Helgsnack: "Vad hände med tillbehören?"

Permalänk
Medlem

ens dator är inte bättre än sin kringutrustning. Jag har nästan spenderat lika mycket på själva datorn som min kringutrustning. Tog mig till och med tiden att bygga ett skrivbord precis som jag vill ha de, som jag blev glatt överaskad användes till den här helgsnacket :). De ända jag saknar är en bra stol, som jag ändå tycker att det kan vara ett utav de viktigaste komponenterna i din datorhörna. Stolen är det som ser till att man är bekväm och inte får ont i ryggen och om man spenderar 10-15k+ på en dator tror jag att man kommer spendera lite tid framför den, då är det lika bra att göra de på ett sätt som man är bekväm i och minst skadande sätt som möjligt!

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Vi har alltid importerat stokke's stolar och sittbänkar till kontoret eftersom det helt enkelt är bättre än de kinnarps-jox vi kört förr. Det är inget direkt fel på kinnarps, utan det är fel på oss slackers som behöver mortion och träning medans man sitter och vilar.

Hittade inte prylarna på stokke's sida, men här finns det vi kör med: http://www.ergoff.se/42-knastod

Permalänk
Hedersmedlem

Såhär ser min hörna ut. Finne betydligt med plats åt vänster. Har två skrivbord som ett hörnskrivbord där jag och sambon sitter på varsin flank.

Skrivbord: Något från IKEA, möjligtvis lite vassa kanter men annars helt okej.
Stol: Från JYSK. Rätt bekväm.
Tangentbord: Ducky SHINE Brown med handledsstöd
Mus: Steelseries Ikari. Superskön. Ska dock snart bytas ut då den är minst sagt sliten.
Musmatta: QPad Sweclockers såklart
Ljud: AKG K242 HD kopplat till ett Xonar DX samt Edifier S330D.
Skärmar: BenQ G2200W. TN-panel men är faktiskt rätt okej att kolla på, ska dock snart tillkomma en 27" PLS. Har ambientlight bakom skärmarna för att det ska vara snällare mot ögonen om kvällarna.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Ursäkta röran men detta är min hörna.

Sletet bord jag köpt begagnat, markus stol från Ikea.
lavalampa bakom skärmen
2st TN 24" och 19"
Micken nyligen sönder på mitt headset därför 2st, även fint 2.0ljud från Alesis.
sweclockers matta och mx518 såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Har inte tagit några bilder på min hörna på evigheter. Mest för att HTC inte vet hur man gör en telefonkamera.

http://i592.photobucket.com/albums/tt2/Traniz/My%20PC/IMAG009...

bra ljus (lampa bakom skärm).
Snack inte skit om IKEA stolar för MARKUS är en bra stol och IPS paneler var inte på tal om sagen då min 245B köptes för de kostar 15k+ då, och den sekundära skärmen har jag bara för att kunna köra PS3'an/se på film medans jag gör annat på datorn.

surround med alla satelliter placerade på skrivbordet kan inte vara någon höjdare?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Nja, massagestol på 10.000kr och 40" Samsung lcd.. Men sitter mest i soffan då någon av katterna sover på stolen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Om man skall tänka på allt det där gick priset för hobbyn precis upp från säg 10k till 15k+. Tanken är dock god

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Såhär såg det ut 2008 hos mig. Och mycket ser ganska likadant ut

Permalänk
Medlem

Sitter på en gammal datorstol, gissningsvis från 90-talet som dock är riktigt skön och något simpelt datorbord.

Köpte faktiskt nyligen ny skärm, headset, mus, musmatta och t-bord då det jag hade innan var bra mycket äldre än själva burken som inhandlades i slutet av 2009 om jag minns rätt (dator 1 i sign) så nu känns datorn som ny även om den inte direkt blev kraftfullare så är den ju så mycket trevligare att sitta vid och äntligen en vettig upplösning på skärmen dessutom. (:

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Om man skall tänka på allt det där gick priset för hobbyn precis upp från säg 10k till 15k+. Tanken är dock god

Fast kringutrustning köper man ju inte direkt lika ofta som ny hårdvara i datorn. Därför borde man kunna unna sig något extra när man väl känner att det är dags för något nytt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Det blir ju ganska långa stunder framför datorn oftast. Så jag slängde ut skitstolen jag köpte från Jysk i julas.
Sittdynan hade kanske kvar som max 20mm dämpande skumgummi, och då är jag ändå en lättviktare och ändå är den så nedsutten.
Tog och köpte en Malkolm från Ikea. Störtskön!

När man räknar på det, så kostar allt som står på skrivbordet ungefär lika mycket som allt i den vita lådan under O_O
Men det är väl spenderade pengar ändå tycker jag.

Visa signatur

Fractal Define R3 | Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel Core i7 2600K @ 4Ghz | Asus GTX 580 DirectCU II | Corsair XMS3 DDR3 16GB @ 1333MHz | Corsair Force 3 120GB | WD 500GB x2 | Corsair AX 850W | Corsair H80 | Dell U2312HM x 2 | Windows 7 Pro 64-bit

Galleri på rummet

Permalänk
Medlem

SItter i min säng, där jag med äter.. har inga stolar/soffor eller bord i lägenheten.. Trådlös mus och t-bord till min laptop som är inkopplad i min 42 tums TV

Spartansk smak

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

För några år sedan gick jag in till Kinnarps och specialbeställde en stol enligt mina egna val. Med extra allt. Välja eget specialtyg, läderdetaljer på vissa ställen, kromdetaljer, armstöd med gel, nackstöd etc...
8300:- har jag för mig kalaset gick på då.
Kostade en del
MEN
- Bästa köp jag gjort.

Jag hade innan suttit i billigt skit från IKEA och Jysk som både gick sönder och gjorde att man satt dåligt.
Vilken skillnad. Som natt och dag.
Min stol har fungerat perfekt. Den är fortfarande i nästan nyskick skick även efter år av konstant användande (sitter mer i den än i soffan). Kommer säkert kunna ha den i 10år till.
Den överlever MÅNGA datorer och slår man ut det på alla år man kan ha sin stol är det väldigt billigt. Räknar man även in att man slipper se ut som Quasimodo efter ett par år är det rena vinstinköpet. Ett grafikkort för 5000kr måste du köpa nytt efter några år då det är totalt värdelöst. En bra monitor överlever flera datorer och man ska inte dumsnåla där. Datorerna kommer och går snabbt, blir gamla och ointressanta. En bra monitor och en bra stol är en bra investering för längre tid.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Är det en U2412M skärm också? I sådana fall har vi extremt lika setup, har dock två skärmar.

Edit: När det kommer till ergonomi så är det vanligaste problemet att man har skärmen i fel höjd, ofta för lågt så att man måste vinkla huvudet neråt för att titta på skärmen. Ja det enligt arbetsterapeuten som var på jobbet och kollade upp allas arbetsställningar. Tydligen är detta en av de största orsaken till värk i axlar, nacke och huvud och det kan ta flera år innan man faktiskt får problem men då är det försent att justera.

Nu när du säger det så! Om jag tittar rakt fram naturligt på skärmen så ser jag bara överkanten av den. Hmmmm hur skall man nu fixa det här då? Idéer någon?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft inställningen att skräm(ar), tangentbord, mus och mussmatta är halva "datorn". Under åren har jag troligen lagt mer på datordelar, men det är ju för att dem har jag bytt ut vid fler tillfällen än kringutrustningen. Exempelvis har jag haft samma tangentbord med mekaniska bryate i snart 10 år. En setup beståendes av Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 tillsammans med en gammal Func Surface har använts nästan lika länge det också. Skärmar är ett eget kapitel där jag under CRT-tiden (tills för bara några år sedan) körde CAD-skärmar som kunde ge mig skärpa tillsammans med hög upplösning och uppdateringsfrekvens. Har nu bytt till TFT som är trevliga vad det gäller skärpa men besvikelse gällande färgåtergivning, betrakningsvinklar och upplösning (om man inte är villig att ge 50k för en skärm). En sak gällande skärmar jag alltid har gillat är att ha dem ståendes högt upp, vilket några gamla ELFA-kataloger kan hjälpa till med.

Ljud till datorn har länge inneburit att koppla in en extern förstärkare med lite mer "rejäla" högtalare. Behöver inte vara stora eller urstarka, men iallafall kunna återge vettigt ljud från datorn då jag har ett eget par stativare stående på skrivbordet (ej det primära paret dockj).

Skrivbord inklusive stol vill jag nog inte veta vad de gick på i nypris. Fick de billigt ur ett konkursbo 7 år sedan. Skrivbordet påminner om IKEA's GALANT hörnskrivbord med järnbalkar och T-ben (men har ej kunnat se någon etikett varifrån det kommer). Stolen är av märket NKR men mer vet jag inte. Det är nog den enda stol jag kan sitta på i över 20 timmar utan några som helst problem.

Kort sagt, datorn ska ha duglig prestanda men kringutrustningen är minst lika viktig i min mening, om inte mer.

EDIT: Glömde givetvis tillägga att under bordet ska det vara tomt. Varken baslådor, chassin eller kablar ska finnas där. Trots att det är gott om utrymme under mitt stör jag mig rejält på hutchen jag har ståendes i ena änden av bordet.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en lite smågammal stol från Ikea, dock med en kiludde på som skonar ryggen.
Sedan ett hörnbord som jag fick för 10år sedan kanske, fungerar bra för mig!

Måste dock säga att jag är avis på en hel del av er här med era snygga skrivbord och "lyxiga" stolar, kanske blir sådant någongång om jag bara kommer på vad

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

jag sitter på en ikea stol som jag betalade 300 kr för http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50178859/

Permalänk

Bord och stol ifrån IKEA.
Logitech G19 Gaming Keyboard
Logitech G930 Headset Gaming
Logitech G700 Gaming Mouse
SteelSeries 9HD

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk

Måste fråga, den som tog bilder. Vet någon vad det är för skrivbord på bilder? Vart jag kan köpa det?

Tack

Permalänk
Medlem

Jag prioriterar ofta kringutrustning före själva datorkomponenterna.

23" Dell ips 2500kr
Mekaniskt tb och mus 800kr
Hörlurar HD555 1000kr
Högtalare Adam A5X 6000kr
Ska köpa ett fint ljudkort och en bra kontorsstol asap.

Laptop, i5 (första generationen?), 540M, 6gb (4000kr). Tänker uppgradera till en SSD snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av looxztation:

Måste fråga, den som tog bilder. Vet någon vad det är för skrivbord på bilder? Vart jag kan köpa det?

Tack

Detta.

Själv har jag haft väldigt svårt att hitta ett passande skrivbord.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Monsterspelaren:

http://i.imgur.com/7lRJf.jpg

Bord och stol ifrån IKEA.
Logitech G19 Gaming Keyboard
Logitech G930 Headset Gaming
Logitech G700 Gaming Mouse
SteelSeries 9HD

E det baslådan hu har där under bordet? Jävligt snygg sak iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag har ett hörn-skrivbord i furu för ca 800kr (om jag minns rätt), 27" TN-skärm (skall bytas mot IPS senare) och en äldre kontorsstol i 7000 kronors-klassen som jag fick pga att den "knarrade". Tangentbordet är ett gammalt ergonomiskt Microsoft Natural Elite

Edit:

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Hootski:

Ursäkta röran men detta är min hörna.

http://i47.tinypic.com/2qds9yo.jpg

Sletet bord jag köpt begagnat, markus stol från Ikea.
lavalampa bakom skärmen
2st TN 24" och 19"
Micken nyligen sönder på mitt headset därför 2st, även fint 2.0ljud från Alesis.
sweclockers matta och mx518 såklart!

Scantraxx, det är fina grejer det du! hehe

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Medlem

Jag använder för nuvarande en billig IKEA-stol och ett skrivbord från Jysk, men det blir en rejäl uppgradering inom snar framtid.

Bästa helgsnack hitills, förresten. Sånt som anses som "tillbehör" är ju egentligen det mest viktiga du kan köpa.

Detta även inom andra områden. Om du springer mycket till exempel, investera då pengarna i ett par bra skor (>1000 kr) och ett par sulor (>300 kr), istället för att köpa dyra träningskläder, GPS-klocka eller dylikt.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på en 4K upplöst IPS (el. dylikt) skärm.

Sedan har jag lagt ordentligt med tid på bakgrundbelysning till skrivbordet, en extra lampa, stol och bord, allt från Ikea och modifierat för mina egna behov (kabeldragning etc). Ett Steelseries 6GV2 och en Razer Deathadder Black, för trevligt filmtittande (ingen belysning). Och ett par ATH-M50, och snart ett par Grado SR80i.

Klart man ska ha kringsutrustning, annars är ju inte tiden vid datorn behaglig.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Skrivet av xigmatek asgard:

E det baslådan hu har där under bordet? Jävligt snygg sak iallafall.

Hehe, Ne det är ett gamalt chassi som jag brukar lägga upp fötterna på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Hedersmedlem

Min lilla hörna som efter mycket om och men är godkänd av frun i huset. Känns som en helt okej lösning som inte sticker ut för mycket i lägenheten.

Skrivbord: String av Nisse Strinning
Bakgrund: Tapet av Josef Frank
Stol: Eames Plastic Side Chair av Vitra

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

http://forumbilder.se/images/2f42012112025e921.jpg

http://forumbilder.se/images/2a420121121294d79.jpg

Min lilla hörna som efter mycket om och men är godkänd av frun i huset. Känns som en helt okej lösning som inte sticker ut för mycket i lägenheten.

Skrivbord: String av Nisse Strinning
Bakgrund: Tapet av Josef Frank
Stol: Eames Plastic Side Chair av Vitra

Nu blir jag besviken på dig, jag har haft stor respekt för dig men att låta din heliga hörna dikteras av kärringen din är hädelse! Vi bodde i lägenhet innan och tantan fick bestämma hur hela lägenheten skulle se ut förutom min lilla hörna som jag sa ifrån att den bestämmer jag över. Ungefär lika stor som din hörna fast jag sågade till en bänkskiva i ek, lackade och sedan hängdes den upp med matchande hyllor av konsoller.

Nu säger du ifrån så jag får tillbaka respekten för dig

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monsterspelaren:

Hehe, Ne det är ett gamalt chassi som jag brukar lägga upp fötterna på.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är vad jag kallar smart modd på ett gammalt chassi!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold