strip size i raid 0 för spel, vad rekomenderat???

Permalänk
Medlem

strip size i raid 0 för spel, vad rekomenderat???

som i rubriken vad är lagomt att använda i raid 0 för spel. har 2st ocz vertex 4 ssd diskar på 256gb vadera. har ställt in dom i 128kb men kan det vara lite för mycket??? ska bara spela och dom enda program jag kommer att flytta är spelen till min ssd. kan då 64kb vara bättre tro??

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag inte kört dom i en raid 0 alls.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Själv hade jag för ett tag sedan 4 stycken 40GB Intel diskar som jag körde stripade. Fungerade finfint

Permalänk
Medlem

Jag hade inte heller raid:at dem. Ser inte vitsen. Visst kan man sitta och pilla sig på snorren när man kör en syntetisk bench på stora komprimerbara sekventiella läs/skriv, men i verkligheten i spel/apps blir det inte någon större skillnad.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

det går betydligt mycket fortare för mig när jag kör i raid 0 än ingen raid alls. så pass skillnad att det märks stort på dom flesta program jag kör....
Men tillbaka till frågan vad skulle ni rekommendera att köra i för strip size

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Det skiljer sig lite mellan olika diskar, men jag fick bäst hastighet 64kb strip size och 32kb allocation unit size. Detta med 2st 120gb force GT diskar på Intel sata3 på ett Z77 moderkort. Glöm inte att installera intel rapid storage paketet i windows, så du får drive caching. Det gör däremot stor skillnad.

Skillnaden i prestanda mellan olika strip sizes är dock mätbar snarare än märkbar.

Permalänk

Skit i raid med SSD, helt onödigt. Accesstiden är det som gör skillnaden och det får du med en disk.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Skit i raid med SSD, helt onödigt. Accesstiden är det som gör skillnaden och det får du med en disk.

jag håller inte med. har man två diskar finns det ingenting att förlora på att köra RAID.

1) det är trevligare med en partition på 240GB än två på 120GB. för min egen del iaf.

2) i stora och tungrodda spel med långa laddningstider, t ex BF3 eller starcraft 2 (vissa custom games och de första matcherna) är det rejält märkbar skillnad i laddningstider.

nackdelen med att SSD i RAID är att man tappar TRIM, iom att intel fortfarande inte har kommit ut med versionen av RST som har stöd för det. men det är ett mindre problem på moderna SSD (som vertex 4) som har väl fungerande garbage collection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otsu:

Det skiljer sig lite mellan olika diskar, men jag fick bäst hastighet 64kb strip size och 32kb allocation unit size. Detta med 2st 120gb force GT diskar på Intel sata3 på ett Z77 moderkort. Glöm inte att installera intel rapid storage paketet i windows, så du får drive caching. Det gör däremot stor skillnad.

Skillnaden i prestanda mellan olika strip sizes är dock mätbar snarare än märkbar.

man skulle kunna ta 64kb i strip size så går det och båda hållen.

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otsu:

jag håller inte med. har man två diskar finns det ingenting att förlora på att köra RAID.

1) det är trevligare med en partition på 240GB än två på 120GB. för min egen del iaf.

2) i stora och tungrodda spel med långa laddningstider, t ex BF3 eller starcraft 2 (vissa custom games och de första matcherna) är det rejält märkbar skillnad i laddningstider.

nackdelen med att SSD i RAID är att man tappar TRIM, iom att intel fortfarande inte har kommit ut med versionen av RST som har stöd för det. men det är ett mindre problem på moderna SSD (som vertex 4) som har väl fungerande garbage collection.

En ganska stor nackdel är väl ändå att chansen för att båda diskarna går sönder fördubblas?
Då ifall jag minns rätt så blir det i RAID0 så att ifall en disk går sönder går även den andra sönder.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

En ganska stor nackdel är väl ändå att chansen för att båda diskarna går sönder fördubblas?
Då ifall jag minns rätt så blir det i RAID0 så att ifall en disk går sönder går även den andra sönder.

Jag är rätt säker på att den andra disken inte går sönder. Däremot blir informationen på del värdelös och du tvingas formatera om den.

Permalänk
Medlem

helt riktigt

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

lite hjälp hära,,,,,, jag har gjort en raid 0 och ska installera windows 7 64 bit men windows hittar inte raiden under installation, jag hittar och ser den i bios så allt verkar vara gjort rätt,,,,,,, kan det vara så att man lär uppdatera intel driver i sådan fall hur går man det????? laddar man ner driver och lägger dom på en usb pluggar in och klart eller hur gör man.

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Nu fick jag hjälp att lösa problemet,, det var en väldigt kunnig person,,,, så tack till alla personer som hjälpte mig med mitt problem med att windows inte kunde hitta hårddiskarna, speciellt tack till joche_87 för ha löst problemet,,,,,,,

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)