Permalänk
Medlem

raid 0 eller raid 1

Hej är helt ny inom detta med raid men va ändå sugen på att prova. Så jag beställde 2 st 120GB OCZ agility 3 igår. Sen så vill jag ju ha snabbast möjliga prestanda med dessa 2 så då kommer jag till frågan hur ska dom raidas?

Sökte lite i forumet men eftersom jag är ny på ämnet vet jag inte riktigt vad jag ska söka på

Mvh D

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Raid 0 om du vill ha prestanda
Raid 1 om du vill ha säkerhet (speglning)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Raid med ssd ger ingen märkbar skillnad i hastighet, köp en större istället så slipper du problem som raid kan skapa.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Och där fick jag en snabblektion i vad det innebar. Tack så mycket för du frågade och att folk gav svar!

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är också att du behöver en raidkontroller. Dessa finns i två format, som hårdvara med fullprestanda som raidkort du sätter i datorn eller som mjukvarubaserade simuleringar av raid inbyggt i moderkortet. Prestandaskillnaden mellan dessa två kan vara enorm, samt vad som skulle hända i fall en hårddisk eller moderkortet dör kan ha stor inverkan på om datan på hårddiskarna håller sig intakt eller inte.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Det här med dedikerade raidkort är nog overkill för hemanvändare. Moderna moderkort innehåller allt som krävs för att räjda hårddiskar, och det är bara om man köper extrema hårddiskar som moderkortet blir en flaskhals. Jag kör två SSDar i raid0, och det funkar utmärkt. Jag ser i hårddisktester att min prestanda har urholkats en del sedan jag nyinstallerade dem, men det är inget som jag direkt märker av.

Permalänk
Medlem

tackar för alla svaren så det ni tycker är att jag ska undvika att raida mina ssd. Blev man lite besviken efter man kollat på lite youtube videor^^ Som sagt kommer ju inte ha någon information på dom som jag bryr mig särskilt mycket om ändå så. Men hur stor skillnad blir det ungefär?

http://www.youtube.com/watch?v=tNAwUwnzcGo 1:24

Mvh D

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dapink:

tackar för alla svaren så det ni tycker är att jag ska undvika att raida mina ssd. Blev man lite besviken efter man kollat på lite youtube videor^^ Som sagt kommer ju inte ha någon information på dom som jag bryr mig särskilt mycket om ändå så. Men hur stor skillnad blir det ungefär?

http://www.youtube.com/watch?v=tNAwUwnzcGo 1:24

Mvh D

fast de där pallar nästan alla ssd'er, inget du måste raida för.
kör du raid så får du högre skriv/läs hastigheter men det är inte de som gör att datorn känns mycket snabbare, utan det är söktiden, en normal mekanisk disk har en söktid på ca 9ms, en ssd har ca 0.1ms.
högre skriv/läs hastighet KAN vara bra, men tvivlar på att gå från vi säger 300/300 till ca 550/550 kommer göra någon märkbar skillnad för den "normal" (sweC normala kanske xD) användaren.

http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs
lite bättre ssd raid video kanske

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med dina SSD:er?
Ska du kopiera kopiösa mängder med stora filer till och från dem (stora film-filer hit och dit)? I så fall kan raid0 vara något att ha.
Ska du ha ditt OS, program och spel på dem - strunta i raid0. Här vill du kunna läsa många små filer snabbt. Raid0 är till för stora sekventiella läs/skriv.
Jag skulle kört en med OS på. En med program/spel på.
När windows kukar ur (inte om, utan när) med ruttnat register etc så har du program/spel kvar på andra disken. Installera om Windows (vissa skitprogram som har registernycklar måste dock installeras om också, de kan ligga på OS-disken).

Mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Vad ska du göra med dina SSD:er?
Ska du kopiera kopiösa mängder med stora filer till och från dem (stora film-filer hit och dit)? I så fall kan raid0 vara något att ha.
Ska du ha ditt OS, program och spel på dem - strunta i raid0. Här vill du kunna läsa många små filer snabbt. Raid0 är till för stora sekventiella läs/skriv.
Jag skulle kört en med OS på. En med program/spel på.
När windows kukar ur (inte om, utan när) med ruttnat register etc så har du program/spel kvar på andra disken. Installera om Windows (vissa skitprogram som har registernycklar måste dock installeras om också, de kan ligga på OS-disken).

Mina $0.02

Tackar för svaren men nu när alla säger så kan jag lika gärna skita i min ide^^ har ju 120 OCZ med OS nu sen 2 st 60 GB med program och annat skit på.
Avbeställde den nu :/

Mvh D

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Fick idag hem min SSD för dom han skicka den innan dom såg mitt mail :/ och sen är man lite lat för att skicka tbx den, så jag undrar någon som vet va jag kan få för disken? 500? eller göra något annat med den?

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4