Vad gör en videografikadapter

Permalänk
Medlem

Vad gör en videografikadapter

Förutom att det är en port på baksidan av min dator?

Är det den som gör att jag kan t ex koppla datorn till en tv ?

Visa signatur

jepp

Permalänk
Avstängd

Videografikadapter är inget som finns, jag vet inte vad du menar.

Permalänk
Avstängd

pratar du om ditt grafikkort?

Permalänk
Medlem

ja du ingen aning om du inte kan länka vad du menar

1 vad har du för dator och modell och märke på den och komponenter om det är stationär dator du kan lista det om det är ett hemmabygge dvs köpta komponenter och inte en hel dator som du får hem helt monterad då behöver du bara lista modell och märke
2 vad jag vet så finns ingen videografik med adapter i namnet utan jag antar du menar grafikkorts adapter ? det är i stort sett en adapter som gör att en dvi port blir en vga port för äldre skärmar brukar kunna köpas billigt på kjell och följer med de flesta grafikkort också ^^.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har aldrig nånsin hört ordet videografikadapter. Förklara lite mer.

Permalänk
Medlem

Har aldrig heller hört talas om videografikadapter, men jag antar att du menar grafikkort (har för mig att graphics adapter används som synonym till grafikkort på engelska). I så fall så är det det kort som beräknar vilken bild som skall skickas tilll skärmen, och som sedan skickar ut den. Med rätt uttag så kan du också koppla TV:n till datorn genom grafikkortet.

Permalänk

detta är ju en grafikadapter i alla fall

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Har aldrig heller hört talas om videografikadapter, men jag antar att du menar grafikkort (har för mig att graphics adapter används som synonym till grafikkort på engelska). I så fall så är det det kort som beräknar vilken bild som skall skickas tilll skärmen, och som sedan skickar ut den. Med rätt uttag så kan du också koppla TV:n till datorn genom grafikkortet.

Ja det borde nog stämma. På min dator så går en kabel via den porten/kortet som till min bildskärm.
Jaså, det är han man pluggar in till tv:n? Ska ta itu med det snart.

Här är länken:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01782961...

(Hittas under rubriken I/O-portar baksida.)

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem

det är ett integrerat grafikkort så det ska gå koppla in teven där om det finns sån port på tv'n såklart ^^
ni får mixtra och hålla på lite med upplösningen bara så det inte ställer in sig väldigt lågt osv med det ska funka då det är en standardport och kan anslutas till alla skärmar i stort sett ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det är ett annat ord för grafikkort. Även utrycket videoacceleringskort förekommer i vissa sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepp:

Ja det borde nog stämma. På min dator så går en kabel via den porten/kortet som till min bildskärm.
Jaså, det är han man pluggar in till tv:n? Ska ta itu med det snart.

Här är länken:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01782961...

(Hittas under rubriken I/O-portar baksida.)

Det är ju vanlig analog VGA-port som står som "Grafikadapter" på den bilden.

Om TVn har VGA-ingång (vilket många har nuförtiden) så funkar det med en kabel rakt av. Själv körde jag med DVI->HDMI-adapter för att få bilden digitalt in i TVn istället.

Grafikadapter brukar väl annars användas för att täcka in både grafikkort och inbyggd grafikkrets.
Heter ju nätverksadapter om nätverkskort ibland också, antagligen samma där att det kan betyda både ett kort eller den inbyggda kretsen på moderkortet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ja du ingen aning om du inte kan länka vad du menar

1 vad har du för dator och modell och märke på den och komponenter om det är stationär dator du kan lista det om det är ett hemmabygge dvs köpta komponenter och inte en hel dator som du får hem helt monterad då behöver du bara lista modell och märke
2 vad jag vet så finns ingen videografik med adapter i namnet utan jag antar du menar grafikkorts adapter ? det är i stort sett en adapter som gör att en dvi port blir en vga port för äldre skärmar brukar kunna köpas billigt på kjell och följer med de flesta grafikkort också ^^.

Utan punk eller kommatecken blir det bara en massa oförståeligt babbel :/
Se till exempel hur det blir om man skulle sätta in en punkt på fel ställe:

"det är i stort sett en adapter som gör att en dvi port blir en vga port. För äldre skärmar brukar kunna köpas billigt på kjell och följer med de flesta grafikkort också".

Permalänk
Skrivet av Jepp:

Ja det borde nog stämma. På min dator så går en kabel via den porten/kortet som till min bildskärm.
Jaså, det är han man pluggar in till tv:n? Ska ta itu med det snart.

Här är länken:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01782961...

(Hittas under rubriken I/O-portar baksida.)

Den korrekta termen är VGA, då det sitter en DVI precis bredvid, som är döpt även DVI på hp's hemsida.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36