit ett bättre val. Den är bara 40mm hög och en 80mm fläkt i botten. Borde inte vara några prob att slänga på en tyst 25 mm fläkt så har du troligtvis mycket kraftigare kylare som bara är 5 mm högre.

/Tullen

Tvärt om. Big Shuriken är en bra kylare redan out of the box, men Kozutin är totalt värdelös. Original orkar den inte med en nerklockad i5 2500K i idle ens, den låter som en mindre orkan därtill. Och jag tror inte att det är fläkten som är problemet, utan själva kylaren.

Big Shuriken är helt rätt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tvärt om. Big Shuriken är en bra kylare redan out of the box, men Kozutin är totalt värdelös. Original orkar den inte med en nerklockad i5 2500K i idle ens, den låter som en mindre orkan därtill. Och jag tror inte att det är fläkten som är problemet, utan själva kylaren.

Big Shuriken är helt rätt val.

Är du säker på det? I så fall läser jag silentpcreviews helt fel. Som jag förstår det testas här Big Shuriken 2 och ger följande värden:

(OBS! Grader angivna i hur mycket högre än rumstemp, testrigen är på en 95w processor) Markerat i bold de bästa värdena.
12V 1960 RPM 30 dBA 34*C; 9V 1560 RPM 23~24 dBA 37*C; 8V 1340 RPM 19 dBA 39*C; 7.5V 1100 RPM 14 dBA 43*C; 7V 830 RPM 11~12 dBA 48*C

Samma värden för Kozutin (också här med en 95w cpu testrigg) är:
12V 3290 RPM 34 dBA 26°C; 9V 2500 RPM 23~24 dBA 32°C; 8V 2110 RPM 18 dBA 37°C; 7.5V 1850 RPM 14~15 dBA 40°C; 7V 1580 RPM 12 dBA 45°C

Som jag ser det verkar ju Kozutin överlägsen med tanke på att den i de flesta fall slår Big Shuriken trots att den är 18 mm lägre. Eller missar jag något. Är genuint intresserad av att få reda på vad som stämmer, så om du vet något jag inte vet dela gärna med dig.

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Tullen:

Är du säker på det? I så fall läser jag silentpcreviews helt fel. Som jag förstår det testas här Big Shuriken 2 och ger följande värden:

snip

Mvh/Tullen

Jag äger bägge kylarna och där min Shuriken är tyst är min Kozuti dels väldigt högljudd och också inkapabel att hålla temperaturerna nere.

Redan under idle där HWmonitor rapporterar 10-30W load är temperaturerna skyhöga och ljudnivån oacceptabel hos Kozuti.
Shuriken har större flänsyta och 2 extra heatpipes som gör att man kan använda mycket snällare fläktar på den, Kozutin är väldigt begränsad.

Testerna du visar verkar tala för det motsatta (har inte lusläst men SPCR är en väldigt trovärdig källa så jag finner det konstigt att upplevelsen skiljer så mycket) men jag kan inte alls hålla med efter att ha levt med bägge i verkligheten. Jag är ljudkänslig och kan inte vistas i samma som min dator med Kozuti. Vet också att jag inte är ensam med att ha väldiga problem när man lassar på tyngre processorer på kylaren.

Fläkten på Kozuti låter något fruktansvärt, jag startade datorn när jag hade Skype på en gång och mina kompisar trodde att jag hade en helikopter utanför dörren.

Från Newegg;
The Kozuti is recommended for processors up to 65 Watt TDP (up to 95 Watt TDP only with maximum rpm).

Detta går inte att leva med alls, tyvärr. Jag köpte en 2500K med förhoppningarna om lite överklockning, inte ens undervoltad och underklockad gör det mycket skillnad och temperaturerna seglar utan problem upp mot 70-80 utan nämnvärd belastning. Mycket tråkigt.
Har länge letat efter ersättningsfläkt, men 80mm-fläktar på 10mm tjocklek är det inte direkt gott om.

Mvh!

TS;
Förlåt för urspårning av tråden, jag önskar dig lycka till och ser fram emot bilder. Kommer att följas!

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag undrar dock om du har mätt så att Scythe Big Shuriken 2 passar på det moderkortet?

Asus kortet är inte riktigt byggt som andra M-ITX kort för den har en " puckel " om man nu kan kalla det så ... så det kan bli tight.... jag tror inte det kommer passa! .. Let us know OM det funkar

Mvh Mikee

Permalänk
Medlem

Ber också om ursäkt för att fokus flyttades från trådskaparens projekt. För att inte ytterliggare fylla tråden med snack om kylare har jag skapat en ny tråd Scythe Kozuti (40mm H) vs Scythe Big Shuriken 2 (58mm H).

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Ni får hemskt gärna fylla tråden med "snack" - det är trots allt relevant för bygget.
Nedan ser ni bevis på att kylaren skall passa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag äger bägge kylarna och där min Shuriken är tyst är min Kozuti dels väldigt högljudd och också inkapabel att hålla temperaturerna nere.

text

TS;
Förlåt för urspårning av tråden, jag önskar dig lycka till och ser fram emot bilder. Kommer att följas!

Jo, vi kanske kan flytta diskussionen till den nya tråden jag skapade. Har även skickat ett pm till dig. Även om TS inte verkar bli ledsen för att vi pratar om det här :).

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Ni får hemskt gärna fylla tråden med "snack" - det är trots allt relevant för bygget.
Nedan ser ni bevis på att kylaren skall passa!
http://b.vimeocdn.com/ts/302/474/302474033_640.jpg

Hej igen.

Är det bild på ditt moderkort och kylare? ... eller har du hittat bilden på nätet? Varför jag frågar är attt jag hade velat vara 100% säker att den kylaren passar... för jag har samma moderkort! Och jag tror hellre på dig om du har satt ihop dem än en bild från nätet!

Tack på förhand.

EDIT......Hittade filmen som din bild är tagen ifrån... Så nu blir det köpa kylare... DANKE!!

EDIT 2... Eller kankse inte ... läs detta ...http://www.overclock.net/t/1277692/lian-li-pc-q08-and-asus-p8... behövs visst moddning av backplaten för att passa ihop de två ... :O(

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikee1:

EDIT 2... Eller kankse inte ... läs detta ...http://www.overclock.net/t/1277692/lian-li-pc-q08-and-asus-p8... behövs visst moddning av backplaten för att passa ihop de två ... :O(

Medveten om det...
Har till och med sett bilder på hur detta kan/ska lösas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Medveten om det...
Har till och med sett bilder på hur detta kan/ska lösas!

Gottt... Du måste lägga upp bilder sen när du fått ihop det...

Till mig själv blev det en ...http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14 ..hela 3mm mellan rum mellan denna och 180mm fläkten som sitter i taket i mitt Silverstone Sugo-SG07

Som sagt upp med bilder när du fått hem sakerna.

Mvh Mikee1

Permalänk
Medlem

Väntar på chassit, kylaren och SSDn.
Inet kommer att få in q02an imorgon?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Väntar på chassit, kylaren och SSDn.
Inet kommer att få in q02an imorgon?!

Nice. Ta gärna många bilder på chassit, både innan du monterat och när du monterat. Är nyfiken på hur det ser ut, kan inte hitta några bilder på nätet eller reviews.

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Uppdatering!
Inet skickade chassit idag, så jag får det imorgon.
Avbeställde min Samsung 830 512 GB och beställde Crucial M4 512 GB för 3024 kr ETT KAP!

Satt och monterade komponenterna. Som jag nämnt tidigare - är rätt så tajt med Big Shiriken II på p8z77-i men det passar.
Fick kapa lite i backplate men gick smidigt och fint. Passade på att strippa grafikkortet inför montering av den jättelika kylflänsen. Börjar dock komma på andra tankar och istället modifiera en annan GPU-kylare... alt modifiera originalkylare.
Lägger ut lite bilder!

Permalänk
Medlem

Får man fråga var du fick tag i Crucial m4 512 gb för det priset?
/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Kommer följas

Permalänk
Medlem

Såg att du skrev "Moderkort: Enda z77-moderkort som tillåter överklockning"
Kan man inte OC med detta då http://www.inet.se/produkt/1902231/asrock-z77e-itx ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Får man fråga var du fick tag i Crucial m4 512 gb för det priset?
/Tullen

CDON.

De hade den för 3600 kr, 500 drogs av i kassan samt 50 kr rabattkod.

Skrivet av Smookie:

Såg att du skrev "Moderkort: Enda z77-moderkort som tillåter överklockning"
Kan man inte OC med detta då http://www.inet.se/produkt/1902231/asrock-z77e-itx ?

Detta kort kan säkert överklocka minst lika bra, problemet är däremot attnvälja processorkylare.
Big Shuriken tex passar inte utan att blockera PCI-e.

Det kommer snart en stor uppdatering med bilder. Var i verkstaden igår och gjorde klart allt dremlande i chassit. Kommer att sitta en 120 mm fläkt i toppen bla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

CDON.

De hade den för 3600 kr, 500 drogs av i kassan samt 50 kr rabattkod.

Detta kort kan säkert överklocka minst lika bra, problemet är däremot attnvälja processorkylare.
Big Shuriken tex passar inte utan att blockera PCI-e.

Det kommer snart en stor uppdatering med bilder. Var i verkstaden igår och gjorde klart allt dremlande i chassit. Kommer att sitta en 120 mm fläkt i toppen bla.

Ah, nice. Men varför drogs 500 av i kassan? Hur gör jag detsamma? :).

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Länken till disken finns i tråden "dagens fynd"
Disken tillhör Trappstegen, så fort den hamnar i korgen så dras 500 av.

Den är slut nu dock, ska själv köpa en till eftersom jag verkar kunna få plats med två st i chassit.

Permalänk

Kommer absolut att följas då jag har gått i tankarna att göra nästan exakt samma bygge, roligt att man kan tänka så lika ibland lycka till!

Permalänk
Medlem

Har nu i princip avslutat bygget! Jag kommer att förstås göra lite justeringar med ett nytt namn då... Lilla Blixten v3.1 kanske?
Istället för att bumpa med bilder länkar jag istället till galleriet.

Jag återkommer med temperaturer och övriga detaljer vid senare datum (läs i helgen)!
Lilla BLixten v3.0!

Permalänk
Medlem

Kommer en bamseuppdatering.
Har nu inhandlat ett nytt chassi och sett över kylningen till grafikkortet.

Snälla Inet sänder chassin i sina originalförpackningar... kul.

Nothing new here.

Nothing here either.

Internals.

Moderkortsplåt.

Börjar tömma.

Tömd.

Har tejpat lådan med maskeringstejp och märkt ut var urtagen för IO-plåten ska sågas ut.

Fläktfilter som ska sitta i toppen. Här ska det jagas millimetrar om jag ska få allt innanför chassit.

Mycket bättre/tunnare.

Lite bättre kylning än tidigare

Borde vara kallare nu.

Närbild på fästet.

Här jagas det som vanligt millimetrar.

Förstörde min Corsair ramminnen genom att slita av minneskretsarna när jag tog av IHSn!
Som tur hade CDON bra pris på Crucial Ballistix!

Jakten på millimetrar fortsätter!

Grafikkortets kontakter kommer att sticka ut här.

Här ska filter, fläkt & radiator monteras.

Ljuddämpningsmattan är inte för ljuddämpningsskull, utan för att täppa till alla småhål och ge chassit fin insida...

... och visst blev det ganska ok?

Fortsättning följer!

Permalänk
Hedersmedlem

Coolt. Det ser sjysst ut! Bygger själv en egen låda, för samma komponenter.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Ännu en uppdatering. Är i princip färdig - bara att pyssla ihop allt!

Grafikkortet och kylning provmonterade.

En annan vinkel.

Radiatorn fick slipas lite. Var försiktiga med att slipa för mycket... sabbade min första Kuhler på det viset!

PCIe-plåten skärs ut och lackas om.

Allt utom nätdel och ssd monteras in, tajt men bra!

En annan vinkel igen.

Ytterligare en vinkel.

Dags att ge sig på nätdelen.

Snyggt? Nix, men det fungerar!

Vassa kanter skyddas med lite u-list.

Mmonterat i chassiet.

Bra passform.

En tidigare bild utan kantskydd på.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat med nätagget. Älskar byggen där man jobbar med millimetrar.

Permalänk
Medlem

Det kittlas i magen av att se sådana här byggen!
Är lika bra som alltid !
Keep it upp!