Hjälp! Grafikortet vill inte funka med mitt moderkort!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Grafikortet vill inte funka med mitt moderkort!

Hej.

Jag har införskaffa nytt moderkort samt processor (de som syns i min tag). Efter att jag monterat ihop detta och ska starta det börjar fläktarna snurra men inget händer... Inget pip från datorn, inget bild på skärmen...
Jag vet att alla delar funkar. Då jag för tillfället kör på allt utom grafik kortet. Grafik kortet har jag testa för sig i 3 andra riggar där en funkat perfekt...
Kan det vara så att just detta moderkort inte gillar grafik kortet eller vad kan det vara? På de andra datorerna ger de bild från start utan något installerat.

Vet inte om det är värt att nämna att kortet har rullat med alla delarna i datorn innan jag bytte processor och moderkort. (har kört driver sweeper)

Alla tips uppskattas! Om jag har missat att ta upp någon info ni vill ha säg till!

Tack på förhand!

Edit: Distanserna har jag ALLTID använt. Ram minnena är ok. Jag har inte glömt 2 x 6 pin.

Permalänk

Har du använt distanser när du monterade moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Distanser? Vart skulle de sitta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Distanser? Vart skulle de sitta?

Under moderkortet, alltså mellan chassits bakplåt och moderkortet.

Permalänk
Medlem

Skulle detta hjälpa? Moderkortet verkar ju funka då jag kan köra på den inbyggda grafiken från Z77. Men när du menar distanser menar du mer än de vanliga "skruvmuttarna"? (alltså de som är skruv i ena änden och mutter i andra). Har räckt innan för alla andra moderkort och chassin jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Skulle detta hjälpa? Moderkortet verkar ju funka då jag kan köra på den inbyggda grafiken från Z77. Men när du menar distanser menar du mer än de vanliga "skruvmuttarna"? (alltså de som är skruv i ena änden och mutter i andra). Har räckt innan för alla andra moderkort och chassin jag haft.

Länkar den klassiska bilden, så här ser distanser ut och ska sitta mellan moderkortet och chassit.

Permalänk
Medlem

Yes, klart jag har sådana.

Permalänk

Distanser, check.

Vad har du för grafikkort? Skall du köra med det inbyggda i cpun? Då kanske någon inställning i bios behövs ställas om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med dessa, men det är inte så att du måste inaktivera den inbyggda gpu för att köra på det externa kortet ?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haljuken:

Jag vet inte hur det är med dessa, men det är inte så att du måste inaktivera den inbyggda gpu för att köra på det externa kortet ?

Min första tanke med att det är nån inställning i bios som måste ställas in

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

satt i båda cpu matnings kablarna 4+4? satt i minnena i rätt slots+

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Avstängd

en del moderkort behöver bios som är vga kompatibelt för att fungera med grafikkorten.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Distanser? Vart skulle de sitta?

Distanser är det vanligaste misstaget som begås av nybyggare, ifall du inte använt dem så kan ditt moderkort vara stekt..
(De ska skruvas fast i chassit för att lyfta upp moderkortet ifrån chassiplåten och utan dem kan det förekomma kortslutningar som förstör kretsar)

Ifall du glömt distanser, pröva ett gammalt kort MED DISTANSER så ser du ifall det är ett bränt MB, förhoppningsvis kan du lämna tillbaka det som DoA (även fast jag tycker det är moraliskt fel).

EDIT: Pröva med ett annat kort hur som helst, om den kommer igång med det kortet så uppdatera bios till ditt nya Moderkort.
EDIT2: Såg nu att du hade z77, pröva att starta upp systemet och uppdatera bios (finns på tillverkarens hemsida)

Håller tummarna!

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Kopplat in den extra strömförsörjningen till grafikkortet?-

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

satt i båda cpu matnings kablarna 4+4? satt i minnena i rätt slots+

Yes box. Där har jag min 8 pin (fast kabel på corsair HX750)

Skrivet av Flopper:

en del moderkort behöver bios som är vga kompatibelt för att fungera med grafikkorten.

Jag har uppdaterat bios med hjälp av msi egna "auto uppdate" program. Dvs borde ha nyaste drivers.

Skrivet av Lankus:

Distanser är det vanligaste misstaget som begås av nybyggare, ifall du inte använt dem så kan ditt moderkort vara stekt..
(De ska skruvas fast i chassit för att lyfta upp moderkortet ifrån chassiplåten och utan dem kan det förekomma kortslutningar som förstör kretsar)

Ifall du glömt distanser, pröva ett gammalt kort MED DISTANSER så ser du ifall det är ett bränt MB, förhoppningsvis kan du lämna tillbaka det som DoA (även fast jag tycker det är moraliskt fel).

EDIT: Pröva med ett annat kort hur som helst, om den kommer igång med det kortet så uppdatera bios till ditt nya Moderkort.
EDIT2: Såg nu att du hade z77, pröva att starta upp systemet och uppdatera bios (finns på tillverkarens hemsida)

Håller tummarna!

Som tidigare i tråden. Distanserna är där, och har alltid varit. Alla inlägg i denna tråden är skriven med i5 3570k + msi Z77A-G45. Dvs moderkortet funkar så långt iaf. Och bios vart det första jag uppdatera efter installation.

Skrivet av fantomsmurfen:

Kopplat in den extra strömförsörjningen till grafikkortet?-

Jepp

Skrivet av fermia:

Min första tanke med att det är nån inställning i bios som måste ställas in

Jag har nu varit inne och kolla i bios efter en sådan inställning. Hittar dock inte som är givet som skulle vara att man aktiverade externt grafik kort.

Permalänk
Avstängd

Hej!

Har du kopplat till rätt port på moderkortet.. testa med det inbyggda först sedan med grafikkortets... kan vara så enkelt annars kan du ändra i BIOS till PEG för inbyggda grafiken eller viceversa för grafikkortet....

Ha det bra så länge...

Permalänk
Medlem

Du menar rätt pci express port? Har testat båda. Kör på inbyggda atm. Vad menar du med att ändre till PEG för inbyggda grafiken? Vad händer då?

Permalänk
Avstängd

Initiate Graphics Adapter: PEG/PCI
Port Peg Control: Auto
Port Peg Force x1: Disabled

PEG står för "PCI Express Graphics"
IGD står för "Integrated Graphic Display"

kör sådär så skall det fungera för dig.... annars är problemet något annat.. tyvärrr

Samt kolla att du installerat kortet på rätt pci plats (BLÅ)

Håller tummarna XXXXXX

editerade lite så du förstår vad som är vad ...

Permalänk
Medlem

Tack för alla som givit input! Slutade med att jag uppdaterade bios manuellt och allt ordna sig (Y).

Så till alla ni som kör msi, skit i den där jävla Live update. Läst om MÅNGA problem med den när det gäller uppdatering av bios.

Peace out

Permalänk
Avstängd

Bra att det löste sig mina tummar vart bara lite röda hihihihi men det hjälpte.

kul att kunna hjälpa till...

Permalänk
Medlem

Och nu ska så klart AMD catalyst krångla. Programmet får felmeddelande under installation och avbryts...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imo:

Och nu ska så klart AMD catalyst krångla. Programmet får felmeddelande under installation och avbryts...

vilket graffekort kör du med säg inte 7900 serien

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imo:

Distanser? Vart skulle de sitta?

Haha låter som vi har problemet där:D du får aldrig isatt kortet korrekt om du inte har skruvat fast alla distanser för shassit och till moderkortet;)

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Haha låter som vi har problemet där:D du får aldrig isatt kortet korrekt om du inte har skruvat fast alla distanser för shassit och till moderkortet;)

Svaret blir aldrig rätt om man inte läser hela tråden

Visa signatur

Lätt som Paj