Helgsnack: "Vad hände med tillbehören?"

Permalänk
Medlem

Jag har lagt ner mer pengar på kringutrusting :).

Kringutrusning:
Mus: Logitech G500
Tangentbord: Logitech G510
Tangentbord HTPC: Logitech DiNovo Mini
Ratt: Logitech G25
Headset: Logitech G35
Ljudsystem *Primär-dator*: Logitech Z-5500
Mus 2: Logitech Marble Mouse
Track IR 5.0
Flightsystem: Saitek

Stort ikea Galant bord som inte vart så farligt dyrt, tror det gick på 3k vilket är billigt för ett sådant stort kontorsbord.
Sen har jag en Kinnarps kontorsstol som är värd en 10k

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Har sedan ett par år tillbaka satt störst prio på kringrustningen.

Däremot så har jag fortfarande åtminstonde en elefant kvar jag måste fixa: skrivbordet. En ännu bättre stol vore ochså något (även om den nuvarande är ganska bra).

Men jag har inte riktigt tittat omkring på vad som finns i den marknaden, specielt i sverige.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Det tar nog väldigt långt tid innan jag kan skriva lika snabbt på ett sånt som på ett QWERTY om jag nu skulle få för mig att köpa ett, även om det kanske är bättre på något sätt. Däremot är det många som sitter vid datorn väldigt mycket, som skriver med bara pekfingrarna eller något liknande. Om det finns något som är värt att lära sig om man sitter vid datorn mycket, så är det att skriva med alla 10 fingrar, som man "ska" göra. Jag tvivlar på att QWERTY är designat för att det ska gå så långsamt som möjligt att skriva, men en sak vet jag, det är designat för att man ska använda att fingrar när man skriver. Kolla upp vad de små upphöjningarna på F och J är till för

Jag kommer i alla fall inte kunna skriva mycket snabbare vad jag än använder, helt enkelt för att jag inte kan röra fingrarna så snabbt Det är bättre att lära sig att använda standarden som långt över 99% av alla tangentbord idag är byggda efter

QWERTY blev framtaget för skriv maskiner pga att tangenterna ofta hakade upp sig när man skrev, QWERTY placerade alla knappar så att de mest frekvent använda tangenterna var så långt ifrån varandra som möjligt. Detta resulterar också i att man skriver långsamare än om man hade haft en layout som t.ex. använde standard alfabetets ordning som layout. Detta minskas såklart när man kan layouten, men 'hastighets potentialen' blir lägre än med andra layouts.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Sitter med en gammal fåtölj som mina föräldrar köpte ~30 år sedan och jag fick när jag flyttade, oerhört skön men tyvärr så tror jag den kommer gå sönder inom en inte alltför avlägsen framtid, den är väldigt sliten nu och har trots allt använts bra mycket genom åren. Jag ser inte alls fram emot att försöka hitta en värdig efterföljare

Skrivbordet är ett IKEA Matteus som jag köpte för några år sedan. Det har ett fack under ytan där man placerar tangentbordet, väldigt smidigt. Gillar det starkt

Monitorn är en 4 månader gammal Eizo FlexScan EV2335W, väldigt nöjd med den också

Musen är en 6 år gammal Logitech G3 Laser Mouse, den fungerar fortfarande jättebra så jag ser ingen anledning till att byta. Samma med tangentbordet, ser ingen anledning till att byta, trots det fyller 16 år snart!

Permalänk

Kring utrustning har alltid varit viktigt för mig. Köper gärna bra saker som jag har länge....

*Acer Aspire TimelineX 4830TG-2414G75Mnbb (LX.RGM02.021)
*Creative I-Trigue 2.1 3300
*Dell UltraSharp U2711
*Griffin Elevator
*Logitech G15 Keyboard V2
*Logitech MX518 Optical Gaming Mouse
*Nuforce uDAC 2
*Philips SBC-HP890

Inga värsting prylar, men överlag prisvärda produkter som jag är nöjd med...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

QWERTY blev framtaget för skriv maskiner pga att tangenterna ofta hakade upp sig när man skrev, QWERTY placerade alla knappar så att de mest frekvent använda tangenterna var så långt ifrån varandra som möjligt. Detta resulterar också i att man skriver långsamare än om man hade haft en layout som t.ex. använde standard alfabetets ordning som layout. Detta minskas såklart när man kan layouten, men 'hastighets potentialen' blir lägre än med andra layouts.

Det där är en gammal fin myt. Precis som många andra saker som låter kul så stämmer det inte riktigt.
http://www.economist.com/node/196071 http://reason.com/archives/1996/06/01/typing-errors

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Går i tankarna att köpa Qpads mk-80. Men med vilka brytare?
Har testat svarta, tycker de är lite för hårda. De blåa är uträkande totalt. Alltså står det mellan de röda och de bruna. Problemet är att jag har ungefär 0,5% möjlighet att åka och testa de bruna, efter som jag bor avlägset från tex Inet. I butiker som tex mediamarkt finns oftast bara blåa, svarta och ibland röda.

Röda är ju sköna, men jag gillar ju den icke-linjära känslan lite också (alltså som de bruna har). Någon som kan ge lite input (även om det är otroligt upp till personliga preferenser) på hur bruna känns för att spela och skriva på? Eller ska jag ta de röda rakt av?

Sitter själv på ett mk-80 med bruna brytare och känner helt klart att de bruna brytarna är de jag ska ha. De påminner lite om rubber-dome fast inte alls lika svampiga.

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Jag känner mig så utanför här på sweclockers när jag sitter med endast en skärm. Konstigt nog är jag nöjd med den.

Har själv lagt lite pengar på bättre ljud och planerar på att köpa en ordentlig stol från kinnarps istället för IKEA's skräp.

Har också endast en skärm. Skulle nog välja en bra stol/skrivbord framför två extraskärmar

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Har lagt mer på kringrustning än datorn, men det är fan inte många som gör samma.
http://i.imgur.com/0cuSx.jpg (Tbordet är där när jag spelar på nostromon)
Ingen av mina kompisar har lagt över 1000kr på ett enskilt tillbehör.
Men sen sitter de ju och klagar på dålig stol och köper nya lurar varje år för att de går sönder.

Antar att vi kommer se problemen från alla icke ergonomiska hörnor om några år.

Din Coca Cola konsumtion är inte hälsosam

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Din Coca Cola konsumtion är inte hälsosam

Jag vet, men sen så pantar jag max en gång i månaden.
Det där är nog 2 veckors cola

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag ska sen fixa en adapter så att den övre skärmen också är inkopplad i en dator

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag blir lite orolig när jag ser att många sitter i stumma kökstolar, fåtöljer, soffor och i sängar(?!) när ni använder datorn. Hur tänker ni?

Själv blir jag mer orolig när jag ser dyra super ergonomiska stolar inbakade bland tonvis med pizza kartonger och coca-cola burkar.

En dålig stol är erat minsta problem.

Sen ska man juh tänka på att man köper bara den kringutrustning man behöver oavsett vad man har för budget, vissa här verkar ta för givet att man ska ha vissa saker som tex 3 skärmar.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Ja tänk den som hade plats. Måste snart ta och hitta ett hus. Har datorn i en vrå under trappen, precis så att tangentbordet och musmattan (som jag får har fått lägga på sniskan) får plats jämte varandra.

GameTeQ: om du inte vill förstöra kroppen så skulle du ha ett höj/sänkbart skrivbord och stå så mycket du kan, och gärna då och då på balansplatta. När du väl sitter så ska du sitta på en stor uppblåsbar boll.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Vill ge en eloge till alla som faktiskt tar kort på sin datorhörna när den är i funktionsskick!

Är så uppenbart och lamt med alla som putsar upp allt och mäter med linjal där allt placeras som på en nobelmiddag och säger "det är lite stökigt nu".

Det ska vara papper lite överallt, gärna 2-3 tallrikar och några glas med valfri dryck. Även något helt malplacerat som en pinne eller ett skohorn. För jag tror vi alla sitter och fipplar med någon när vi sitter och pular vid datorn.

Jag har sett några kort som får mig att le och tycker det är klockrent med personliga bilder där man faktiskt ser att någon sitter och spenderar tid. Att titta på bilder som ser ut som en annons i en tidning känns bara fake.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du kan nog höja den en aning, men lär man sig lyssna på kroppen så talar den faktisk om vad som är bekvämt eller inte. Förväxla inte detta med att anpassa sig. Pröva själv att sitt bekvämt och upprätt, slappna av med blicken. Notera att blicken inte kommer vara horisontal, utan vara riktad något nedåt, diagonalt mot skärmen och där på ett ungefär kan man säga att mitten av skärmen bör hamna.

Enligt arbetsterapeuten som kommer regelbundet till mitt jobb så är det där helt felaktigt. För det första så kan det ta flera år innan du får effekter av felaktiga ställningar. Vad som är bekvämt och skönt behöver inte alls vara ergonomiskt. När de mäter ut vart centrum på skärmen ska vara så var det några få grader ner men det var inte alls mycket. Dock är det så att många har "låg blick" och det är inte alls bra för det innebär att du efter en stund kommer att även vinkla huvudet någon grad vilket leder till överbelastning för nackmuskulaturen.

Ta en pinne som du fäster en 10kg klump i ena ändan, håll sedan pinnen med vikten rakt upp, vinkla sedan pinnen några grader så kommer du genast känna att det blir betydligt tyngre att hålla i pinnen. Tänk då att vikten är ditt huvud och pinnen är din nacke.

När arbetsterapeuten för par år sedan var framme och pillade på min arbetsplats så var den inte alls bekväm men efter att ha provat i några månader så insåg jag att det faktiskt nog var bättre för kroppen.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med TS. Såhär ser min hörna ut, jag tycker kringutrustningen är minst lika viktigt som själva burken. Till surf klarar man sig på vilken "modern" dator som helst så länge den har en SSD. Ni kan hitta mer info om min hörna och dator här: http://www.sweclockers.com/galleri/9717-datorhornan-v30

Tack för mig!

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Skrivet av PCnörden:

sitter med en tn panel fujitsu 23 tums 1080p och har ingra problem med det
har en hyfsat billig datorstol från ikea, Moses tror jag den heter och vill bara säga att det är bland de skönste stolarna jag suttit i, har aldrig fått ont i ryggen eller liknande så att klaga på ikea möbler är bara nonsens
Har ett siberia v2 med externt ljudkort och tycker det är ett bra skönt headset med hyfsat bra ljud så varför klagar många på det i tidigare posts?
Mitt tangentbord är sidewinder x4 vilket fungerar bra, tycker det där med mekaniska knappar verkar överdrivet om man bara ska spela
har logitech g400 som är go att hålla i men tyvärr så krånglar min högerklicka lite dock så beror det nog på min otur att det är halft sönder
billigt ikea skrivbord som fungerar bra med bara att jag hade lite ont om utrymmer för tangentbordet då detta skrivbord är designat för att man ska ha mus och tangentbord på en utskjutbar bräda men annars fungerar det bra.

så att ha krungutrustning för ett x antal tusen tycker jag är överdrivet och lägger det hellre på bättre komponenter i min dator.
det enda som kan varar värt att lägga mycket pengar på är ljud antar jag men det beror ju på hur kräsen man är
samma med stolen om man har ryggproblem eller liknande

Det var min åsikt men alla tycker ju som sagt olika

Anledning till att det klagas på ikeas stolar är väll snarare för att de inte går att justera. Visst de kanske följer din rygg och kropp finfint, men det finns cirka 7 miljarder fler människor. Om man då inte har några justeringsmöjligheter (som ikeas stolar sällan har) så blir det aldrig bra eller perfekt för en själv.
Prova en riktig kontorsstol på en arbetsplats och jämför med din Ikea stol, kan nästan garantera att du märker skillnad, åtminstone så lär din rygg göra det.

Permalänk
Medlem

Handlar om prioriteringar, i datorhörnan är trots allt datorn det viktigaste. Dock är det mycket viktigt för mig att trivas med övrig utrustning. Sitter i en sketen korgstol som sakta men säkert förstör min rygg. Det är det första som åker när man har råd och har plats. Annars tycker jag t-bord, skärm och ljud är mycket viktigare än bord och stolar.

För närvarande är jag inte nöjd med min datorhörna, framför allt är det svängrum jag mister så nytt bord och en stol som kan svänga behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Gammalt ikeabord, 10000:- kontorsstol (anpassad för mig när jag jobbade, fick den med hem när jag sjukpensionerades). LG 22". Ska byta tangentbord och mus som nästa steg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Vill ge en eloge till alla som faktiskt tar kort på sin datorhörna när den är i funktionsskick!

Är så uppenbart och lamt med alla som putsar upp allt och mäter med linjal där allt placeras som på en nobelmiddag och säger "det är lite stökigt nu".

Det ska vara papper lite överallt, gärna 2-3 tallrikar och några glas med valfri dryck. Även något helt malplacerat som en pinne eller ett skohorn. För jag tror vi alla sitter och fipplar med någon när vi sitter och pular vid datorn.

Jag har sett några kort som får mig att le och tycker det är klockrent med personliga bilder där man faktiskt ser att någon sitter och spenderar tid. Att titta på bilder som ser ut som en annons i en tidning känns bara fake.

Tänk om man har ocd och måste städa. Personligen trivs jag inte alls på en stökig arbetsplats, hur ska jag kunna använd min utrustning tex ett ljusbord och skissa om bordet är täckt av massa skräp. Nej skräpet samlar jag i lådor så är arbetsytan iallafall ren. Du ska inte dra alla människor över samma kam som det heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Överkill:

Vill ge en eloge till alla som faktiskt tar kort på sin datorhörna när den är i funktionsskick!

Är så uppenbart och lamt med alla som putsar upp allt och mäter med linjal där allt placeras som på en nobelmiddag och säger "det är lite stökigt nu".

Det ska vara papper lite överallt, gärna 2-3 tallrikar och några glas med valfri dryck. Även något helt malplacerat som en pinne eller ett skohorn. För jag tror vi alla sitter och fipplar med någon när vi sitter och pular vid datorn.

Jag har sett några kort som får mig att le och tycker det är klockrent med personliga bilder där man faktiskt ser att någon sitter och spenderar tid. Att titta på bilder som ser ut som en annons i en tidning känns bara fake.

Håller inte med, jag hade inte lagt upp en bild på datorhörnan utan att plocka undan saker i 3 minuter. Tråkigt att se massa läskburkar och skit och sen mitt i röran står där en liten dator.

Permalänk
Medlem

Rädda ryggen gör man nog bättre genom att träna lite emellanåt istället för en proffsproffsstol!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

själv sitter jag vid ett massivt skrivbord av äkta trä (inga spånplattor). Skrivbordet är jättestort och jättetungt. just nu så sitter jag vid en Packard Bell 223Ws. en TN panel som har några år på nacken men det är förvånansvärt bra bild på den. jag köpte ganska nyligt en dell u2412m men jag lämnade tillbaka den för min gamla packard bell skärm hade bättre bild. livligare fäger och inge IPS glow.
jag har även ett väldigt kraftigt stereo system med 2 random 90W högtalare och subvoofer

Permalänk
Medlem

Värsta är att mitt skrivbord + stol är värt mer än min dator jag har där :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

sitter bättre i min ikea markus än kinnarps stolen på jobbet med 4 eller 5 läges justeringar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har lagt mer på kringrustning än datorn, men det är fan inte många som gör samma.
http://i.imgur.com/0cuSx.jpg (Tbordet är där när jag spelar på nostromon)
Ingen av mina kompisar har lagt över 1000kr på ett enskilt tillbehör.
Men sen sitter de ju och klagar på dålig stol och köper nya lurar varje år för att de går sönder.

Antar att vi kommer se problemen från alla icke ergonomiska hörnor om några år.

Toarullen i högsta hugg.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag kör Mekaniskt tangentbord, Logitech mus, stor jävla musmatta, två skärmar och svindyra högtalare. Däremot har jag en skit IKEA stol och ett billigt IKEA bord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag har ett hörn-skrivbord i furu för ca 800kr (om jag minns rätt), 27" TN-skärm (skall bytas mot IPS senare) och en äldre kontorsstol i 7000 kronors-klassen som jag fick pga att den "knarrade". Tangentbordet är ett gammalt ergonomiskt Microsoft Natural Elite

Edit:
http://dl.dropbox.com/u/63721262/bilder/skrivbord2012.JPG

Haha, jag hade ett precis likadant tgb som ud har för några år sedan. Bland det bästa jag ägt, men det låter förskräckligt när man skriver på det, speciellt space-tangenten. ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd

Jag har nog också lagt ner mer cash på kringutrustning, tror jag. Det ser ni då nedan.. Eller kanske inte förresten, ungefär lika mkt skulle jag gissa, orkar inte räkna ut nåt i dagsläget..

Permalänk
Medlem

Visst, mina skärmar är billiga (en VA-skärm för ~2k och en TN-skärm för ~2k), men min stol kostade mer än båda tillsammans, är definitivt inget jag snålar på och lär hålla mycket längre. För att inte tala om TV:n som kostade bra mycket mer än datorn. VA-skärmen duger gott all-round, till surf och kontorsarbete (kanske lite låg upplösning med 1080p bara, men billigt att driva).

En ergonomisk stol är nästan viktigast eftersom du är viktigast. Peka på den stol som mätbart har 50-100% högre ergonomisk prestanda än min Sverigestolen 817 och jag köper den direkt istället för ett nytt grafikkort (inom samma budget). Man får bara inte plats med att lista all kringutrustning i sin signatur.

Däremot har jag ett ganska litet och belamrat skrivbord, men det är inte gratis att bo i den (lilla) stora staden, så vad ska man göra?