Trasig laptop - Vill åt hårddisken

Permalänk
Medlem

Trasig laptop - Vill åt hårddisken

Hallå.

Som sagt, min bärbara dator har efter 5 år råkat åkt i golvet och fungerar inte. Jag vill dock komma åt allt det jag ha sparat på hårddisken. Kan jag på något sätt ta ut hårddisken och koppla in den i min stationära? Om det funkar, hur går jag till väga?

Att lämna in den på lagning är tyvärr inte ett val, då de priser jag har kollat upp är löjliga. Så jag vill då kunna göra det själv, för en billig peng. Förhoppningsvis iallafall.

All hjälp uppskattas, tack.

Permalänk
Medlem

Om det är en SATA disk så är det bara att koppla in den som vanligt.

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell och vad är det som gått sönder på den?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Vänd uppochned på datorn.
Där hittar du förmodligen en lucka med en ikon på som ser ut som tre skivor på varandra. Den luckan har förmodligen en skruv eller två i sig. Ta bort dem. Ta bort luckan. Plocka ut hårddisken.

Om hårddisken nu lever (har du någonsin tappat en hårddisk så vet du att det kan döda dem) så kan du öppna upp din stationära dator, och t.ex. ta de två kontakter som sitter i din CD-läsare (förutsatt att du har en sådan) och sätta dem två på hårddisken (Det är ström och datakabel). Jag skulle gissa på att hårddisken är av samma gränssnitt (SATA).

Har du några SATA-kablar liggandes och en lös SATA-power från nätaggregatet så kan du alltid koppla in hårddisken som en egen enhet och komma åt innehållet, och på så sätt behålla den optiska läsaren ikopplad när du behöver åt din laptophårddisk.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Det är en Toshiba Satellite A210-126. Den startas fortfarande upp, men skärmen är svart. Jag har även kopplat datorn till min externa skärm, men det funkade inte.

Så, jag behöver helt enkelt bara ett par sladdar för att fixa det? Förutsatt att det är en SATA hårddisk då. Ni får gärna länka de sladdar som behövs, så det blir rätt.

Tack.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du behöver inga extra sladdar... Bara koppla in i din stationära dator (Som förhoppningsvis har dessa)

Sata ström och data.

Permalänk
Medlem

Ok, det låter enkelt nog. Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Kolla in sladdarna och kontakterna till den hårddisk som redan sitter i din stationära datorn och jämför så ser du själv.

Permalänk
Medlem

Provad nyss att koppla in hårddisken, vilket resulterade i att datorn blev väldigt seg och sedan kraschade. Vad beror det på?

Permalänk
Medlem

Trasig hårddisk.

EXAKT hur långt kommer du?
Kommer du åt innehållet innan den kraschar?

Ett misstag till och det kommer att kosta dig 4000-10_000 kr mot det absolut dyraste hållet att komma åt innehållet (JA flera tusen) genom att lämna in den till speciella räddnings/recovery företag.

Kan vara kretskortet om du har otrolig tur men räkna inte med det. Problemet är att det nästan är omöjligt själv få tag i en EXAKT likadan hårddisk med EXAKT samma version av kretskort (eller firmware). MEN även om man hittar EXAKT rätt så har folk misslyckats att få det att funka själv.

Permalänk
Medlem

Det tog inte många sekunder efter att jag hade fått upp "öppna flyttbart medium", eller vad det står. Jag hann inte ens öppna någon fil. Då kopplade jag ur hårddisken och försökte stänga av datorn, då frös allt fast och jag var tvungen att använda startknappen på datorn för att stänga av.

Sen är ju inte innehållet livsviktigt, men det skulle vara trevligt att få tag på. Finns det något annat att göra, förutom att lämna in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlaveTwo:

Det tog inte många sekunder efter att jag hade fått upp "öppna flyttbart medium", eller vad det står. Jag hann inte ens öppna någon fil. Då kopplade jag ur hårddisken och försökte stänga av datorn, då frös allt fast och jag var tvungen att använda startknappen på datorn för att stänga av.

Sen är ju inte innehållet livsviktigt, men det skulle vara trevligt att få tag på. Finns det något annat att göra, förutom att lämna in den.

Du stängde väl av datorn först, och drog ut strömsladden innan du kopplade ur (och in) hårddisken?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Datorn stängde jag självklart av innan jag kopplade in hårddisken, däremot kopplade jag ur den innan jag stängde av, fick lite panik. Dock så drog jag inte ur strömsladden innan jag kopplade in den, men det kan väl inte ha någon betydelse, eller?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vafan menar?
Antingen stängde du av datorn innan eller inte. Eller drog du ur strömsladden innan du vaddå?

Permalänk
Medlem

Rolig tråd att läsa

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Om datorn har åkt i golvet så har nog disken gått sönder

Permalänk
Medlem

För att vara seriös så tycker jag att du kan testa att koppla in hårddisken igen. Vad jag kan se har du ju knappt försökt. Finns inget att vara harig om.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk