Sata II Vs Sata III ssd

Permalänk
Medlem

Sata II Vs Sata III ssd

Hallo!

Jag har nyligen beställt en 120 gb ssd sata III disk från intel i syfte för att sänka laddningstider i spel. Tanken är då att bara installera spel på denna disk eftersom jag vill spara minne på den.
Däremot så har flera personer sagt till mig att installera operativsystemet på den också. Operativsystemet har jag just nu installerat på en 80 gb ssd sata II, även den från intel.

Så frågan är då: Ska man installera om windows 7 på sata III disken? Är det egentligen någon märkbar skillnad?

//Anton

Permalänk

skillnad är det väll men ingen större mer än att du flyttar filer fortare till den.

det som gör störst skillnad är accesstiderna så stegen från en SSD till en annan är inte så stort som mellan SSD och mekanisk

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om nya ssd:n har betydligt högre iops så kan det vara en poäng. Sata II eller III kommer inte göra någon märkbar skillnad, så av den anledningen skulle jag inte orka bry mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Sötast

Skillnaden mellan olika SSD's är oftast mätbar som bäst, finns ingen direkt anledning att bencha sinsemellan.

Permalänk
Medlem

Tror nog inte att jag kommer ominstallera om inte skillnaden är så märkbar.

Tack för respons!

Permalänk
Medlem

Om inte annat så är den ju större

Permalänk
Avstängd

Jag hade nog inte lagt ner det jobbet,Tror ej heller det kommer märkas någon WOW skillnad

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.