BSOD efter inloggning (GTX680)

Permalänk
Medlem

BSOD efter inloggning (GTX680)

Hejhej!

Har nu helt sonika fått problem med datorn. Datorn startar normalt och man kommer till inloggningskärmen, upplösningen är den riktiga 2560x1440. Efter man skrivit in lösenord börjar datorn snurra därefter blir skärmen svart och förblir svart till ett BSOD-meddelande kommer. Jag får följande:

STOP: 0x00000116

Sedan en hänvisning till nvlddmkm.sys. Jag har fått fram att det handlar om TDR vilket i sin tur handlar om att grafikkortsdrivrutinen behöver återställas, men det går inte "igenom", därefter kommer blåskärmen. Det står dock inte TDR på BSOD-meddelandet. Se nedan:

Jag har testat med diverse äldre drivrutiner (även drivrutinen som har fungerat i ett halvår utan problem). Installerade även om Windows (7), och då blir det exakt samma sak efter man installerat nvidias drivrutiner. Man kan boota till felsäkert läge utan problem, eftersom då läses inte grafikkortets drivrutiner in.

När detta först hände spelade jag Mass Effect 3 (grafikkortet var inte överklockat) så blev skärmen svart, ljudet började haka upp sig osv. Därefter dog datorn (skärmen tappade kontakten med grafikkortet och gick ner i viloläge).

Sååå, vad tror ni? Är grafikkortet förbrukat kanske? Det som talar emot detta är att bilden är perfekt precis innan man loggar in. Har givetvis inte kunnat stresstesta grafikkortet.

Hojta om det är något jag missat!

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Låter som grafikkortet kan va kaputt.
Men också möjligt det kan vara RAM minnet som inte funkar, då jag fick liknande problem för inte så länge sedan, och många tecken peka mot grafikkortet, men fann att problemet låg i en skadad minnes modul.

Prova gör så här. Plocka ut alla minnes moduler, förutom en. Och se om det går att logga in. Funkar det fortfarande inte, byt ut modulen mot en annan. Funkar det fortfarande inte, så är det troligtvis inte minnet åtminstone.

Är processorn överklockad?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

"Man kan boota till felsäkert läge utan problem, eftersom då läses inte grafikkortets drivrutiner in."

tror nog du redan har hittat problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

"Man kan boota till felsäkert läge utan problem, eftersom då läses inte grafikkortets drivrutiner in."

tror nog du redan har hittat problemet.

Inte nödvändigtvis. Hade själv liknande problem. BSOD varje gång datorn startar, mycket tecken tydde på grafikdrivrutinen. Då jag kunde boota in i felsäker läge utan problem. Lyckades avinstallera drivrutinerna. Och då funkade det att komma in i Windows i normal läge. Men ev så fann jag problemet låg i själva RAM minnet. Så han bör titta till det först.

Annars, prova och låna ett grafikkort från en kompis och ploppa in det och se om det funkar.

EDIT: Såg nu att du redan installerat om Windows. Om problemet var minnet, så borde det iofs ha crashat under installationen.. Fast, bäst att utesluta minnet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Låter som någon har glömt att koppla in strömmen till grafikkortet?

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Låter som någon har glömt att koppla in strömmen till grafikkortet?

Då borde kortet varna när man startar datorn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

"Man kan boota till felsäkert läge utan problem, eftersom då läses inte grafikkortets drivrutiner in."

tror nog du redan har hittat problemet.

Enlighten me! Har ominstallerat Windows och kört in drivrutiner som funkat prima innan, min setup är för övrigt exakt samma som tidigare.

Skrivet av Dr.Pepper:

Låter som någon har glömt att koppla in strömmen till grafikkortet?

Låter som någon inte orkade läsa hela posten

Skrivet av ParasiteX:

Låter som grafikkortet kan va kaputt.
Men också möjligt det kan vara RAM minnet som inte funkar, då jag fick liknande problem för inte så länge sedan, och många tecken peka mot grafikkortet, men fann att problemet låg i en skadad minnes modul.

Prova gör så här. Plocka ut alla minnes moduler, förutom en. Och se om det går att logga in. Funkar det fortfarande inte, byt ut modulen mot en annan. Funkar det fortfarande inte, så är det troligtvis inte minnet åtminstone.

Är processorn överklockad?

Nepp! Den är oklockad den med. Jag ska köra lite tester på minnena. Ska testa det integrerade grafikkortet först kanske, blir det samma fel är det ju inte gtx680't det är fel på.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av nivv:

Enlighten me! Har ominstallerat Windows och kört in drivrutiner som funkat prima innan, min setup är för övrigt exakt samma som tidigare.

Nepp! Den är oklockad den med. Jag ska köra lite tester på minnena. Ska testa det integrerade grafikkortet först kanske, blir det samma fel är det ju inte gtx680't det är fel på.

När dog datorn när du spelade? var det när allt laddades?

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Enlighten me! Har ominstallerat Windows och kört in drivrutiner som funkat prima innan, min setup är för övrigt exakt samma som tidigare.

jag skulle nog säga att det är grafikortet/drivarna som fortfarande spökar. kanske några äldre filer som du inte blir av med när du formaterar.

Har du testat installera windows på en helt ny disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

När dog datorn när du spelade? var det när allt laddades?

Nja, Mass effect laddar mitt i spelsekvenser, och det var inte vid någon loading screen heller.

Skrivet av Burks:

jag skulle nog säga att det är grafikortet/drivarna som fortfarande spökar. kanske några äldre filer som du inte blir av med när du formaterar.

Har du testat installera windows på en helt ny disk?

Formaterar man så försvinner ju verkligen allt, så det tror jag inte. Ska hitta nån annan dator och testa grafikkortet i imorgon om jag kan

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Kolla så att strömmen sitter i ordentligt, mitt kort varnade inte när kablarna hade glidit ur, så jag kunde inte komma in i Windows och ladda drivrutinerna. I felsäkert läge fungerade det fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Nja, Mass effect laddar mitt i spelsekvenser, och det var inte vid någon loading screen heller.

Formaterar man så försvinner ju verkligen allt, så det tror jag inte. Ska hitta nån annan dator och testa grafikkortet i imorgon om jag kan

Windows brukar ha enmapp som heter "Old" när man har formaterat. Sen så brukar man häller aldrig riktigt bli av med allt till 100% vid en formatering. Det finns dolda filer mm.

Men testa det med en annan dator. Det är en bra början på felsöket runt grafikortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Windows brukar ha enmapp som heter "Old" när man har formaterat. Sen så brukar man häller aldrig riktigt bli av med allt till 100% vid en formatering. Det finns dolda filer mm.

Men testa det med en annan dator. Det är en bra början på felsöket runt grafikortet

Inte om man formaterar som man ska. Du tänker nog på ominstallation. Då får man en Windows old-mapp. Går man in i avancerade alternativ får man även valet att formatera disken.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nivv:

Hejhej!

Har nu helt sonika fått problem med datorn. Datorn startar normalt och man kommer till inloggningskärmen, upplösningen är den riktiga 2560x1440. Efter man skrivit in lösenord börjar datorn snurra därefter blir skärmen svart och förblir svart till ett BSOD-meddelande kommer. Jag får följande:

STOP: 0x00000116

Sedan en hänvisning till nvlddmkm.sys. Jag har fått fram att det handlar om TDR vilket i sin tur handlar om att grafikkortsdrivrutinen behöver återställas, men det går inte "igenom", därefter kommer blåskärmen. Det står dock inte TDR på BSOD-meddelandet. Se nedan:

http://i.imgur.com/9FgHk.jpg?1

Jag har testat med diverse äldre drivrutiner (även drivrutinen som har fungerat i ett halvår utan problem). Installerade även om Windows (7), och då blir det exakt samma sak efter man installerat nvidias drivrutiner. Man kan boota till felsäkert läge utan problem, eftersom då läses inte grafikkortets drivrutiner in.

När detta först hände spelade jag Mass Effect 3 (grafikkortet var inte överklockat) så blev skärmen svart, ljudet började haka upp sig osv. Därefter dog datorn (skärmen tappade kontakten med grafikkortet och gick ner i viloläge).

Sååå, vad tror ni? Är grafikkortet förbrukat kanske? Det som talar emot detta är att bilden är perfekt precis innan man loggar in. Har givetvis inte kunnat stresstesta grafikkortet.

Hojta om det är något jag missat!

Läste en tråd igår här på SC om folk med 670 kort igår som gjorde exakt likadant. Alla hade nyare moderkort av modell Z77 som du har. Lösningen var att antingen uppdatera till nyaste bios eller manuellt sätta att kortet ska använda pci-e 2.0 istället för 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Läste en tråd igår här på SC om folk med 670 kort igår som gjorde exakt likadant. Alla hade nyare moderkort av modell Z77 som du har. Lösningen var att antingen uppdatera till nyaste bios eller manuellt sätta att kortet ska använda pci-e 2.0 istället för 3.0

Tack! Kom nu på att ai suiten har bölat om en ny bios! Ska testa efter jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Windows brukar ha enmapp som heter "Old" när man har formaterat. Sen så brukar man häller aldrig riktigt bli av med allt till 100% vid en formatering. Det finns dolda filer mm.

Men testa det med en annan dator. Det är en bra början på felsöket runt grafikortet

DU verkar inte kunna det där riktigt! Gör man en korrekt formatering så försvinner allt till 100%

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Skrivet av Burks:

Windows brukar ha enmapp som heter "Old" när man har formaterat. Sen så brukar man häller aldrig riktigt bli av med allt till 100% vid en formatering. Det finns dolda filer mm.

Så om man får ett virus på datorn kan man aldrig vara riktigt säker å att man tagit bort det, även om man lyckas ta bort MBR?
http://www.sevenforums.com/general-discussion/122887-deleting...
MBR: Master Boot Record

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tingkan:

DU verkar inte kunna det där riktigt! Gör man en korrekt formatering så försvinner allt till 100%

Skrivet av Punnisher:

Så om man får ett virus på datorn kan man aldrig vara riktigt säker å att man tagit bort det, även om man lyckas ta bort MBR?
http://www.sevenforums.com/general-discussion/122887-deleting...
MBR: Master Boot Record

Hur kommer det sig att folk snappar upp slängda, formaterade hårdiskar och fortfarande lyckas få fram kontonummer mm?

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Burks:

Hur kommer det sig att folk snappar upp slängda, formaterade hårdiskar och fortfarande lyckas få fram kontonummer mm?

Formaterar du en hårddisk så tar du bort filsystemet, men ettorna och nollorna med data ligger kvar och kan återskapas. Gör du däremot en wipe av hårddisken så skrivs alla ettor och nollor över och det blir svårare att återskapa data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Formaterar du en hårddisk så tar du bort filsystemet, men ettorna och nollorna med data ligger kvar och kan återskapas. Gör du däremot en wipe av hårddisken så skrivs alla ettor och nollor över och det blir svårare att återskapa data.

Så det är fortfarande möjligt alltså. ?

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Burks:

Så det är fortfarande möjligt alltså. ?

Ja, formaterar du bara hårddisken så är det fullt möjligt att återskapa data i och med ettorna och nollorna fortfarande ligger kvar.

Dra ett PM om du vill ha utförligare förklaring så slipper vi gå OT i tråden.

Permalänk
Medlem

Precis! Sluta gå OT i tråden Bara jobbigt för folk som får samma problem som mig i framtiden.

Nåja, har nu testat att sätta PCI-Express till Gen 2 i BIOS (istället för pci-express 3.0 antar jag). Samma fel kvarstod. Testade sedan grafikkortet i en annan dator och fick exakt samma fel. Ploppade tillbaka det gamla grafikkortet i testburken, och då fungerade det som vanligt igen.

Alltså kan man konstatera att grafikkortet är rökt.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fick ett ett nytt grafikkort i utbyte. Fungerar fint nu

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar