Sapphire HD 6870 HDMI problem

Permalänk

Sapphire HD 6870 HDMI problem

Hej, som titeln säger så har jag problem med min hdmi på mitt 6870 grafikkort. När jag ansluter till min tv med hdmi så blir skalningen på bilden helt fel (jag har stora svarta kanter runt om bilden) och det ser inte så klart ut som det borde göra när man har hdmi. Tvn är full hd så det är inget fel på den, sladden är hdmi 1.4 sladd och inte den billigaste heller. Hittar ingen inställning på varken tvn eller i AMD vision centret som har hjälpt..

Visa signatur

CPU: FX-4170 @Stock GPU: Sapphire HD 6870 Minne: 8Gb G.skill Ripjaws MB: Asus M5A97 SSD: Kingston 120GB PSU: OCZ ModXStream Pro 700W

Permalänk
Medlem

det finns en iställning i ccc för det, kommer inte ihåg vart dock och är på jobbet så jag kan inte kolla

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Video underscan/overscan heter det.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Har gjort detta nu och bilden passar skärmen, men bilden är inte så "klar" som den ska vara när man har full HD. Finns det något att göra åt det?

Visa signatur

CPU: FX-4170 @Stock GPU: Sapphire HD 6870 Minne: 8Gb G.skill Ripjaws MB: Asus M5A97 SSD: Kingston 120GB PSU: OCZ ModXStream Pro 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmussjogren:

Har gjort detta nu och bilden passar skärmen, men bilden är inte så "klar" som den ska vara när man har full HD. Finns det något att göra åt det?

Vad har du för TV-modell?

Jag skulle nog kollat TVns olika inställningar så att den inte skalar om bilden själv på något sätt, hade lite strul med min Philips-TV i sovrummet och HTPCn där. Där man ändrar fullscreen, 16:9, pillarbox, don't scale och liknande.

Annars är det väl någonstans i grafikinställningarna som de gömt hårdvaruskalning eller något filter. Vet inte riktigt faktiskt, men grynighet brukar ju ha med skalningen att göra ofta.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Vad har du för TV-modell?

Jag skulle nog kollat TVns olika inställningar så att den inte skalar om bilden själv på något sätt, hade lite strul med min Philips-TV i sovrummet och HTPCn där. Där man ändrar fullscreen, 16:9, pillarbox, don't scale och liknande.

Annars är det väl någonstans i grafikinställningarna som de gömt hårdvaruskalning eller något filter. Vet inte riktigt faktiskt, men grynighet brukar ju ha med skalningen att göra ofta.

Har en Andersson 32", vet inte direkt modell nummer. Den har egna skalningsmöjligheter men de går inte att stänga av, har den på Auto just nu. Var hittar man hårdvaruskalningen eller filtret i inställningarna på Amd vision controll center?

EDIT: http://imageshack.us/photo/my-images/685/skalningssak.png/Ifall du kan se så hittade jag denna saken. Den går dock ej att stänga av har ingen aning varför. Ifall jag gör den omarkerad och sedan klickar verkställ så är den markerad iallafall..

Visa signatur

CPU: FX-4170 @Stock GPU: Sapphire HD 6870 Minne: 8Gb G.skill Ripjaws MB: Asus M5A97 SSD: Kingston 120GB PSU: OCZ ModXStream Pro 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmussjogren:

Har en Andersson 32", vet inte direkt modell nummer. Den har egna skalningsmöjligheter men de går inte att stänga av, har den på Auto just nu. Var hittar man hårdvaruskalningen eller filtret i inställningarna på Amd vision controll center?

EDIT: http://imageshack.us/photo/my-images/685/skalningssak.png/Ifall du kan se så hittade jag denna saken. Den går dock ej att stänga av har ingen aning varför. Ifall jag gör den omarkerad och sedan klickar verkställ så är den markerad iallafall..

Den borde inte påverka iofs. Den inställningen gör så att GPUn skalar om gamla spel t.ex. till fullskärm istället för att låta TVn eller mjukvaran göra det.

Så länge skärmstorleken redan är på 1920x1080 som TVn har så borde det inte bli någon skalning där. Hmmm, har inga bra idéer just nu, om inte det finns andra funktioner i TVn.

Jag har ett par färg-presets på min som funkar olika bra, en del blir rätt kassa svaga färger på, en del blir lite gulnade, funkar dock bra i film. Tror jag kör med "photo" som standard och så har jag satt Windows på att skala upp all text och ikoner 25% eftersom det är en väggmonterad 42" TV och vi ligger i sängen och kör den.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Frågan är om du sitter för nära och läser text, brukar inte bli så bra på TV då pixlarna blir så stora.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H