HD 4000 + 3570K = inte bra alls

Permalänk

HD 4000 + 3570K = inte bra alls

Jag har precis plockat ihop min dator enligt nedan och tänkte att jag skulle köra 3dmark för att se så allt lirar som det ska.

Verkar som det inte gör det.

Overall Score P687 P900
Graphics Score P586 P700
Physics Score P5871 P5400
Combined Score P667 P900

Jag har inte något AV igång och har en väldigt färsk installation av W7 64b.

Drivtrutinen är 8.15.10.2712, vilket är den rekommenderade.

Jag ligger rätt långt under förväntat. Idéer?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

HD 4000 är inte ett bra grafikkort för spel. Det fungerar utmärk till att surfa eller spela harpan/väldigt lätta spel men ingenting att spela på egentligen.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Har inte testat själv men tydligen så måste man allokera minne till grafikkortet manuellt.
Auto skall ge väldigt låg prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Jag har precis plockat ihop min dator enligt nedan och tänkte att jag skulle köra 3dmark för att se så allt lirar som det ska.

Verkar som det inte gör det.

Overall Score P687 P900
Graphics Score P586 P700
Physics Score P5871 P5400
Combined Score P667 P900

Jag har inte något AV igång och har en väldigt färsk installation av W7 64b.

Drivtrutinen är 8.15.10.2712, vilket är den rekommenderade.

Jag ligger rätt långt under förväntat. Idéer?

Kanske testa att överklocka? Ingen aning om det går. Men gissar på att andra folk har gjort det för att ha såpass högre poäng än dig.

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem

FreddieT har rätt HD4000 är inte bra alls till spel.
Om du har det lite dåligt med pengar så kan du köpa ett begagnat kort här på SC eller någon annan site, de flesta korten man kan få tag på runt 1000:- är oftast bättre än ett HD4000

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

FreddieT har rätt HD4000 är inte bra alls till spel.
Om du har det lite dåligt med pengar så kan du köpa ett begagnat kort här på SC eller någon annan site, de flesta korten man kan få tag på runt 1000:- är oftast bättre än ett HD4000

Tittat en del på Youtube men man skall inte tro på allt man ser men det är en kille där som överklockat sitt HD 4000 och han verkar ju kunna spela rätt många spel på det så så undervarderat är det inte. Själv har det funkat till en del äldre spel men då inet på några enorma instälningar..

http://www.youtube.com/watch?v=O6pP15s5S38&feature=related

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

HD 4000 är inte alls rekommenderat om du vill kunna spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

HD 4000 är inte ett bra grafikkort för spel. Det fungerar utmärk till att surfa eller spela harpan/väldigt lätta spel men ingenting att spela på egentligen.

Freddie

Det fungerar faktiskt helt OK för väldigt enkla spel. Har testat Diablo 3 på 1280x720 med allt på låga inställningar i Diablo 3 och får runt 40 fps. Men för att spela seriöst på - nej.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Har inte testat själv men tydligen så måste man allokera minne till grafikkortet manuellt.
Auto skall ge väldigt låg prestanda.

Okej, det här låter som något som borde testas. Jag vet att HD4000 är skräp när det kommer till spelprestanda men mitt system borde i vart fall prestera som förväntat. Jag har 50% upp som det ser ut nu.

Så, hur gör jag för att ändra den här manuella inställningen? Bear with me, jag kommer från Mac.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Kolla på videon tidigare i tråden.
Där visar han hur det ändras.

Permalänk

Intel HD Graphics når bara upp till casual spel som LoL, Sourcetitlar, WoW och diverse indie spel. Får fixa ett grafikkort till din burk för magi.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Kolla på videon tidigare i tråden.
Där visar han hur det ändras.

Jag allokerade en gig men det gjorde ingen skillnad. Nåväl. Jag räknade inte med att det skulle gå att spela med det integrerade, och grafikkort är på väg, men jag tycker ändå det är lite skumt att jag får ca 600 i grafikpoäng när 3DMark säger att jag borde få 900 med HD4000.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Lol, säg inte att du förväntar dig ett högt resultat med integrerade grafiken?? Annars är det troll- troll- troll och troll

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Lol, säg inte att du förväntar dig ett högt resultat med integrerade grafiken?? Annars är det troll- troll- troll och troll

Lär dig läsa tråden innan du kommenterar!

Står att TS märkt att han har ungefär 50% upp till förväntad prestand!
Alltså vad andra människor fått med hd4000

Som hjälp till ts:
Är du helt hundra på att du har gjort rätt med minnet?
Vet du om siffrorna du jämnför med är vid överklockad cpu/gpu??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dr. Dunkel:

Okej, det här låter som något som borde testas. Jag vet att HD4000 är skräp när det kommer till spelprestanda men mitt system borde i vart fall prestera som förväntat. Jag har 50% upp som det ser ut nu.

Så, hur gör jag för att ändra den här manuella inställningen? Bear with me, jag kommer från Mac.

du har 50% av vadå? fattar inte tråden, du börjar trolla, sen skriver du att du vet att hd4000 inte är för spel, men vad gnäller du om? köp ett grafikkort och skriv ner resultaten då istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

du har 50% av vadå? fattar inte tråden, du börjar trolla, sen skriver du att du vet att hd4000 inte är för spel, men vad gnäller du om? köp ett grafikkort och skriv ner resultaten då istället.

Han har 50% av vad ett HD4000 ska prestera. Men du kanske har lite lässvårigheter.

off topic: Sen att 10 personer upprepar varandra om att TS ska köpa ett nytt grafikkort tycker jag är lite märkligt, är det ingen utav er som läser tråden från början för att sätta er in i vad frågan gäller.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

du har 50% av vadå? fattar inte tråden, du börjar trolla, sen skriver du att du vet att hd4000 inte är för spel, men vad gnäller du om? köp ett grafikkort och skriv ner resultaten då istället.

Han menar att han har 50% av den förväntade prestandan på sitt HD4000. Jag tror inte TS vill ha ett nytt grafikkort, han vill ha ut den förväntade prestandan ur sitt HD4000. Trolla är något helt annat. lär dig läsa innan du anklagar folk för att trolla.

Blir så sne när folk inte kan lära sig läsa hela tråden. Förstår man inte eller inte har några förslag på lösningar så skriv då inte att folk ska köpa hittan och dittan för det är uppenbarligen inte vad personen vill.

OT: Testat i något annat program än just 3DMark? Om ditt 3DMark inte har senaste versionen kan även det göra skillnad. Vet inte om jag var till någon hjälp men önskar TS lycka till.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

Lol, säg inte att du förväntar dig ett högt resultat med integrerade grafiken?? Annars är det troll- troll- troll och troll

Skrivet av JSvanberg:

du har 50% av vadå? fattar inte tråden, du börjar trolla, sen skriver du att du vet att hd4000 inte är för spel, men vad gnäller du om? köp ett grafikkort och skriv ner resultaten då istället.

Asså vad snackar ni om? Det kan hjälpa att faktiskt läsa tråden innan ni börjar skricka om troll... Killen har ju bara gjort en runda 3DMark och sedan sett att hans score ligger ganska mycket under den förväntade för likvärdig hårdvara och undrar sedan vad detta kan bero på. Han skriver inge om att maxxa crysis eller metro 2033 som ni verkar fått för er. Skärpning!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk

Precis, jag räknade inte med annat än att kunna surfa med den integrerade grafiken, men jag blir ändå fundersam när den inte når upp till förväntad (låga) nivå.

Skrivet av -GufuX-:

Är du helt hundra på att du har gjort rätt med minnet?
Vet du om siffrorna du jämnför med är vid överklockad cpu/gpu??

1. Jag tycker nog det - det var väl inget annat man skulle göra än att allokera maximalt med minne istället för auto?

2. Det vet jag faktiskt inte. Siffrorna som 3DMark visade som referens är, så att säga, de som står där som default.

Skrivet av CynXen:

Testat i något annat program än just 3DMark? Om ditt 3DMark inte har senaste versionen kan även det göra skillnad. Vet inte om jag var till någon hjälp men önskar TS lycka till.

Det får bli nästa steg, att testa någon annan programvara. Jag vet inte om det finns någon nyare version av 3DMark, tog precis ner den.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Precis, jag räknade inte med annat än att kunna surfa med den integrerade grafiken, men jag blir ändå fundersam när den inte når upp till förväntad (låga) nivå.

1. Jag tycker nog det - det var väl inget annat man skulle göra än att allokera maximalt med minne istället för auto?

2. Det vet jag faktiskt inte. Siffrorna som 3DMark visade som referens är, så att säga, de som står där som default.

Det får bli nästa steg, att testa någon annan programvara. Jag vet inte om det finns någon nyare version av 3DMark, tog precis ner den.

Vet tyvärr inte exakt hur man gör med intergrerad grafik då jag aldrig använt mig av det, försöker brara brain storma!

Hmm.... Hur gick det med nyare version av 3d mark??

Permalänk

Det var visst senaste versionen jag hade

Jag fortsätter finurla på det i kväll. Får se om jag får till det, men om man ser till de resultat som presterats på i7-3770K, så kanske 3DMarks "förväntade" resultat är något höga?

http://www.tomshardware.co.uk/ivy-bridge-benchmark-core-i7-37...

Visa signatur

NES.

Permalänk
Avstängd

Right. Nu slutar vi gå off-topic och försöker hjälpa dr. Dunkel. Inte sugen på att börja rensa tråden.

Det har inget med spelprestanda att göra utan att han inte får utlovad/uppmätt prestanda.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Resultat från 3DMark Vantage

Overall Score P3357 P3500
GPU Score P2611 P2800
CPU Score P23529 P17000

Första är mina poäng och andra är vad 3DMark vill att jag ska komma upp till.

1024 MB är allokerat, så den saken är rätt.

Noterade dock att BIOS rapporterade att frekvensen på iGP är 350 MHz. Ska det inte vara 650?

Edit: Nej, det ska det kanske inte ändå. Jag får leta vidare.

Visa signatur

NES.