Intel genomför omfattande prissänkningar på SSD-enheter

Permalänk
Entusiast
Skrivet av truedesire:

ska man leka dryg, så ok.
kollade på iphonen och hamnade längst ned på sidan.

för den delen om man ska märka ord så är det väldigt få diskar man får ut 120GiB på (notera GiB inte GB)

vaknat på dryga sidan idag?
morsan kanske skrikit på dig att du ska städa?

handflata på dig med

Välkommen till Sweclockers, det är såhär man behandlas här när man inte har ögonen i trim.
För övrigt vet jag inte om det är så mycket till en handflata att gå in på djupa detaljer om hur mycket en 1GB är osv och förklara det...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zotamedu:

Ska du vara så noggrann så kan du passa på att lägga in ett mellanslag mellan siffra och enhet också. I övrigt håller jag med. Det är fruktansvärt irriterande att folk inte har koll på att enheter är case sensitive och det gäller även prefix. Det är väldigt stor skillnad på mb och MB. Det ena är millibit och det andra är megabyte.

Fast nu var det inte jag som var så noggrann, utan snubben som citerades utav snubben jag citerade...

Och om det ska vara mellanslag eller inte är väl mer en smaksak, i detta fallet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lang666:

Är de så?
Nu snackar vi inte veckor eller månader utan några fjuttiga dagar.
Förstår inte hur du fick det till något negativt.
Född i ett minustecken eller
Sen väntade jag inte på någonting jag köpte ny för min förra gick sönder.
grr

Var inte menat som något negativt, men de flaggade om det förra veckan redan, på Sweclockers sida stod det i torsdags och det stod säkert någon annanstans med någon dag innan

Skrivet av Mimematis:

Var mycket snack om tjejen första gången den användes här på Sweclockers

Fö: Bra att Intel också inser att dom kan sänka priserna

Intel sänker ofta sina priser, inget de insett just nu

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

600Gb = 75GB.

Så ja, om man ska vara så pass noggrann med termerna, så kostar en 600Gb SSD under 1000kr.

Det var det jag menade.

Skrivet av Newklear:

Fast nu var det inte jag som var så noggrann, utan snubben som citerades utav snubben jag citerade...

Och om det ska vara mellanslag eller inte är väl mer en smaksak, i detta fallet.

Jag skulle också föredra mellanslag men eftersom alla tillverkare kör utan mellanslag så får man rätta sig efter det.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Newklear:

Fast nu var det inte jag som var så noggrann, utan snubben som citerades utav snubben jag citerade...

Och om det ska vara mellanslag eller inte är väl mer en smaksak, i detta fallet.

Nej det ska alltid vara mellanslag mellan värdesiffror och enhet. Det är lika lite smaksak som att börja mening med stor bokstav.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ok nu bara till att vänta tills 5-600Gb kostar under 2000, sitter på en 120Gb Intel 520 som inte räcker till, 3spel så är det fullt typ.

Permalänk
Medlem

När man börjar få 240gb för 1500 så kan jag tänka mig att investera en.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag tittar på 600 GB, som inte ens är mycket i dagens läge. Över sju tusen spänn!!! Ne, när man får en eller ett par terra för under tusingen, då kan jag tänka mig att köpa.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd

hur mycket hävare är 520 vs 330 egentligen, för windows disk så att säga ?de lär bli o köpa i höst ! yee

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

hur mycket hävare är 520 vs 330 egentligen, för windows disk så att säga ?de lär bli o köpa i höst ! yee

Du får ungefär en 50% större disk för samma pengar om du köper 330.
Och som vanligt med nya SSD så lär du fram med testprogram för att märka någon som hellst skillnad mellan dom.

Permalänk
Avstängd

Ni borde sammanställa ett diagram eller kalkyl på vilken som är mest prisvärd.

Vilken man får mest gigabyte per krona för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zidious G:

Jag tittar på 600 GB, som inte ens är mycket i dagens läge. Över sju tusen spänn!!! Ne, när man får en eller ett par terra för under tusingen, då kan jag tänka mig att köpa.

Kör en liten, billig 60 gb SSD och kör som systemdisk då.
Sen kör du en vanlig, stor mekanisk hårddisk på ett par terabyte som lagringsdisk.

Permalänk
Medlem

Grymt bra att priserna går ner, en SSD ger ett enormt lyft för vilken dator som helst med mekanisk hårddisk. Dessvärre köpte jag en Intel 330 180GB idag, några timmar innan den här artikeln publicerades. Men sånt är datorlivet

Hursomhelst har jag tre st SSD idag, och fler skall det bli Det gör inget att de inte är så stora ännu, de fungerar bra som systemdisk eller att ha sina spel på för snabba laddtider. För mer traditionell lagring fungerar det bra med vanliga 2-3TB diskar, de börjar för övrigt få rätt snabba överföringstider nuförtiden vilket är trevligt, även om söktiderna fortfarande är sega jämfört med SSD. Min Seagate 7200.14 peakar 220MB/s vilket är rätt brutalt för en ensam mekanisk disk.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Då kanske man kan byta ut sin Velociraptor mot en SSD inom en inte allt för avlägsen framtid.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Ni borde sammanställa ett diagram eller kalkyl på vilken som är mest prisvärd.

Vilken man får mest gigabyte per krona för.

Kolla på prisjakt.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Avstängd

Eller ta fram en miniräknare och räkna ut det själv

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ni borde sammanställa ett diagram eller kalkyl på vilken som är mest prisvärd.

Vilken man får mest gigabyte per krona för.

Det går att kolla på Prisjakt, gå in på SSDs och sortera efter GB/kr:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893&o=eg_2741&rev=1#pro...

Permalänk
Medlem

Trevligt, trevligt. De andra tillverkarna lär ju inte vara sena att haka på. Väntar på att 500+ GB ska komma ned i försvarbara prisnivåer, så om några år...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Fortfarande ingen prissänkning, vilket århundrade kommer prissänkningen att ske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Datorn blir inte så mycket snabbare med en ssd. Kan man sina datorer är det faktiskt inte en så jättestor uppgradering, dock börjar det bli mer prisvärt, men fortfarande måste jag säga att SSD var riktigt överhypat för min egen del.

Skrivet av andreasekman:

Jag kan ju inte påstå att jag var jättenöjd med SSD införskaffandet. Det var förvisso en uppgradering, aningen dyr till vad man får anser jag. Dock en av dem billigare prestandaökningar man kan göra för ett dagligt bruk, dock tyckte jag inte det var värt det ändå. Tycker man får mer valuta om man lägger mer pengar på ett bra ljudsystem eller en bättre skärm om du frågar mig.

Jag tycker nog att en SSD, stor nog för Windows 7 + program och kanske något enstaka spel som drar nytta av farten är en väldigt märkbar förbättring som är värd varenda krona.
För min och sambons del var det definitivt värt de 2000kr vi gav för våra Intel X-25 80GB.

Den uppsnabbningen man får precis varenda gång man startar ett program blir mycket tid sparad och mindre frustration när man t.ex. kör installationer och uppdateringar. Snabb uppstart och benchmarks i all ära, men det är ju alla de små insparade tiderna vid normal användning som samlade gör att man känner att allt flyter bättre. Det märker man definitivt när man sitter på jobbdatorn och det tar en stund bara att få igång OpenOffice, när det hemma på SSDn poppar upp direkt.

Sen var ju den stora anledningen att snabba upp WoW, där laddningstider i spelet minskade rejält. Eftersom WoW dessutom laddar småfiler hela tiden medan man spelar så gick minimum-FPS upp rejält, framförallt i storstäder och raider.

Kändes väl kanske på gränsen till att vara dyrt då, men fortfarande värt det, eftersom vi inte behövde mer än en billig Athlon II x4 CPU och ett 4670 (hon körde 4870) för att kunna köra de flesta spel i hög upplösning. Idag när man kan få en 128 GB SSD för under tusenlappen är det inte mycket att fundera på om man sitter med vanlig HDD idag och inte är fattig student, tycker jag.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Fortfarande ingen prissänkning, vilket århundrade kommer prissänkningen att ske?

Den har ju redan skett enligt artikeln. Det är ju prissänkning från Intel, inte direkt i butikerna. Det finns ju enheter i lager som är inköpta till det gamla priset, så det tar ett tag innan sänkningen märks för oss slutkunder.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Prissänkningar är ju trevligt. Frågan är om SSD överhuvud taget har framtiden för sig. Enligt forskare blir teknologin obsolet efter 2024: "Considering the diminishing returns on performance versus capacity, "it's not going to be viable to go past 6.5nm ... 2024 is the end.""
http://www.computerworld.com/s/article/9224322/SSDs_have_a_bl...
Så efter 2024 kommer kanske det stora prisraset?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Du får ungefär en 50% större disk för samma pengar om du köper 330.
Och som vanligt med nya SSD så lär du fram med testprogram för att märka någon som hellst skillnad mellan dom.

Okej, så till en äldre burk med c2d och sata 3 lär jag få mest bang med en 330

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Datorn blir inte så mycket snabbare med en ssd. Kan man sina datorer är det faktiskt inte en så jättestor uppgradering, dock börjar det bli mer prisvärt, men fortfarande måste jag säga att SSD var riktigt överhypat för min egen del.

Datorn blir bra jävla mycket snabbare med en SSD!
Så många personer som köper nya processorer hela tiden och tror att de ska få en märkbar skillnad i snabbhet. En SSD är ju flera gånger så snabb som en vanlig HDD som varit en bromskloss i många år, där märker man skillnad!

Någon som har länk till det gamla youtube-klippet där de jämförde Intels X25m mot en Raptor hårddisk. De gjorde en Boot-up och startade ca 25 program eller något och SSD'en körde om Raptor-disken flera gånger om Och det var några år sen!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det var på tiden. Då kanske man kan byta ut sin Velociraptor mot en SSD inom en inte allt för avlägsen framtid.

Lite off men låter raptorn mycket?:)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

Lite off men låter raptorn mycket?:)

Nej inte mer än en vanlig 7200 rpm. Den sitter dock i en släde som reducerar en del mot om den skulle ha suttit med skruvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Ja annars kan vi ju också skriva "ska gå och spela lite på min data"

rent teoretiskt är det ju faktiskt datan du spelar på. Datorn är ändast de hjälpmedel du har för att visa datan, därför är uttrycket "som t.ex "sätt på Datan" korrekt

de va lite OT ursäkta för de

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

rent teoretiskt är det ju faktiskt datan du spelar på. Datorn är ändast de hjälpmedel du har för att visa datan, därför är uttrycket "som t.ex "sätt på Datan" korrekt

de va lite OT ursäkta för de

Nej.

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ative00:

rent teoretiskt är det ju faktiskt datan du spelar på. Datorn är ändast de hjälpmedel du har för att visa datan, därför är uttrycket "som t.ex "sätt på Datan" korrekt

de va lite OT ursäkta för de

Nej det är inte korrekt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

rent teoretiskt är det ju faktiskt datan du spelar på. Datorn är ändast de hjälpmedel du har för att visa datan, därför är uttrycket "som t.ex "sätt på Datan" korrekt

de va lite OT ursäkta för de

Data/datan =det som ligger på lagringsenheten.
"sätt på datan" kan du inte göra om du inte har startat datorn.
"sätt på datan" skulle SLARVIGT kunna vara att starta programmet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

När kommer vi märka av dessa prisförändringar? Priserna i artikeln är ju priserna just nu och därmed inte inkluderande dessa 30% reducerade priser?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450