Boost av FPS
Hej ARMA 2 spelare!
Här om dagen satte jag mig ner och började experimentera med dom "nya" funktionerna i filen [Arma2OA.cfg] (Som finns i documents/arma2 folder).
Och jag fick en sjuk prestandaboost!
Här är vad jag gjorde:
FXAA=17; (setting not (yet) available in UI. Default is Disabled. enables Anti-Aliasing technique via post processing)
PPAA=3; (setting not (yet) available in UI. Default is Disabled. Enables Anti-Aliasing technique via post processing: )
PPAA_Level=3; setting not (yet) available in UI. Default is Disabled. Values determine for each respective PPAA type used:
I detta läge kan du dra ner AA in game till low men ändå få en enligt mig bättre antialiasing
Vet inte om det fungerar för alla, men testa dig fram lite...
Länk till Bistudio som förklarar alla värden i .cfg filen: http://community.bistudio.com/wiki/arma2.cfg
..................................................................................................................................
ARMA2OA.cfg
language="English"; -
adapter=-1; -
3D_Performance=x; - Ändringar gör tydligen ingen skillnad, skrivs av motorn vid start.
Resolution_Bpp=32; -
Resolution_W=1920; -
Resolution_H=1200; -
refresh=60; -
winX=16; -
winY=32; -
winW=800; -
winH=600; -
winDefW=800; -
winDefH=600; -
Render_W=1920; -
Render_H=1200; -
FSAA=x; Antialiasing (Går att ändra ingame)
postFX=x; Blur och bloom (Går att ändra ingame, drar mycket kräm från datorn)
GPU_MaxFramesAhead=x; Värden från 0 - 1000 där 0 kör på grafikkortets drivrutins inställning. Sätta till 1 hjälper många med fps och att få en mjukare musrörelse etc
GPU_DetectedFramesAhead=x; Värden från 1 -3, Hur många extra frames grafikkortet kör per second. Sätta till 1 hjälper många med fps
HDRPrecision=x; Värden från 8,16,32. Se skillnad i spoiler. (går att ändra ingame)
HDRPrecision=8;
HDRPrecision=16;
HDRPrecision=32,
lastDeviceId=""; -
localVRAM=1560739840; Grafikkortets minne
nonlocalVRAM=2147483647; Reserverat gfx-minne på systemet
vsync=0; Vertical sync 0-av 1-på (Går att ändra ingame)
AToC=0; Antialiasing på träd, gräs buskar, se skillnader i spoiler.
Jag föredrar 0
0 - disabled
1 - AToC on grass
2 - AToC on new OA trees (takistan, zargabad, proving ground, shapur)
4 - AToC on old A2 trees (utes, chernarus)
// combined
3 - AToC on grass & OA trees
5 - AToC on A2 trees + grass
6 - AToC on A2 + OA trees
7 - AToC enabled on grass, A2 & OA trees (default)
AToC=0;
AToC=7;
AToC=0;
AToC=7;
FXAA=0; Denna setting har blivit inaktiverad i senaste patch, värde 0
Windowed=0; -
PPAA=3; - Typ som inject fxaa
0 - Disabled
1 - FXAA
2 - FXAA + sharp filter (hard-coded strength of sharpen is now 0.15)
3 - SMAA
PPAA=2;
PPAA=3;
PPAA_Level=3; Kvalitén på PPAA 0-low 3-ultra.
..................................................................................................................................
Mitt system samt cfg
Jag menar inte att ni ska kopiera min config, den är mer som en liten vägvisning för vad som funkar på mitt system.
i7 2600k
8gb ram
gtx 580
language="English";
adapter=-1;
3D_Performance=100000;
Resolution_Bpp=32;
Resolution_W=1920;
Resolution_H=1200;
refresh=60;
winX=16;
winY=32;
winW=800;
winH=600;
winDefW=800;
winDefH=600;
Render_W=1920;
Render_H=1200;
FSAA=1;
postFX=3;
GPU_MaxFramesAhead=1;
GPU_DetectedFramesAhead=1;
HDRPrecision=16;
lastDeviceId="";
localVRAM=1560739840;
nonlocalVRAM=2147483647;
vsync=0;
AToC=0;
FXAA=17;
Windowed=0;
PPAA=3;
PPAA_Level=3;