Kan man dölja DVD brännarens front med 5,25" plåten?

Permalänk
Medlem

Kan man dölja DVD brännarens front med 5,25" plåten?

Hej!

Hade tänkt bygga mitt nästa bygge i Corsair 650D och har en liten idé till modifikation av en DVD-brännare. 650D anser jag vara väldigt stilren och vill gärna behålla den så och tänkte därför fråga om det är möjligt att göra en modifikation där man tar bort hela fronten på DVD-brännaren, behåller knappen och slipar lite på 5,25" fronten från 650D och sen eventuellt limmar fast denna på DVD-brännaren (OBS! bara limma fast den på den delen av brännaren som åker ut så att inget fastnar givetvis) och göra ett hål för knappen?

Kanske blev lite luddigt, har inte tillgång till Photoshop på jobbet men kan gärna försöka att illustrera via Photoshop när jag kommer hem om det blev svårt att förstå. Har för mig att jag har sett någon liknande modifikation i Sweclockers galleri, men kan inte lyckas hitta den igen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av davaa:

Hej!

Hade tänkt bygga mitt nästa bygge i Corsair 650D och har en liten idé till modifikation av en DVD-brännare. 650D anser jag vara väldigt stilren och vill gärna behålla den så och tänkte därför fråga om det är möjligt att göra en modifikation där man tar bort hela fronten på DVD-brännaren, behåller knappen och slipar lite på 5,25" fronten från 650D och sen eventuellt limmar fast denna på DVD-brännaren (OBS! bara limma fast den på den delen av brännaren som åker ut så att inget fastnar givetvis) och göra ett hål för knappen?

Kanske blev lite luddigt, har inte tillgång till Photoshop på jobbet men kan gärna försöka att illustrera via Photoshop när jag kommer hem om det blev svårt att förstå. Har för mig att jag har sett någon liknande modifikation i Sweclockers galleri, men kan inte lyckas hitta den igen.

Av just den anledningen valde jag att inte ha en optisk läsare i mitt 800d. Det ska nog inte vara några problem, bara du mäter noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Av just den anledningen valde jag att inte ha en optisk läsare i mitt 800d. Det ska nog inte vara några problem, bara du mäter noga.

Skönt att höra att det inte ska vara några större problem.
Någon som har en aning om hur svårt det är att ta bort fronten på en DVD-brännare?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det brukar inte vara några problem. Först måste du (om enheten är strömlös vilket jag förutsätter) mata ut släden genom att sticka in något spetsigt i "nödutmatningshålet" på brännaren. Sedan brukar den bara vara att pilla bort, det är olika på olika brännare. Fronten är också lätt att få bort. Tips: Glöm inte att borra ett litet hål för "nödutmatningen", det är en bra sak att bevara om det blir fel på enheten. Lägg gärna upp bilder på modden, ska bli intressant att se.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna, precis vad jag letade efter, särskilt den sista!

Skrivet av Jagab:

Det brukar inte vara några problem. Först måste du (om enheten är strömlös vilket jag förutsätter) mata ut släden genom att sticka in något spetsigt i "nödutmatningshålet" på brännaren. Sedan brukar den bara vara att pilla bort, det är olika på olika brännare. Fronten är också lätt att få bort. Tips: Glöm inte att borra ett litet hål för "nödutmatningen", det är en bra sak att bevara om det blir fel på enheten. Lägg gärna upp bilder på modden, ska bli intressant att se.

Som jag förstår det så är det ett alternativ att ha igång datorn, mata ut släden och sen stänga datorn så stannar släden ute, men det kanske bara funkar på vissa modeller. Genomför jag modden har jag definitivt tänkt att lägga upp bilder i ett galleri. Har aldrig moddat förut men detta verkar relativt simpelt, speciellt med länkarna ovan.

Jag är lite nervös att göra fel på 5,25" plåten från 650D, har ni någon aning om man kan få tag i sådana och prova? Kanske rentav någon har en de inte behöver till salu?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av davaa:

Tack för länkarna, precis vad jag letade efter, särskilt den sista!

Som jag förstår det så är det ett alternativ att ha igång datorn, mata ut släden och sen stänga datorn så stannar släden ute, men det kanske bara funkar på vissa modeller. Genomför jag modden har jag definitivt tänkt att lägga upp bilder i ett galleri. Har aldrig moddat förut men detta verkar relativt simpelt, speciellt med länkarna ovan.

Jag är lite nervös att göra fel på 5,25" plåten från 650D, har ni någon aning om man kan få tag i sådana och prova? Kanske rentav någon har en de inte behöver till salu?

Tja, jag har en över, men lyckas du bra med denna modden själv så kommer jag plötsligt att behöva den

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Tja, jag har en över, men lyckas du bra med denna modden själv så kommer jag plötsligt att behöva den

Hehe, förstår det.

Funderar på att fästa kardborreband med lim som killen i videon (xfades länk) använder. Det kan jag tänka mig är betydligt lättare än att börja skruva och det är nog idiotsäkert. Det kanske leder till att fronten inte sitter fast helt så att säga, men det kan ju vara en start och funkar det inte så har jag ju inte borrat någonstans så då lär det inte vara några problem att ge sig på en större mod.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Kardborreband är nog en utmärkt ide, den sviktar lite så man kan sätta en knapp på luckan som bara nuddar utmatningsknappen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Kardborreband är nog en utmärkt ide, den sviktar lite så man kan sätta en knapp på luckan som bara nuddar utmatningsknappen.

Det var det jag tänkte med efter att ha sett videon. Första tanken var att skruva hål igenom fronten, men nu blir det nog som i videon.

Ska bara köpa datorn också, har inget större behov av en ny förrän jag flyttar ut, vilket är inom 1 månads tid..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Det är aldrig fel att planera lite i förväg, lycka till....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det är aldrig fel att planera lite i förväg, lycka till....

Precis!

Tack så mycket, ska försöka uppdatera antingen här eller via en ny post när det nu närmar sig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Eller så köper man en extern för 300kr
o slipper ha en optisk läsare i burken öht

http://www.inet.se/produkt/7100552/lacie-slim-dvd-rw-usb-2-0

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Skrivet av AndiOne:

Eller så köper man en extern för 300kr
o slipper ha en optisk läsare i burken öht

http://www.inet.se/produkt/7100552/lacie-slim-dvd-rw-usb-2-0

Ja! Fler externa enheter är ju det absolut bästa om man vill ha det stilrent. man kan köpa en rulle med 200 meter svart kabel och dekorera hela rummet med också.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndiOne:

Eller så köper man en extern för 300kr
o slipper ha en optisk läsare i burken öht

http://www.inet.se/produkt/7100552/lacie-slim-dvd-rw-usb-2-0

Inget fel med externa, men de är inte särskilt "stilrena". Vill gärna ha något som "smälter in" med chassit.

Skrivet av n_sandstrom:

Ja! Fler externa enheter är ju det absolut bästa om man vill ha det stilrent. man kan köpa en rulle med 200 meter svart kabel och dekorera hela rummet med också.

This!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Det stilrena med en extern är väl att de gångerna om året du använder den så 'är den framme.
Övriga 362 dagar kan den ligga inne i garderoben o känna sig utdaterad

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk

finns nått program ja hade förut där man kan binda en knapp på tangentbordet till att öppna släden

så behövs ingen knapp alls om man inte vill.

http://www.tipandtrick.net/2008/how-to-create-a-shortcut-to-e...

sen efter att du gjort en genväg assigna en key shortcut till genvägen
http://www.tipandtrick.net/2008/how-to-add-keyboard-shortcut-...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows