Gammal Dell Dimension 4550 med Win 7.. Grafikkortsdrivrutin funkade ej

Permalänk

Gammal Dell Dimension 4550 med Win 7.. Grafikkortsdrivrutin funkade ej

Tjena,

Installerade Windows 7 på en Dell Dimension 4550.
Allt ä ok nu förutom grafikkortsdrivrutinen som inte hängde med.
Nån som vet hur man kan få grafikkortet att funka med Windows 7? (alt, tips på nya grafikkort man kan köpa)

Lite fakta från Dells hemsida:

Expansion Bus
Bus types PCI and AGP
Bus speed PCI: 33 MHz; AGP: 66 MHz
AGP connector one
AGP connector size 172 pins
AGP connector data width (maximum) 32 bits
AGP bus protocols 4x/2x modes at 1.5 V
PCI connectors four
PCI connector size 120 pins
PCI connector data width (maximum) 32 bits

Tyvärr har jag inte så mkt på det grafikkort som nu sitter i, det är ett ATI tror jag. Tror det stod D33011 på det när vi tittade.

Det enda problemet är att filmer hackar, på youtube et c. Han spelar ingenting på datorn. Surfar bara.

Tips?

Visa signatur

OS på SSD!

Permalänk
Medlem

koppla upp dig mot AMD´s grafikdrivrutins sida och kör "autodetect" så borde du hitta senaste drivrutinerna för ditt grafikkort.

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/auto_dete...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodslukare:

Tjena,

Installerade Windows 7 på en Dell Dimension 4550.
Allt ä ok nu förutom grafikkortsdrivrutinen som inte hängde med.
Nån som vet hur man kan få grafikkortet att funka med Windows 7? (alt, tips på nya grafikkort man kan köpa)

Lite fakta från Dells hemsida:

Expansion Bus
Bus types PCI and AGP
Bus speed PCI: 33 MHz; AGP: 66 MHz
AGP connector one
AGP connector size 172 pins
AGP connector data width (maximum) 32 bits
AGP bus protocols 4x/2x modes at 1.5 V
PCI connectors four
PCI connector size 120 pins
PCI connector data width (maximum) 32 bits

Tyvärr har jag inte så mkt på det grafikkort som nu sitter i, det är ett ATI tror jag. Tror det stod D33011 på det när vi tittade.

Det enda problemet är att filmer hackar, på youtube et c. Han spelar ingenting på datorn. Surfar bara.

Tips?

--------------------------------
Alltså, är du tokig?
På riktigt?
De har väl i "bästa" fall en 3ghz singeltrådad gammal socket 478 :/
I värsta fall har du en med en gammal 2ghz celeron.
Dessutom har jag för mig att man fick i max 2gb ram i dem om jag inte minns fel (evigheter sen jag pysslade med en sådan här)

Så, rulla tillbaka hans Xp original på datorn istället, den kommer må så mycket bättre av det plus att alla drivrutiner finns till den också för den delen.

Edit:
Glömde säga att om du har otur sitter det ett nvidia ti4600 i den eller ett ati radeon 9000 pro, kan även vara ett mx440 eller nåt sådant om det sitter original i burken vilket jag antar...eller gud bevare mig väl, integrerat intel.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har haft en sån där gammal burk som tjänstgjorde som arbetsburk en gång i tiden, vet att jag bytte grafikkort i den till ett 9800pro, och satte in mer minne så det blev hela 1Gb för att kunna köra lite halflife2 på den

Har för mig att original var nvidia mx4400, och det finns inga drivrutiner för varken vista eller windows 7 till dessa grafikkort

Dock byta till lite modernare grafik går ju, detta är det ända jag hitta som passar http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152310-club_3d_radeon... med detta kan antagligen GPU användas till youtube och filmer så det slutar hacka

Alternativt installera XP igen, kommer väl kanske inte fungera att titta på 720P eller högre då förstås utan hack, beror lite på vilken CPU det sitter i, tror max var P4 3.06Ghz i en sån, så motsvarar idag i prestanda en enkärning intel Atom ungefär.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Rogga, tack men den trodde jag hade den senaste drivrutinen när jag körde den. DVS det lär inte finnas nån för win7.

godspeed, du skulle bli förvånad vad de gamla trokänarna är kapabla till.

ggustavsson, Ah!! Nu börjar vi närma oss nåt. Jag hittade faktist en 500-ing iförrigår. Ska man va en sån jävla kanonkompis kanske.. (det är polarens dator)

Tack för svaren!

Visa signatur

OS på SSD!

Permalänk

verkar som om godspeed hade rätt ändå. kanske.

det hackar och jag har installerat kortet och drivern. kortet heter hd3450. processorn var visst väldigt klen också såg jag nu, p4, 2.29 GHz.

men en sista sak bara. det ser inte ut som om drivern kom in ordentligt. när jag tittar i device manager, display adapters, så står det så här: *standard VGA Graphics adapter..

Är det rätt tro?

börjar tappa hoppet om den här gamla burken nu. sista tips??

Visa signatur

OS på SSD!