Windows 8 för OEM prissätts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vi som inte vill ha saker i taskbaren och på skrivbordet? Jag tycker det är grymt fult och o strukturerat att ha saker liggande på skrivbordet och taskbaren blir full utan att ens ha hälften av programmen där, sen vill jag ha aktiva program där och inte fullt med genvägar.

Men fattar du inte? Microsoft vet bättre än oss hur vi använder datorn, så nu är det bara att göra som de säger och börja äta soppa med gaffel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Man står ju och inte och faller med Windows 8. Finns ju goda alternativ för desktopen om man inte står kvar vid Windows 7:
http://www.zdnet.com/blog/open-source/ubuntu-12-04-vs-windows...
http://www.ubuntu.com/ubuntu

På desktop (med mus och tangentbord) upplever jag Ubuntu som mycket lättare än Windows 8 RP.
Men jag tror de flesta gnäller lite nu och ändå kommer att gå på Windows 8.

Att få den nästan gratis är nog lockande.
http://www.techradar.com/news/computing/pc/microsoft-announce...

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en startmeny där jag kan hitta alla mina program utan att behöva leta över hela skärmen (eller mer), ett aktivitetsfält som visar aktiva program och låter mig växlia mellan dem snabbt, samt en "tray bar" som visar "passiva" program. Inte minst så vill jag ha allt detta omedelbart synligt på en och samma skärm. Detta är nödvändigt för att effektivt kunna använda datorn.

Men visst, jag kan ge det att det såg häftigt ut att använda på TVn som en HTPC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Windows 8

ja, ja vi får väl se hur det blir. Microsoft burkar fixa allt helt okej!

Permalänk

Ja är väl rätt dyrt för en licens precis som med Windows 7. På en vanlig dator räcker Windows 7 för mig. Jag använder mest Windows 7 för spel och vissa program som inte går att köra i Linux/Ubuntu annars använder jag Ubuntu mesta av tiden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men fattar du inte? Microsoft vet bättre än oss hur vi använder datorn, så nu är det bara att göra som de säger och börja äta soppa med gaffel.

Ja, Microsoft har nog bra mycket bättre koll på användarskaran som helhet (inklusive grupperingar) än folk som utgår från sig själva och antar att det gäller alla andra. Vi får se om den kollen räckt till för att göra ett framsteg som går hem, men att en slumpmässigt vald person på nätet har bättre koll på användarmönster i Windows än MS känns befängt. Sedan kommer ju inte något OS att passa alla. Själv har jag inte kommit överens med OS X (vilket jag märkt efter hyfsat långt användande, vilket är först då man märkt om man kan anpassa sig eller inte), men jag väljer istället att fokusera på det jag vill använda istället för att klaga på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Har Sweclockers blivit Windows8clockers? Det är ju nyheter om det varenda dag nästan

Är det konstigt att en journalist skriver om vad som är aktuellt. Om du går tillbaka i historiken till släpet av windows 7 hittar du nog en hel del där med.

Skrivet av downup:

Bara jag kan hoppa mellan program fort så blir det bra. Testat det på sambos compaq , hoppas man inte behöver ett konto, hatar loginskärm på min egna burk! Sen vill jag inte ha ett store-konto. Jag har inte kollat så mycket bägge delar funkar nog!

Positiva är att alla äldre och okunniga kommer behöva hjälp att fatta (mer kurser för företag =$). Min morsa ringer mig bara om en icon fattas på skrivbordet >_<

Du behöver ju antingen ett lokalt konto eller ett live-konto. Men du kan ju aktivera automatisk inloggning så slipper du tänka på den biten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, Microsoft har nog bra mycket bättre koll på användarskaran som helhet (inklusive grupperingar) än folk som utgår från sig själva och antar att det gäller alla andra. Vi får se om den kollen räckt till för att göra ett framsteg som går hem, men att en slumpmässigt vald person på nätet har bättre koll på användarmönster i Windows än MS känns befängt. Sedan kommer ju inte något OS att passa alla. Själv har jag inte kommit överens med OS X (vilket jag märkt efter hyfsat långt användande, vilket är först då man märkt om man kan anpassa sig eller inte), men jag väljer istället att fokusera på det jag vill använda istället för att klaga på det.

De flesta "normalanvändare" vet inte ens om att det är ett nytt OS på gång, så det är först när det är släppt för release som vi får veta vad folk tycker. Men inte ens "vanligt folk" i min bekantskapskrets gillade Vista som kom med automatiskt vid laptopköp osv, och det var inte SÅ stor skillnad från XP. Så det ska bli spännande att se hur de ställer sig till Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Problemet med Vista vid lansering var att vissa drivrutiner var omogna samt kanske framförallt att många användare var ovana med säkerhetstänket bakom UAC.

Det kommer säkerligen bli jobbigt att vänja om sig som redan befintlig Windows 7/XP användare men jag ser dock ändå på Windows 8 med i största del positiva ögon.
Kör release candidate på en dator och kommer nog försöka ta del av de uppgraderings erbjudanden som Microsoft kommer erbjuda och byta på alla datorer, metro stör mig egentligen inte eftersom jag som bespottad "Svensson" användare redan har de ikoner och genvägar på arbetstid som jag använder. Startmenyn använder jag i stort sett endast när jag skall in i kontrollpanelen eller skall starta om datorn.

På telefonsidan så kan jag knappt vänta på att se nya kraftfullare produkter lanseras då jag vill bort från Android då jag upplever att det är allt för dåligt styrt vad gäller uppdateringar från Google's sida. Surface ser också den ut som men mycket intressant produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aemony:

Även om Aero kändes som att de krävde en del när det kom så är det ett utseende som verkligen har vuxit på mig

Du tror inte det skulle kunna bli samma sak med metro?...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De flesta "normalanvändare" vet inte ens om att det är ett nytt OS på gång, så det är först när det är släppt för release som vi får veta vad folk tycker. Men inte ens "vanligt folk" i min bekantskapskrets gillade Vista som kom med automatiskt vid laptopköp osv, och det var inte SÅ stor skillnad från XP. Så det ska bli spännande att se hur de ställer sig till Windows 8.

Folk blir överlag negativt inställda till ändringar i början, oavsett om de visar sig vara bra eller inte i längden. Man minns ju bara hur det var när alla företag började använda sig av datorer för att föra lagersaldon och allt annat. Arbetarna tyckte bara det tog längre tid (för att de inte vant sig ännu, och att vissa system såklart var sådär) men idag kan nog ingen tänka sig att sköta det på annat sätt, utom i undantagsfall.

Människan är, konstigt nog, ganska benägen att hålla kvar vid det som fungerar istället för att utmana sig och se om man kan utveckla det. Lyckligtvis finns det många nog som gör det senare och vi utvecklas därmed rätt mycket pga dem. Om ett år kanske vi har lite koll på hur Windows 8 verkligen blev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Folk blir överlag negativt inställda till ändringar i början, oavsett om de visar sig vara bra eller inte i längden. Man minns ju bara hur det var när alla företag började använda sig av datorer för att föra lagersaldon och allt annat. Arbetarna tyckte bara det tog längre tid (för att de inte vant sig ännu, och att vissa system såklart var sådär) men idag kan nog ingen tänka sig att sköta det på annat sätt, utom i undantagsfall.

Människan är, konstigt nog, ganska benägen att hålla kvar vid det som fungerar istället för att utmana sig och se om man kan utveckla det. Lyckligtvis finns det många nog som gör det senare och vi utvecklas därmed rätt mycket pga dem. Om ett år kanske vi har lite koll på hur Windows 8 verkligen blev.

Ja, såklart är det svårt att veta hur det blir i slutändan. Nu sitter ju bara ett gäng nördar och testar, och då får man bara nördsynpunkter. men när skarp version släpps växer feedbacken enormt och det är lättare att se vad som gick fel och vad som slog rätt. Så oavsett om man är positivt eller negativt inställd till Windows ( i nuläget så är nog de flesta överens om att det i alla fall ska bli spännande att se hur det går

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ska göra som en riktig svensk gör med XP fast med W7. Kör det tills det inte finns uppdateringar att hämta.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De flesta "normalanvändare" vet inte ens om att det är ett nytt OS på gång, så det är först när det är släppt för release som vi får veta vad folk tycker. Men inte ens "vanligt folk" i min bekantskapskrets gillade Vista som kom med automatiskt vid laptopköp osv, och det var inte SÅ stor skillnad från XP. Så det ska bli spännande att se hur de ställer sig till Windows 8.

...och det baserar du på vad?! Din bekantskapskrets?! Är nog väldigt många som vet att det är på gång eftersom det nämns på många fler platser än här, räcker med att ställa sig vid tidningshyllan på affären så nämns det på förstasidan på PC tidningar

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Ska göra som en riktig svensk gör med XP fast med W7. Kör det tills det inte finns uppdateringar att hämta.

Jag håller med dig, if it ain't broke, don't fix it

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

...och det baserar du på vad?! Din bekantskapskrets?! Är nog väldigt många som vet att det är på gång eftersom det nämns på många fler platser än här, räcker med att ställa sig vid tidningshyllan på affären så nämns det på förstasidan på PC tidningar

Hmm läser man förstasidan på PC-tidningar i kassakön i snabbköpet skulle jag gissa att man tillhör en minoritet ,medelsvensson =inte intesserad och datanördar ointresserade eftersom det som står i tidningarna har man läst online för flera veckor sen .

Visa signatur

Martha's Second Law of the Universe
The more things an item is designed to do, the less likely it is to do any of them very well .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows 8 däremot har INTE startmeny, INTE gadgets, INTE samma bra bakåtkompatibilitet med gamla versioner osv osv... Eller har du helt missat att metro är defaultgränssnitt som man AKTIVT måste klicka sig ur om man vill komma till desktoppen, som för övrigt blivit värdelös eftersom Startmenyn har tagits bort.

Ingen startmeny men en startsida som du kan använda nästan likadant.

Gadgets finns till desktop i windows 8.

Man kan logga in direkt till desktop om man vill.

Jag förstår att många är upprörda men man kan ju kolla hur det fungerar innan man skriver allt för mycket skit om det. Ytterligare ändringar ska enligt många vara gjort till release, bl a ska det gå att göra mer "desktop friendly".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilgore:

Hmm läser man förstasidan på PC-tidningar i kassakön i snabbköpet skulle jag gissa att man tillhör en minoritet ,medelsvensson =inte intesserad och datanördar ointresserade eftersom det som står i tidningarna har man läst online för flera veckor sen .

Det spelar väl ingen roll eftersom det fortfarande står och även om man springer förbi det så hinner man se att det står

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vad majoriteten av nej-sägare här inne inte riktigt verkar vara kapabla att förstå är att Windows 8 är inte avsett för 1337-h4XX0r.

Det är avsett att vara ett cloud-baserat system som sömlöst kommer fungerar mellan olika enheter. Från din PC till din ARM-baserade enhet; tablet, telefon, rymdskepp, etc.

Problemet just nu tror jag är hönan och ägget syndromet. Någon måste våga börja realisera framtiden, visst, man kan tycka att de kunde behållt desktop i sin helhet med start-meny men det dröjer nog inte länge innan någon har hackat till den funktionen. Hav förtröstan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Vad majoriteten av nej-sägare här inne inte riktigt verkar vara kapabla att förstå är att Windows 8 är inte avsett för 1337-h4XX0r.

Det är avsett att vara ett cloud-baserat system som sömlöst kommer fungerar mellan olika enheter. Från din PC till din ARM-baserade enhet; tablet, telefon, rymdskepp, etc.

Problemet just nu tror jag är hönan och ägget syndromet. Någon måste våga börja realisera framtiden, visst, man kan tycka att de kunde behållt desktop i sin helhet med start-meny men det dröjer nog inte länge innan någon har hackat till den funktionen. Hav förtröstan.

Vad jag inte förstår är vad du menar med "realisera framtiden"??? Skulle gränssnittet vara framtiden då?! I så fall har mitt hopp om framtiden tynat bort om det bara hänger på utseendet...som dessutom ser förjävligt ut på en dator, gör sig dock bra på en telefon, men själva sync-biten är ju den samma som mellan iOS och Mac OS X, i grund och botten är iOS i stort sätt ett nedbantat Mac OS X

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad majoriteten av nej-sägare här inne inte riktigt verkar vara kapabla att förstå är att Windows 8 är inte avsett för 1337-h4XX0r.

Det är avsett att vara ett cloud-baserat system som sömlöst kommer fungerar mellan olika enheter. Från din PC till din ARM-baserade enhet; tablet, telefon, rymdskepp, etc.

Problemet just nu tror jag är hönan och ägget syndromet. Någon måste våga börja realisera framtiden, visst, man kan tycka att de kunde behållt desktop i sin helhet med start-meny men det dröjer nog inte länge innan någon har hackat till den funktionen. Hav förtröstan.

Men att börja revolutionera sådär från desktop och tro "Metro" detta är framtid? Det är dålig syn på hur många människor vill ha det och har 20 års erfarenhet av Microsoft. jag tycker det är som ett slag på käften.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad majoriteten av nej-sägare här inne inte riktigt verkar vara kapabla att förstå är att Windows 8 är inte avsett för 1337-h4XX0r.

Det är avsett att vara ett cloud-baserat system som sömlöst kommer fungerar mellan olika enheter. Från din PC till din ARM-baserade enhet; tablet, telefon, rymdskepp, etc.

Problemet just nu tror jag är hönan och ägget syndromet. Någon måste våga börja realisera framtiden, visst, man kan tycka att de kunde behållt desktop i sin helhet med start-meny men det dröjer nog inte länge innan någon har hackat till den funktionen. Hav förtröstan.

Har inga problem med "cloud-baserat system som sömlöst kommer fungerar mellan olika enheter. Från din PC till din ARM-baserade enhet; tablet, telefon, rymdskepp, etc."

Vad jag har problem med är det ofantligt tillkrånglade hanteringen av det
Windows 8 är rörigt, inkonsekvent, lider av svår schizofreni och är allmänt väldigt fult.

Förresten sömlöst det borde ju förutsätta att man kör windows på alla enheter, vilket inte så många gör, jag kör tex PS3, android, windows 7, linux, osv, har inte planer på att köra nått widows på nått annat än datorn och med windows menar jag inte åttan, skaffar jag nån x86 platta är det för att installera ubunto på den, inte nåt gräsligt windows 8...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Absurd:

Vad jag inte förstår är vad du menar med "realisera framtiden"??? Skulle gränssnittet vara framtiden då?! I så fall har mitt hopp om framtiden tynat bort om det bara hänger på utseendet...som dessutom ser förjävligt ut på en dator, gör sig dock bra på en telefon, men själva sync-biten är ju den samma som mellan iOS och Mac OS X, i grund och botten är iOS i stort sätt ett nedbantat Mac OS X

Jag är ganska övertygad om att Microsoft ser detta som framtiden. Utseendet är oavsett, din tro på framtiden, oerhört viktigt. Kommunikation är nyckeln och desing och utseende är den viktigaste spelaren i det sammanhanget.

Att du tycker det är fult kan jag inte argumentera emot, det är ju din subjektiva bedömning, men jag tror nog det mer handlar om ovana. Intressant också att du anser utseendet vara ok för en telefon men inte en dator. Kan det vara så att en viss enhet, läs: iPhone, har gjort den typen av utseende rumsrent?

Skrivet av Bean:

Men att börja revolutionera sådär från desktop och tro "Metro" detta är framtid? Det är dålig syn på hur många människor vill ha det och har 20 års erfarenhet av Microsoft. jag tycker det är som ett slag på käften.

Som jag nämner ovan så är jag övertygad om att MS anser att detta är framtiden. Titta lite på trenderna när det gäller elektronik, tror du att den traditionella PC kommer vara lika central i arbete, nöje och annat i framtiden? Troligen inte, alltså är det inte så smart att fokusera på ett OS som är skräddarsytt för en typ av enhet; PC. Det är väl betydligt smartare att skräddarsy ett OS som fungerar mellan olika enhter. Surfplatta, telefon, dator etc.

Skrivet av ggustavsson:

Har inga problem med "cloud-baserat system som sömlöst kommer fungerar mellan olika enheter. Från din PC till din ARM-baserade enhet; tablet, telefon, rymdskepp, etc."

Vad jag har problem med är det ofantligt tillkrånglade hanteringen av det
Windows 8 är rörigt, inkonsekvent, lider av svår schizofreni och är allmänt väldigt fult.

Förresten sömlöst det borde ju förutsätta att man kör windows på alla enheter, vilket inte så många gör, jag kör tex PS3, android, windows 7, linux, osv, har inte planer på att köra nått widows på nått annat än datorn och med windows menar jag inte åttan, skaffar jag nån x86 platta är det för att installera ubunto på den, inte nåt gräsligt windows 8...

Din åsikt om utseende och funktion är ju din bedömning men jag anser det vara rätt läckert. Jag tror att du upplever Win 8 rörigt eftersom det förändrar grundreglerna. Vi är vana att Windows fungerar som det gör sedan Win 95 och till viss del Win 3.11. Klart att en sådan här fördänring kommer skapa kaos.

Visst i dagsläget har du en massa olika OS på olika enheter men det tror jag inte är Microsoft idé. De vill att du ska ha en PC med MS, en platta, MS Surface och gärna en telefon. Alla med Win 8 i olika iterationer. Du kan ju inte gärna planera för framtiden genom att stirra dig blind på hur saker och ting är idag. Hade Apple gjort det så hade vi aldrig haft en iPhone.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt