Permalänk
Medlem

Tull kontroller

Sha!

Jag ska läsa utomlands i höst och har planerat att ta med en Laptop här ifrån Sverige till Japan vilket är landet i frågan här. Då är det bara en liten detalj jag är osäker på, jag vet att de i tullen har rätt att öppna och kolla laptop hårddiskar, men frågan är bara den ifall man skulle ha några filmer nerladdade till HDD:en har de rätt att ta hårddisken då eller kan det få några andra konsekvenser i så fall?

Tack på förhand // Ez

Permalänk

Tror inte för 5 öre att de har rätt att öppna din dator och läsa av hårddisken. Var har du läst det någonstans?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Får man fråga var du hört eller läst det nånstans?

Svara förfan inte "nånstans på nätet" eller "hört det av en kompis" Då blir jag förbannad:)

Permalänk
Medlem

De får inte starta din dator och leta runt. Källa på detta tack

Om det nu inte är så att du är listad som någon sorts terrorist och de misstänker att du har bomber i skorna och skall spränga hela Japan.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

http://associatesmind.com/2011/04/11/your-laptop-is-not-priva...

Gäller dock bara USA, till Japan tror jag det inte är några som helst problem att ha med sig lite semesterfilmer.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

Kryptera bara.
Problem sovled.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Rest till en väldans massa länder och på sin höjd har jag fått starta min laptop i säkerhetskontrollen på flygplatsen men aldrig varit med om att tullen brytt sig om något sådant. Jag tror att jakten på droger och annat är avsevärt mycket viktigare än att jaga svenskar med semesterfilmer på sin laptop.

Permalänk
Avstängd

Tror tullen är mer intresserad av att plocka de som smugglar saker än de som laddat hem film gratis.

De har säkert rätt att göra vad de vill om de misstänker terrorverksamhet men folk reser dagligen med laptops och jag har inte hört någon som fått sin dator genomkollad utan vidare.

Permalänk
Medlem

Har också fått starta min laptop i tullen när jag ska ut till vissa land, men aldrig behövt lämna ifrån mig den så de kan söka igenom hårddisken. Skulle aldrig tillåta dem detta heller då jag har mycket material som är under NDA (non-disclosure agreement)

Skulle aldrig kunna gå att de skulle kunna söka igenom hårddiskar då det skulle ta sjukt mycket tid samt att det skulle blir problem med alla som har företagskänslig data på sina hårddiskar

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

Porr till Australien ska vara olagligt... Kolla på discovery och borderline eller vad det heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Porr till Australien ska vara olagligt... Kolla på discovery och borderline eller vad det heter.

Hm okej?

Ontopic, nej det hade tagit alldeles för lång tid att söka igenom ALLA laptops som kommer in i länderna.