Comhem hävdar att jag har betalningsanmärkning

Permalänk
Avstängd

Comhem hävdar att jag har betalningsanmärkning

Hejsan, jag är en student som precis fyllt 18år och ska teckna bredband tillsammans med comhem genom mecenat (Dom 2 tillsammans har deal för studenter att få det till halva priset)
Men comhem hävdar att jag har en betalningsanmärkning sedan 2 år tillbaka (Jag bara tänkte : wtf?)
Och mailade därefter kronofogden, dom har inga uppgifter om att jag har någon skuld eller så hos dem.

((COMHEM trodde första gången jag pratade med dem att jag inte hade haft inkomst och kunde inte teckna deras bredband då. däreefter ringde dem idag och babblade på och sa att man inte ska behöva jobb och såg nu idag att jag hade en sedan 2 år tillbaka)
Såhär ser de ut mellan kronofogden:

Hej, jag mailar er för att kolla om jag har någon betalningsanmärkning eller liknade.
> > >Mitt namn och personnr är:
> > >XXXXXXXXXXXXX
> > >XXXXXXXXXXXXX

Deras svar då:
Hej
> >
> >
>>Ditt personnummer finns inte registrerat i utsöknings- och indrivningsdatabasen, inte heller i registret för betalningsföreläggande.

> >
> > Med vänlig hälsning
> > Hanna Strandberg
> > Kronofogden

Då mailade jag kronofogden idag igen:

Hejsan.
Ni sa att ni inte hitta något på mig, men när jag ringer och försöker teckna bredband säger dem att jag har en betalningsanmärkning sedan 2år tillbaka då jag var 16 alltså?
>> >> Persnr XXXXXXXXXXXXXXXXX uppskattar om ni kan ta er en titt igen.

Deras svar :
> Hej,
>
> Som min kollega skriver nedan förekommer du inte i vår utsöknings- och indrivningsdatabas, och inte heller i registret för betalningsföreläggande.
>
>
> Om du vill ha information om du har betalningsanmärkningar ska du vända dig till ett kreditupplysningsföretag, då det är dessa företag (inte Kronofogden) som sätter anmärkningar och har det registret. Du hittar kontaktuppgifter till samtliga kreditupplysningsföretag på www.datainspektionen.se.
>
>
> Med vänlig hälsning
> Tobias Bernsand
> Kronofogden

Då svarade jag för jag fortf är chockad :
Hur kommer det sig att comhem nekade mig?
Hej!

Vi kan inte hjälpa dig med varför Comhem neckade dig att teckna ett abonnemang. Du har inga skulder hos Kronofogden och frågor kring anmärkningar får jag be dig ta kontakt med ett kreditupplysningsföretag. Du hittar kontaktuppgifter till samtliga kreditupplysningsföretag på www.datainspektionen.se.

Med vänlig hälsning
Yesim Ek
Kronofogden

Är detta något dom bara kan hitta på för dom inte vill ge ut 200 mbit/s till halva priset d.v.s 250 ordinarie: 500kr/mån

Jag har precis fyllt 18 och vet inte vad jag ska göra, jag mailade dessa hos datainsepktionen och inväntar svar från dem.

Inte bästa förklarat men hoppas ni förstår.

Edit: Hej!

Vi har tyvärr inte kunnat fullfölja din beställning då du inte gick igenom vår kreditupplysning. Om du har frågor eller är intresserad av att bli kund hos oss genom att göra en förskottsbetalning istället är du välkommen att ringa Kundservice på
0775-171708.

Hälsningar Com Hem AB

Detta mail fick jag innan jag pratade med comhem. Då jag beställde via internet och inte via telefonen.

Permalänk
Medlem

Du kommer att få en kopia på kreditupplysningen skickad till dig, där kan du se om det är någon som har någon anmärkning registrerad på dig.

Är du säker på att du kan få ett abonnemang utan inkomst?

Permalänk
Medlem

Verkar som om du hamnat i ett skumt läge, jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta själv. Men det står ju i sista mailet att du kan bli kund genom förskottsbetalning, har du testat den vägen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiffy:

Du kommer att få en kopia på kreditupplysningen skickad till dig, där kan du se om det är någon som har någon anmärkning registrerad på dig.

Är du säker på att du kan få ett abonnemang utan inkomst?

Dom sa att det inte behövdes jobb nu idag och att de förmodligen skulle lösa sig nu, men sen såg han en betalningsanmärkning som jag haft i 2 år.

Jag har inte en blekaste aning vad detta är, det ända jag vet är att jag varit i rättegång(3år sedan) och behövt betala lite, men de gjorde jag ju typ på en gång till kronofogden.

Men det ska väl inte ha något med detta att göra?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du frågat dina föräldrar om de har dragit på sig skulder i ditt namn ? Det händer att barnen får stå för nått och det drabbas man av när man själv blir myndig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xzhaskd:

Jo om det gick så långt så har du nog en anmärkning. Men kolla upp på någon upplysnings sajt om den ligger kvar, eller vänta på kopia men av min erfarenhet får man inte alltid en kopia när företag kollar, det beror lite på hur de kollar. Ibland räcker det att de säger att de har kollat och man får då ingen kopia.

Nej, för jag har ju hört med kronofogden som jag betalade till då, dem har ju ingenting i mitt namn.

Skrivet av mrqaffe:

Har du frågat dina föräldrar om de har dragit på sig skulder i ditt namn ? Det händer att barnen får stå för nått och det drabbas man av när man själv blir myndig.

Det betvivlar jag starkt, jag vill bara veta vad det är utan att behöva pröjjsa massa pengar för att få veta.
Fattar inte alltså...

Permalänk
Medlem

Du kan kolla din upplysning gratis hos UC ( www.minuc.se ) - det är gratis 1 gång / år.
Då ser du exakt vad Comhem ser om dig och dina anmärkningar.
Kronofogden har inget med anmärkningar att göra.

Edit: Det är tjänsten "Min Upplysning" som jag menar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

kan vara så illa att du har inkasso krav på dig .... som kanske dina ligger och spökar för dig...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MadFred:

Du kan kolla din upplysning gratis hos UC ( www.minuc.se ) - det är gratis 1 gång / år.
Då ser du exakt vad Comhem ser om dig och dina anmärkningar.
Kronofogden har inget med anmärkningar att göra.

Jag gjorde den, får se när jag får mailet om dessa då.
Tack för länken iallafall.

Permalänk
Rekordmedlem

Då får du får begära ett registerutdrag från uc och gå vidare därifrån https://www.uc.se/kundservice/kundservice-privat/vanliga-frag...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Jag gjorde den, får se när jag får mailet om dessa då.
Tack för länken iallafall.

Jag tror inte du får ett mail, utan brev med inloggningsuppgifter. Men dom kanske har ändrat på det.
Det tog 1 eller 2 dagar för mig att få brevet iaf.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MadFred:

Jag tror inte du får ett mail, utan brev med inloggningsuppgifter. Men dom kanske har ändrat på det.
Det tog 1 eller 2 dagar för mig att få brevet iaf.

Ah precis, det har du helt rätt i.

Tycker det ska bli väldigt intressant då jag ser vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Nej, för jag har ju hört med kronofogden som jag betalade till då, dem har ju ingenting i mitt namn.

Det betvivlar jag starkt, jag vill bara veta vad det är utan att behöva pröjjsa massa pengar för att få veta.
Fattar inte alltså...

skuld hos fogden e inte samma som betalningsanmärkning..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

När kravet på betalning går till Fogden får du automatiskt en anmärkning *oavsett* om du betalar direkt.

Den ligger kvar i 3 år,det är vad som har hänt. Vänta ett år eller ta det via förskottsbetalning som du vart erbjuden;)

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xReverenDx:

skuld hos fogden e inte samma som betalningsanmärkning..

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan jag inte ha det alltså, har inte kunnat eller har tagit någon räkning, aldrig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Macaroney:

När kravet på betalning går till Fogden får du automatiskt en anmärkning *oavsett* om du betalar direkt.

Den ligger kvar i 3 år,det är vad som har hänt. Vänta ett år eller ta det via förskottsbetalning som du vart erbjuden;)

Ja jag vette fan vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Då kan jag inte ha det alltså, har inte kunnat eller har tagit någon räkning, aldrig.

Grejen är att kronofogden inte nödvändigtvis har sparat din tidigare skuld, men under den korta period som den låg där, och någon kreditupplysare kollat upp dig, så har du en anmärkning som sparas under tre år.

Kolla med UC och återkom

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Du vart fälld i rätten för nåt, och vart dömd att betala nåt, och det gick till Fogden?! -Där har du anmärkningen..:p (men den bokförs inte hos Fogden, utan hos kreditföretagen)

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk

Typ Belopp Fordringsägare mm Datum
Utmätningsförsök GR Se nedan 10-03-10

Datum från rättegången va? I.o.m att det gick till fogden vart du registrerad;P

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Skrivet av baxee:

Betalningsanmärkningar
Betalning som skett efter att myndighet fastställt fordran medför
ingen ändring i vårt register.
Betalningsanmärkning kvarstår i 3 år räknat från respektive datum.

Typ Belopp Fordringsägare mm Datum
Utmätningsförsök GR Se nedan 10-03-10

Vad är detta?

Kronofogden gjorde ett utmätningsförsök och sedan har du betalat, då kommer kreditupplusningen att registrera det som en betalningsanmärkning men kronofogden tar bort dog ur sitt system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whiskerer:

Kronofogden gjorde ett utmätningsförsök och sedan har du betalat, då kommer kreditupplusningen att registrera det som en betalningsanmärkning men kronofogden tar bort dog ur sitt system.

Hmm, som tur är försvinner den ju om ett par mån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macaroney:

Du vart fälld i rätten för nåt, och vart dömd att betala nåt, och det gick till Fogden?! -Där har du anmärkningen..:p (men den bokförs inte hos Fogden, utan hos kreditföretagen)

Jag tror att alla böter går direkt till kronofogden.
Det låter ju väldigt trist att det ska hänga kvar i 3år, även om man sköter sina inbetalningar dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Jag tror att alla böter går direkt till kronofogden.
Det låter ju väldigt trist att det ska hänga kvar i 3år, även om man sköter sina inbetalningar dock.

Det har ju gått som sagt nästan 3 år, 2013-03 försvinner den iallafall som tur är, har inte fått att ja ska betala in något förutom när kronofogden skickat, och då har man gjort de på en gång. då borde man inte få en sådan.. sjukt.

Permalänk
Medlem

@TS: Nu vet jag inte hur stelbenta comhem är, men du kan ju höra om de låter dig teckna ett abonnemang om någon (förälder?) går i borgen för dig, eller om du deponenerar x antal månadsavgifter hos dem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

@TS: Nu vet jag inte hur stelbenta comhem är, men du kan ju höra om de låter dig teckna ett abonnemang om någon (förälder?) går i borgen för dig, eller om du deponenerar x antal månadsavgifter hos dem.

Tack för tipset men det är lugnt, flickvännen fyller 18 i augusti så det löser sig.
Visste inte bara om detta, så blev lite frustrerad.

Permalänk
Medlem

Teckna inte med comhem för guds skull.... Ta vad som helst, som är något annat.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Teckna inte med comhem för guds skull.... Ta vad som helst, som är något annat.

Har haft comhem i 8år och bytt 3st trasiga nätadaptrar. Något som jag knappast kan klaga på. Har haft stadig hastighet och sällan downtime, när nätadaptrarna gått sönder så har dem skickat nya direkt. Supporten ringer när dem lovat, fixar det som de lovat. Kort kö tid i telefon, så jag kan knappast klaga på dem. De har även hört av sig när mina tjänster blivit billigare och uppdaterat mig med de nya priserna.....

Är jag ett undantag som det har funkat bra för?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rinosaur:

Teckna inte med comhem för guds skull.... Ta vad som helst, som är något annat.

Vet du någon annanstans du får 200 mbit/s för 250:-/mån ?
Har bara sett likvärdigt pris på 8mbit, 10mbit och då är det även massa startavgifter och dylikt.

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska ha 200 mbit för? Om det är för att tanka klarar du dig mycket väl med 100 mbit. Uploaden är väl på 10 i vilket fall.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Är det någon som "anmärkt" dig så kan du kräva svar från dom om vem som gjort det.

Ursäkta mitt språk men fitt-telia är duktiga på att anmärka folk kors och tvärs, visserligen var det länge sedan men jag fick inte abb hos någon över huvudtaget på grund av en försenad räkning till felia.. Kronofogden hade inget och till slut så tvingade jag dom att säga vilka rövhål som svartmålat mig.

Så felia fick en kort men innehållsrikt mail, skrev upp folk som sagt up sina abb hos dom när deras hantering av folk blev känt.. Konstigt nog försvann anmärkning också, men vem fan bryr sig, telia kan dra åt helvete.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB