Permalänk
Medlem

HDD till NAS?

Funderar på att köpa antingen en DS212j eller DS212 från synology men vet inte riktigt vilken hårddisk man ska satsa på.
Har fått intrycket att både Seagate och WD har bristande kvalitet men de är ju de enda som finns kvar nu.

Finns det några rekommenderade modeller?

Permalänk
Medlem

Segate vet jag inte hur dom är, WD har jag dock bara goda erfarenheter av, men samtidigt man bör välja rätt disk för ändamålen också oavsett vilket märke man än väljer.

Ska du köra diskarna som enskilda volymer funkar tex green bra, vill du köra nån form av raid är nya red troligen ett bättre alternativ, finns ju också RE4 om du vill ha maximal pålitlighet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Samsung f4 funkar ju bra att raida ock sådant är man riktigt seriös köper man väll wd re4 diskar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag går i exakt samma tankar som V1P3R_91 fast jag är nog helt inne på DS212. Wake on lane känns fett värt. (visst hade DS212j inte det??).
Hade gärna fått input från folk som har nas (gärna just DS212 / DS212J, men vilken som nas funkar). Vad bär man tänka på? Är det bara att köpa vad som? Vill ju gärna att det är rätt tysta diskar då de ska stå i en bokhylla med dörr (dvs det kan uppstå resonans). Men sen har jag läst att det kan ge problem med för sega diskar med.
Jag hade gärna sett att folk skrev exakt modell / länkar till vad det använder samt hur de tycker de funkar i förhållande till uppstart och ljudnivå.

Uppskattar alla svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pompa_kumla:

Samsung f4 funkar ju bra att raida ock sådant är man riktigt seriös köper man väll wd re4 diskar

Tyvärr är F4 svår att få tag på. Det var ju ett tag sedan Samsung sålda hårddisktillverkningen och nu verkar alla stora säljare ha slut i sina lager.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1p3r_91:

Funderar på att köpa antingen en DS212j eller DS212 från synology men vet inte riktigt vilken hårddisk man ska satsa på.
Har fått intrycket att både Seagate och WD har bristande kvalitet men de är ju de enda som finns kvar nu.

Finns det några rekommenderade modeller?

Eftersom Synology kör med mjukvaruraid så kan du ta i princip vilken hårddiska som helst. T.o.m de illa beryktade green-diskarna fungerar. Vill du sedan vara riktigt säker på att just den hårddisk du funderar på är certifierad för ditt NAS så kan du dubbelkolla det här: http://www.synology.com/support/hd.php

Här kan du läsa om WDs budgetmodeller anpassade för NAS: http://www.sweclockers.com/nyhet/15638-wd-lanserar-red-serien...
Här en lite utförligare test: http://www.storagereview.com/western_digital_red_nas_hard_dri...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net