Permalänk
Medlem

Temperatur Asus E45M1-I DELUXE

Hej!

Fick hem ett moderkort av ovan nämnd sort under gårdagen igår för mitt htpc-bygge, som utöver det består av ett Morex T3500, 8 gb ddr3 1333 samt en crucial 64gb ssd.

Glad i hågen monterade jag ihop allt och drog igång datorn. Installerade Windows 7, drivrutiner mm utan några problem, men tyckte att chassiet blev lite varmt så jag bootade om och kollade tempen i bios. Processorn pendlar i bios mellan 70-75C och i win ligger den på 60-65 i idle. Känns något högt, men vad jag kunnat söka mig till så ska kortet klara av att kyla processorn i ett helt passivt chassie. Crit-värdet för sensorn ligger dessutom så högt som 99C så det finns utrymme uppåt.

Min fråga är således, vad har ni övriga ägare av moderkortet för temperatur och vilket chassie använder ni? Kan få in en lågprofil 90mm-fläkt på top i chassiet, men känns lite trist att gå ifrån en helt passiv design

Om mod tycker att tråden gör sig bättre i HTPC-delen så flytta gärna.

// Jonas

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem

Jag kör en E-350 passivt, ett Asus E35M1-I och den ligger normalt kring 65-70 grader, så dina temperaturer verkar inte alls konstiga. Jag har ett Morex 6600B som är rätt öppet runt moderkortet, inga fläktar där heller, men denna går som server.

Du skulle kunna ha slimfläkten på tempstyrning och bara köra den vid t.ex. 80 grader på flänsen eller mer, då blir det ju knäpptyst så länge du håller dig till normal htpc-göra. Kan kännas skönt med någon sådan failsafe-funktion ibland.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Personligen brukar jag undvika helpassivt. En superlångsam fläkt kan göra enorm skillnad fastän den är helt ljudlös i 500rpm eller nåt.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har detta kortet och min ligger oftast kring 28-45 grader överklockat till 1,75 GHz. Jag har ett antec isk-310 chassi med 2 st noctua 80mm fläktar på 1300 rpm som utblås. Dom drar igenom väldigt mycket luft i den lilla lådan utan att låta för mycket

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem

Kör samma kort

Asus E45M1-I DELUXE dvs, ligger på 70-80c! Är det verkligen normalt?

Permalänk
Medlem

Mitt kort låg på 70-80 grader i BIOS och gick upp till 98 grader när jag körde video. Där avbröt jag... Med fläkt på kylflänsen så blev det lite mer normala temperaturer, men fortfarande ganska högt. På rekommendation av ASUS support så reklamerade jag moderkortet. Jag väntar nu på ett nytt (det verkar vara stor brist på dem) och då får vi se om det är bättre eller inte.