Nu vill jag veta vad beteckningarna står för.. (har köpt ny router)!

Permalänk
Medlem

Nu vill jag veta vad beteckningarna står för.. (har köpt ny router)!

Hej!

Så.. Vad är ett ADSL modem? Vad är en router? Vad är en switch?

Min ISP är Telia.
Jag har tills idag haft en Netgear Super Wireless ADSL Router DG834GT som jag har haft i många år nu och den börjar bli riktigt konstig. Man måste starta om den flera gånger om dagen för att mobiler/bärbara datorer här hemma ska få tillgång till internet, annars står den bara och tuggar på "Nätverksadressen erhålls"..

Men nu har jag köpt mig en Netgear Wireless-N WNR3500L RangeMax (v2).. Som då är en router utan ADSL modem, hur ska jag göra för att använda den? Måste jag köpa ett enkelt ADSL modem nu eller kan jag få ett från Telia?

Mvh
Benjamin

Permalänk

Kör du fiber (internet direkt från en väggkontakt) behövs inget modem. Däremot om du kör via telefonpluggen så behövs det.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkwingduck:

Kör du fiber (internet direkt från en väggkontakt) behövs inget modem. Däremot om du kör via telefonpluggen så behövs det.

Kör inte fiber, finns inte här på gatan.. Telefon och internet går på Telia medans TV går på ComHem.

Dvs. att jag har Telia ADSL, eller hur?

Permalänk
Medlem

Modem + Telefonkabel = win
Router + telefon kabel = LOSE
switch + telefonkabel lose=
Modem + Router = mera uttag, trådlöst kanske?
Modem + switch = tiotals flera uttag !!!

Du behöver ett modem, lämna tillbaka routern och kräv pengarna tillbaka och köp ett modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maikzen:

Modem + Telefonkabel = win
Router + telefon kabel = LOSE
switch + telefonkabel lose=
Modem + Router = mera uttag, trådlöst kanske?
Modem + switch = tiotals flera uttag !!!

Du behöver ett modem, lämna tillbaka routern och kräv pengarna tillbaka och köp ett modem.

Varför ska jag inte köra internet -> modem -> router -> alla datorer hemma

Detta tips fick jag av en kille som påstod sig ha flera år inom datorer/nätverks branschen.

Skrivet av Namn:

Har du Telia-ADSL så se till att de inte lurar på dig deras "Gateway" utan du ska ha ett enkelt ADSL-modem och då kan du ta vilken router som helst. Jag skulle nog välja Netgear och du behöver inte deras dyraste utan t.ex. denna:

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-300-...

Permalänk
Medlem

För ADSL krävs ett modem. Har du köpt en router utan modem kan du med lite tur ta det på ångerrätten och istället köpa en router med ett modem.

Annars går det att köpa till ett modem och koppla vägguttag -> modem -> router för samma resultat.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kör du internet via teleutag måste du ha ett modem, om de så är inbyggt eller inte spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

För ADSL krävs ett modem. Har du köpt en router utan modem kan du med lite tur ta det på ångerrätten och istället köpa en router med ett modem.

Annars går det att köpa till ett modem och koppla vägguttag -> modem -> router för samma resultat.

Kan du ge något förslag på modem/router kombos som funkar med Telia? Har hört att Telia har någon special grej som kräver telia kombo.

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem

Ja, jag är fullt medveten om att min router som jag köpt är utan ADSL modem och nu undrar jag varför ni säger att jag ska lämna tillbaka den jag köpt? Jag kan väl bara köpa till ett modem och så fungerar allting men isåfall, vilket modem ska jag köpa till om jag inte får något av Telia?

Varför skulle jag lämna tillbaka något som kommer att fungera och som jag blivit rekommenderad att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plesjoor:

Kan du ge något förslag på modem/router kombos som funkar med Telia? Har hört att Telia har någon special grej som kräver telia kombo.

Du kan köpa ett direkt från telia eller ett valfritt modem från valfri leverantör.

Från Telia: https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.d...
Från Inet: http://www.inet.se/produkt/5401226/d-link-dsl-320b-adsl2-2-mo...

Telia kräver inga specialgrejer för ADSL.

Skrivet av Bebbzor:

Ja, jag är fullt medveten om att min router som jag köpt är utan ADSL modem och nu undrar jag varför ni säger att jag ska lämna tillbaka den jag köpt? Jag kan väl bara köpa till ett modem och så fungerar allting men isåfall, vilket modem ska jag köpa till om jag inte får något av Telia?

Varför skulle jag lämna tillbaka något som kommer att fungera och som jag blivit rekommenderad att köpa?

De flesta tycker förmodligen att det är onödigt med två separata enheter för modem och router när man lika gärna kan ha dem ihopslagna i en.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebbzor:

Ja, jag är fullt medveten om att min router som jag köpt är utan ADSL modem och nu undrar jag varför ni säger att jag ska lämna tillbaka den jag köpt? Jag kan väl bara köpa till ett modem och så fungerar allting men isåfall, vilket modem ska jag köpa till om jag inte får något av Telia?

Varför skulle jag lämna tillbaka något som kommer att fungera och som jag blivit rekommenderad att köpa?

Fråga Telia vilket *modem* dom rekommenderar om man redan har en router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du kan köpa ett direkt från telia eller ett valfritt modem från valfri leverantör.

Från Telia: https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.d...
Från Inet: http://www.inet.se/produkt/5401226/d-link-dsl-320b-adsl2-2-mo...

Telia kräver inga specialgrejer för ADSL.

De flesta tycker förmodligen att det är onödigt med två separata enheter för modem och router när man lika gärna kan ha dem ihopslagna i en.

Det kan jag förstå, en enhet är enklare än två separata.. Men vad jag har hört och förstått så är det bättre med ett enkelt modem och en "bra" router, det fungerar bättre så men om jag ska vara ärlig så vet jag inte om det är rätt eller fel.

Permalänk

[QUOTE="Bebbzor;12482555"]Det kan jag förstå, en enhet är enklare än två separata.. Men vad jag har hört och förstått så är det bättre med ett enkelt modem och en "bra" router, det fungerar bättre så men om jag ska vara ärlig så vet jag inte om det är rätt eller fel.[/QUO

Att folk tycker du ska returnera den är för precis som du är inne på att dem tycker det är onödigt med 2 separata enheter och för det förmodligen kostar lite mer i slutändan med en router+modem i stället för ett kombinerat modem/router men funkar kommer det göra utan problem. Har själv internet igenom kabeltv uttaget så använder ju också en typ av modem och själv kör jag modem-->Router--->Switch--->Acesspunkt och det funkar fin fint:) Att jag dock har så många enheter när jag lika gärna kunde använt modem+router enbart beror på hur datorena är utplacerade och lite annat.

Men om det inte spelar nån roll med dem få kronorna du kan spara på retunera den och köra på ett kombinerat modem/router så skaffa bara ett modem och tuta och kör