Helgsnack: "Vad hände med tillbehören?"

Permalänk
Medlem

Jag har börjat satsa på kringutrustningen det senaste året.

Skärm Hade en billig benq skärm som jag bytte ut mot en Dell 2412m. Skön uppgradering. Inte bara för bättre färger men mest för att det är 16:10 och att IPS är mycket skönare att läsa på än tn.

Tangentbordet var innan ett g15 men bytte det mot ett Qpad mk-50. Bra mycket skönare att skriva på. Ser snyggare ut också.

Musen är en logitech g9. Gillar den för fram/tillbaka knapparna. Skulle inte kunna surfa utan dessa. Sen gillar jag också att man kan ändra dps on the fly. Hade tänkt köpa en annan mus när min förra likadana började krångla. Men jag kontaktade logitech och fick en helt ny. Mycket bra service då den var några år gammal.

Ljud Hade ett g51 5.1 ljudsystem från logitech innan. Började med att byta ut dessa högtalare mot ett par D'felt Audioengine 5 2.0. Riktigt bra högtalare för det netta priset av 3500kr faktiskt. Stor uppgradering mot logitech. Sen skaffade jag hörlurar också. För spelande är det ett par akg k701 som drivs av ett Xonar essence STX. Inte det kraftigaste ljudet men de är faktiskt riktigt sköna och bra i spel. För musik så är det ett par Grado ps-500. Riktigt bra hörlurar för musik.

Stol Prövade först en Markus-stol på ikea som många hyllar. Gillade den inte alls så drog till Mio istället och köpte en street http://www.mio.se/produkt/Street-Skrivstol/M1328490/. Tycker att det är värt att betala lite extra för en bra stol. Ska man sitta mycket vid datorn ska det vara skönt också.

Sammanfattningen är att det är värt att satsa lite extra på tillbehören, i alla fall enligt mig. Köper man en dator för 20 000kr så kan man ju lägga lite pengar för det extra också.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Blev lite fundersam. Är detta ett galleri eller en diskussionstråd? blev lite osäker i och med att folk lägger upp en massa bilder på deras datorhörnor. Tråden handlar väl ändå om hur personer prioriterar datorkomponenter och tillbehör :S

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Blev lite fundersam. Är detta ett galleri eller en diskussionstråd? blev lite osäker i och med att folk lägger upp en massa bilder på deras datorhörnor. Tråden handlar väl ändå om hur personer prioriterar datorkomponenter och tillbehör :S

Det tycker jag nog en bild kan visa också

Permalänk
Medlem

Jag har en två meters spånskiva som skrivbord och någon Ikea liknande stol som jag inte vet var den är köpt. Ska snart uppgradera med nytt skrivbord men det har fungerat för mig i ca ett år nu.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Entusiast

För mig är det framförallt viktigt med benutrymme, och i det räknas att man inte ska ha fötterna i nacken på Medusa. Sen vill jag också ha plats att läsa eller skriva något på papper (ni vet sånt vitt platt fyrkantigt ark man pokea med pennor med när man var liten). Stolen trodde jag bar viktig men jag har lagt märke till att jag alltid sitter längst fram på kanten så egentligen hade jag kunnat ha en pall. Har också upptäckt att jag presterar mycket bättre i spel i en köksstol än i en datorstol. Så det där med hur man ska sitta är en svår fråga.

Om någon är nyfiken på hur jag har löst mitt så lägger jag till det, det är trots allt många här som gör det och det hjälper väll diskutionen endå, mag menar, att visa hur man har det är att delge sin åsikt, och det är väll det en diskussion går ut på?

Jag har byggt mitt skrivbord själv för att möta min krav. Blev kanske inte jättebra men det gör sitt jobb, det svarta bakstycket blev dessutom grått, jäkla lurendrejare i affären.

(Ignorera min nakna dator, den är under konstruktion och jag har bara färdigställt skelettet och stoppat i det jag hade. Ska in 2st 670 alternativt 680 och en H100 som för nuvarande är trasig).

Som ni ser på bilden har jag två tangentbord, ett platt för att skriva mycket (tyvärr är inte knapparna så hala som jag hade velat) och ett för general/gaming.
Skärm är nästa prioritering efter grafikkorten, tänkte skaffa en 27" IPS med saftig upplösning

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag blir lite orolig när jag ser att många sitter i stumma kökstolar, fåtöljer, soffor och i sängar(?!) när ni använder datorn. Hur tänker ni?

Permalänk

Jag tycker att det varit svårt att hitta en stol som man kan få tag på till ett vettigt pris. På jobbet har vi som många andra Kinnarps men de har de allra flesta inte råd att köpa eftersom det är 10tkr +. Efter många år i halv bra Ikea stol så var jag på mio möbler och såg denna. http://www.mio.se/produkt/Race-Skrivstol/M1444569/ Kollade på den mest för att den såg cool ut eftersom jag gillar motorsport och den liknar en Sparco racing stol.. Förvånandsvärt så var den bekväm oxå. Köpte den och 1500:- är bra pris och den är mycket skönare än någon Ikea stol jag prövat. Sidorna är i konstläder vilket oroade mig eftersom det lätt blir svettigt i konstläder men själva sittytan är i någon slags nät variant vilket gör det hela väldigt skönt. Bra stöd i ländryggen och smiter åt fint i sidorna..som en riktigt sparco. Höj och sänkbar och ett trivsamt gung. Inga flotta inställnings möjligheter som på en Kinnarps..men räcker gott. Sen är den cool vilket inte är oviktigt.

Annat bra tips för den där ekonomin är skral är att man kan klä om en gammal sliten kontors stol. Har man inte tummen mitt i näven så kan man köpa lite tyg och skummgummi, en häftpistol lite spraylim och 10 minuter research på google så kommer man undan men en fräsch stol för någon hundring. Vill man vara combat kan man köpa m90 tyg vilket är riktigt bra och slitstarkt. Har klätt om min nu skrotade Ikea stol en gång och det funkade fint.

Permalänk
Medlem

Jag bor rätt litet, så min "datorhörna" är väl i princip vardagsrum och sovrum också.

Kör med en Samsung 40" LCD-LED TV som står på en gammal TV-bänk jag fick av morsan när de inte behövde den mer. Perfekt höjd.

Stolen är någon gammal IKEA-sak som jag fick när jag var typ tio. Fast den har fungerat bra, även om den börjar bli sliten. Dvs. dags att skaffa ny snart. Om någon har några tips på stol får ni gärna dela med er i PM. Priser på upp till typ 4000 är okej.

Saitek X-52 Joystick för att flyga lite då och då. Saitek Cyborg tangentbord. Grymt skönt att använda, tycker jag. Razer Deathadder V2 mus (eller något, kommer inte ihåg versionen, men den funkar helt okej. Ibland går det inte att klicka med skrollhjulet, men det är rätt sällan.

Har något enkelt skrivbord från IKEA, men det är precis vad jag behöver, så det är jag nöjd med.

Högtalare har jag en bunt KEF:ar ur Q-serien med en Harman/Kardon AVR 430 förstärkare och en Epik Legend subwoofer. Troligen det som kostat mest förutom datorn, men jag är nöjd.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Logitech G35, G15 tangentbord, MX518 mus, 120hz skärm (+ 3D Vision 2) och en stol från IKEA (vet ej vilken). Tycker att detta funkar ganska bra ändå ihop med min setup

EDIT: Mitt skrivbord är dock halvslitet och gjort av trä. Så det ser inte speciellt snyggt ut :S

Visa signatur

C>++

Permalänk

Så här har jag en Dell U2412M Som jag nyligen uppgraderade till från min gamla BenQ med TN-panel. Tycker Dellen var en lagom uppgradering av skärm då den bra prestanda per krona? Sitter även en skrivbordlampa bakom denna skärmen, vilket är väldigt skönt på kvällen.
Bytte min gamla BenQ mot föräldrarnas 19" från 07, perfekt för Skype och Spotify.

Sen var jag dum nog att köpa en Mionix Naous 5000 (oanvändbar mjukvara) Sen har jag det underbara Apple Tangentbordet som jag älskar att skriva på. Var dock inte så skönt att spela med... Funderar på att köpa ett microsoft sidewinder x4 till spelandet.

Ljudet kommer genom Corsair SP2500 som är ypperliga enligt mig.

Skrivbord och Stol är väldigt gamma och från Ikea, tycker de fungerar, särskilt stolen som är super skön.

Jag hade gärna lagt ner ännu mer pengar på tillbehören, men ekonomin är rätt knaper som student.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gardinen:

Stort Kinnarps bord med Kinnarps 6000 stol och en Dell 2410 24" skärm. Så jag klagar inte på ergonomin direkt.

måste ha kostat en hel del

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Kringutrustningen är viktigare än komponenter i min mening, sitta med ett par siberia lurar och inbyggda ljudkortet, TN skärm å nått billigt rubberdome tangentbord är inte värd den vackrare grafiken. Om man måste prioritera och inte kan ha allt så lägger jag helt klart fler kronor på kringutrustningen.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att se att detta ämne kommer upp igen.

Tror det är lite av en generationsfråga. När jag var yngre så fanns det inga funderingar på ergonomi, det var 14" crt upp-plågad till 1024x768 i 87hz interlaced (motsvarar 43,5hz). Musen var en Logitech med på tok för lätt kul och sen en standard blå musmatta som var lika sträv som sandpapper.

Nu när jag närmar mig 30 så finns det dels mer kunskap om ergonomi och vad som är bra för kroppen.. och mer pengar att lägga på de sakerna. Det går inte att förneka att kringutrustning är dyrt, men det är en långsiktig investering och det är för det mesta grejer som håller väldigt länge.

Ett bra skrivbord kan man ha i 10-15 år om man är rädd om det och det är bra kvalitet på det. Köper man stavlimmad ek eller liknande och snickrar själv klan det säkert hålla i generationer. Samma sak gäller en bra stol, sköter man den och inte misshandlar den så funkar den i bra många år.

Tangentbord, möss och bildskärmar kanske inte håller riktigt lika länge även om mitt tangentbord fyller 21 år i år men de hänger i alla fall med 2-3 datorbyten med dagens utvecklingstakt.

Högtalare och förstärkare åldras inte heller så snabbt, hittar man bara något man trivs med ljudmässigt och inte känner något uppgraderingsbehov så blir en investering på 10k kr inte så farligt utslaget på 10-20 år.

Ytterligare något att fundera på är ljussättning. Ett kolsvart rum är inte bra men lagom dämpad och stämningsfull belysning kan göra det både trivssamt och ergonomiskt riktigt.

Något annat man troligen tänker på för lite i vissa fall är ljudnivå. Nu vet jag att många kämpar för att få tystare datorer men lägg gärna några hundralappar extra på ett lite bättre chassi och tysta fläktar. Oljud gör ju inte någon glad...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Kringutrustningen är viktigare än komponenter i min mening, sitta med ett par siberia lurar och inbyggda ljudkortet, TN skärm å nått billigt rubberdome tangentbord är inte värd den vackrare grafiken. Om man måste prioritera och inte kan ha allt så lägger jag helt klart fler kronor på kringutrustningen.

Och sen när är det fel att spela på en TN panel?
Så länge man inte sitter på 17" 1280x1024 så tycker jag det är ok.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Skulle nog vilja påstå att Ikea gör bra saker för pengarna. Kontorsstol Markus och ett skrivbord modell Malm, mäter väl 160x80 om jag inte minns fel. Något behov av höj och sänkbart skrivbord som på jobbet behöver jag inte hemma eftersom jag inte byter arbetsställning på samma sätt direkt.

Är galet sugen på att köpa Malmstolen 7000, den krossar alla kinnarpsstolar som vi hade innan företaget valde att byta ut alla stolar.

Har fått känslan av att när folk generellt pratar tillbehör så handlar det om tangentbord och mus, inte stol och skrivbord.

Tycker Samsungs 950D funkar perfan . Satt och vägde bra länge mellan IPS eller "lyx-tn" alá 120hz. Ångrar mig faktiskt inte.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag på en bordskiva och ett par bordsben, eftersom det passade mina krav perfekt. Snyggt, billigt och stor yta.
Som mus har jag en Deathadder, grymt skön, men har varit väldigt sugen på Qpad 5K sen den kom ut (vilket var ett tag sen).
Musmatta har jag Steelseries Fnatic Edition, mjuk och stor, perfekt.
Till hörlurar har jag tyvärr Steelseries 5Hv2, bara för jag hade dom liggandes när mina AKG gick sönder.
Högtalarna är Yamaha HS50M, så absolut inget fel där
Skärmen är en skit dålig BenQ som jag har haft väldigt länge, men jag vill ha större och IPS med hög upplösning och dom är verkligen för dyra för mig.

Dator i sign, så det är bara att jämföra

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom jag inte är en gamer hamnar komponenterna oftast i övre mellansegmentet. Just nu förändras nästan ingenting, förutom tillskott av SSD, kanske mer RAM, men i pengar räknat har den biten stannat av. Å andra sidan har jag, som en indie-gamer (i princip de enda spel jag ibland spelar) få "ursäkter" att uppgradera. Mitt enda argument skulle vara de gånger jag kör x264.

Skärmen har däremot prioriterats något och är en DELL U3011. Jag har svårt för annat än mekansiska tangentbord, och har ett daskeyboard med blanka tangenter, vilket fungerar bäst för mig när jag ofta skiftar mellan olika språklayouter (Dvorak eller Colemak skulle säkert vara ett bra alternativ, men jag är lite i samma situation som några andra här, att det ändå fysiskst skulle vara svårt att skriva snabbare än vad jag redan gör). "Truley ergonomic" tangentbordet såg trots allt intressant ut, speciellt eftersom det också finns i utförande med blanka tangenter, än om priset är flera hundra kronor dyrare än daskeyboard. Musen är för mig ganska lågprioriterad till en gräns, för en dålig mus kan vara bland det mest enerverande som finns. a4tech har några modeller som i alla fall var prisvärda och i min mening riktigt bra (min tycks heta X7).

Vi har inte så många rum, vilket lett till att min stationära dator står i vardagsrummet, och systemet hålls därför prydligt. Jag och frugan är inte särskilt intresserade av TV, och då har min stationära fått vara filmuppspelare (ganska ofta strömmade betaltjänster). Ljudet är det dock inget fel på, än om jag håller mig till 2 kanals klassisk HIFI. Det finns en separat media-server för music, men jag kopplar även in den stationära till DACen (Audiolab M-DAC) med USB. Sedan är det få komponenter, från DACen med balansera XLR till ett Primare slutsteg och sedan ut till ett par Larsen 6 högtalare.

Möblerna till arbetsplatsen? Tja, de är ju knappast anpassade, varken i tid eller funktion, men fungerar ändå riktigt bra för mig (eftersom jag är i stor utsträckning bara använder tangentbordet blir problemen med rätt ergonomi mindre). Både bordet och stolen har nog hamnat i åldern +70. Det är faktiskt frugans arbetsplats i ett annat rum som är mer anpassat för kontorsarbete, men då finns där också nätverksskrivare och system för pärmar och annat, vilket inte hade sett så kul ut i vardagsrummet.

Slutsats: datorn i sig kostar mindre än skärm+tangentbord+mus och definitivt mindre än vad audio systemet den är kopplat till gör. Prioriteringarna har förändrats genom åren.

Permalänk
Medlem

Inte så mycket att klaga över, dock saknar jag en byrå med lådor eller hylla att lägga grejer som jag vill ha nära tillhands samt uppgradering av högtalare ev. surround.
Sitter på en 500-600krs stol från jysk som annars är ganska skön att luta sig tillbaks och t.ex. glo på film i men vore inte fel med en lite mer gedigen stol .

Dold text
Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem

Använder en väldigt bra stol då jag har ryggproblem samt en fin Dell Ultrasharp. Bra bild förhöjer hela upplevelsen något enormt!

Permalänk

sitter med en tn panel fujitsu 23 tums 1080p och har ingra problem med det
har en hyfsat billig datorstol från ikea, Moses tror jag den heter och vill bara säga att det är bland de skönste stolarna jag suttit i, har aldrig fått ont i ryggen eller liknande så att klaga på ikea möbler är bara nonsens
Har ett siberia v2 med externt ljudkort och tycker det är ett bra skönt headset med hyfsat bra ljud så varför klagar många på det i tidigare posts?
Mitt tangentbord är sidewinder x4 vilket fungerar bra, tycker det där med mekaniska knappar verkar överdrivet om man bara ska spela
har logitech g400 som är go att hålla i men tyvärr så krånglar min högerklicka lite dock så beror det nog på min otur att det är halft sönder
billigt ikea skrivbord som fungerar bra med bara att jag hade lite ont om utrymmer för tangentbordet då detta skrivbord är designat för att man ska ha mus och tangentbord på en utskjutbar bräda men annars fungerar det bra.

så att ha krungutrustning för ett x antal tusen tycker jag är överdrivet och lägger det hellre på bättre komponenter i min dator.
det enda som kan varar värt att lägga mycket pengar på är ljud antar jag men det beror ju på hur kräsen man är
samma med stolen om man har ryggproblem eller liknande

Det var min åsikt men alla tycker ju som sagt olika

Permalänk
Medlem

Utan bra bild och ljud så spelar resten av datorn nästan ingen roll IMO.
Jag har lagt flera gånger mer pengar på min skärm och ljudsystem än de flesta har har lagt på sin dator.

Permalänk
Medlem

Går i tankarna att köpa Qpads mk-80. Men med vilka brytare?
Har testat svarta, tycker de är lite för hårda. De blåa är uträkande totalt. Alltså står det mellan de röda och de bruna. Problemet är att jag har ungefär 0,5% möjlighet att åka och testa de bruna, efter som jag bor avlägset från tex Inet. I butiker som tex mediamarkt finns oftast bara blåa, svarta och ibland röda.

Röda är ju sköna, men jag gillar ju den icke-linjära känslan lite också (alltså som de bruna har). Någon som kan ge lite input (även om det är otroligt upp till personliga preferenser) på hur bruna känns för att spela och skriva på? Eller ska jag ta de röda rakt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Frågan för mig är inte vad, det är vart. Var handlar man kontors-skrivbord och sköna stolar? Inte dem vanliga affärerna, ingen bil så kinnarps etc är helt ute ur diskussionen om man ens kan handla från dem som privatperson. Går det ens att beställa sådant online? Hörnskrivbord med bra djup för fötterna och plats för tre stycken 30" etc.

Finns hur mycket som helst på blocket, många företag köper nytt väldigt ofta. köpte själv min Kinnarps stol där. Jag gav 1200kr för en stol som kostat 6000kr

Skrivbordet har jag själv byggt (är ej klar) med en ekskiva som är 2200mm x 600mm.Och ska köpa en till som jag ska ha som rygg så jag kan fästa mina väggfäste i den istället för i väggen. Plus att jag ska fräsa kanaler till sladdar.

Det är helt klart det ultimata tycker jag, att bygga så som man själv vill ha det! Får bra plats med mina 3st 24" Det jag håller på att leta efter är ett billigt elektriskt höj/sänkbart skrivbord på Blocket, så jag kan ta motor o ställning
Det kan ju vara rätt skönt att stå ibland.

Tillbehören är lika viktiga för mig som resten!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Jag lägger nog ganska mycket på både burken och tillbehören

Började småskratta lite för mig själv när jag såg signaturen...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Skärm: LG flatron e2260
Stol: Jysk MAGNUS hög rygg (inte 100 nöjd, börjar bli hård eller så är det bara ett fint buttprint )
Högtalare: Logitech Z4 men används inte precis då jag köra med headset jämt
Headset: Steelseries Serbia V2 lätta, sköna och bra ljud!
Skrivbord: Ikea's GALANT hörn skrivbord
Har för övrigt höjt upp skärmen för att få den i rätt nivå och som bonus blev skrivbordet mycket större!

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är lätt att prioritera själva datorn när man har en begränsad budget. Men samtidigt så är det ju just kringutrustningen som har potential att leva kvar längst, en dator som vid inköpet har utmärkt prestanda och är av aldrig så bra kvalité blir på några år hopplöst obsolet, medan mitt skrivbord från början av 1900-talet fyller sitt syfte lika bra idag som det gjorde då.

Det är väl grejen med konsumtionssamhället, att köpa (ibland kostsamma) saker som ändå snart behöver ersättas, inte undra på att det kan bli dyrt att leva.

Permalänk

Håller med föregående talare, kringutrusningen är den du oftast behåller längst. Allstå tycker jag man ska lägga extra på saker skärm (!) men även stol och bord. Det är saker som påverkar hur bekvämt du upplever din dator, dag ut och dag in, oavsett om den kostar 5000 eller 50 000 kr.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Skaffade gamingdator i september månad och sedan har kringrustning och sådant tillkommit efterhand.
Dator för 12-13k
Skärm: 2,5k Eizo Foris 23¨ IPS
Mus: 250 Logitech G500
Musmatta: 0 kr, ¨lånar¨ nån överbliven från faderns jobb.
Tangentbord: ca 500 Logitech G15, kollar efter nytt (mekaniskt), gillar nog blå mest men det skulle inte fungera då jag skulle störa de andra familjemedlemmarna alldeles för mycket. Röda ogillar jag då jag känner att de är alldeles för lätta. Svarta eller bruna/clears är där valet står.
Hörlurar: 2,5k Tritton Ax Pro (kostar ca 1,5k idag)
Så har lagt ca hälften så mycket på kringrustning som på själva datorn.
Skrivbordet jag har är ett gammalt som jag satte nya ben på, det har dock en konstig kan som gör att jag inte riktigt kan sitta som jag vill, får skaffa något vettigare.
Stolen börjar bli till åren, letar nytt...

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Det där måste vara ett av de konstigare tangentbord jag sett! Ergonomiskt kanske men inlärningskurvan måste vara ganska brant om man ska spela eller kunna sina kortkommandon.

Nja, ibörjan är man lite borta. Men efter lite mer än ett halvår så skulle jag ALDRIG köra ett vanligt sketet standard tangentbord igen. Får ju programera om laptopens tangentbord för att så nära som möjligt passa efter layouten på TECK:et

Permalänk
Avstängd

Så är det inte för mig iaf, har en bra IPS skärm, bra stol och ett stort och fint ikea bord :). Min spelutrustning är också påkostad men fattar inte varför folk använder skitdåliga skärmar/bord/stolar/utrustning, viktigt också!