Radeon 7970 till Gigabyte H61M-S2PV-B3 ? Fungerar det?

Permalänk
Medlem

Radeon 7970 till Gigabyte H61M-S2PV-B3 ? Fungerar det?

Hej

Hade ett Radeon något något innan och vill sätta ditt en 7970. Tror ni det skulle fungera till
Chassi ACE MIDITOWER STAC4 ATX BLACK (NO PSU)
Nätaggregat FSP PSU 460W ATX2.3 POWER SUPPLY
Moderkort GIGABYTE GA-H6 1M-S2V-B3 DDR3 S-1155 ATX
Processor INTEL CORE I3 2120 3.3GHZ 3MB S-1155
Internminne DIMM DDR3 8GB 1333MHZ CL9 (2X4GB)

PSU kanske jag måste fixa in ett nytt? Har hört att det grafikkortet behöver mycket.

Mvh Tommy

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk

460W kanske blir lite för klent?

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk

Skaffa dig ett rejält nätagg så det finns överklockningsutrymme då 7970 kan klockas en hel del.

Sedan hittar jag inte ditt modekort någonstans men är det H modellen finns väldigt lite utrymme för en senare uppgradering såsom crossfire exemelvis men även prestanda. En länk skulle inte vara fel för att konfirmera vilket modekort du har valt

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Hej!

Yes en ny PSU får jag fixa.

Förlåt men stavade fel till moderkortet. Här är det riktiga: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3875#o...
Hade den som dålig arbetsdator innan. Tror ni mer saker måste uppgraderas? Tänkte spela spel som Bf3, skyrim, tera osv.
Tack för era svar : )

/Tommy

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk

HD7970 kommer att funka med ditt nätagg, men räkna bort överklockning.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextive:

Hej!

Yes en ny PSU får jag fixa.

Förlåt men stavade fel till moderkortet. Här är det riktiga: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3875#o...
Hade den som dålig arbetsdator innan. Tror ni mer saker måste uppgraderas? Tänkte spela spel som Bf3, skyrim, tera osv.
Tack för era svar : )

/Tommy

Hej, ett 7970 känns kanske lite obalanserat till en tvåkärnig I3:a? Kanske borde titta på en ny CPU också. Typ Core i5-2500K eller Core i5-3570K beroende på vad MB har stöd för.

Står "GIGABYTE motherboards support Intel 22nm processors" på moderkortet du länkade till så då borde ju en 3570 fungera.

H61 har ju inte stöd för överklockning av CPU:n men 3570K verkar ändå billigare än en 3570 så antar att det inte finns någon anledning att inte köpa en K.

Permalänk
Medlem

I5-2500k får det då bli.
Resten verkar vara rätt hyfsat? Med 7970 o en I5 kan man då köra nya spel som bf3 o skyrim? Tänkte köpa ett till nytt grafikkort + moderkort senare o köra crossfire. Men pengarna räcker inte ^_^
Tack för era goda svar!

/Tommy

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextive:

I5-2500k får det då bli.
Resten verkar vara rätt hyfsat? Med 7970 o en I5 kan man då köra nya spel som bf3 o skyrim? Tänkte köpa ett till nytt grafikkort + moderkort senare o köra crossfire. Men pengarna räcker inte ^_^
Tack för era goda svar!

/Tommy

Jag skulle köpa en i5-3570K istället, samma pengar, enligt hemsidan så skall ju Moderkoret ha stöd för 22nm processorer, kanske kräver en biosuppdatering så gör den innan du byter CPU:n.

Eftersom moderkortet inte har stöd för CPU överklockning så är det ju bättre med en 3570, då den enda? anledningen att köpa en 2500K är att den anses klocka bättre.

Permalänk
Medlem

Du vet inget bra pris på ett grymt moderkort? Som alla komponenter skulle fungera på? Helst ett Z77? Kan jo fråga om jag får det till födelsedags present istället ^_^ Så jag får allt direkt! : D

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem

Du kan titta lite snabbt på där här artikeln:
http://www.anandtech.com/show/5793/intel-z77-motherboard-revi...

Det handlar om vad du vill få ut av ditt moderkort och vilket märke man är van vid, om man är van vid tillverkarens verktyg hemsida osv...

ASRock Z77 EXTREME4, ATX verkar ju vara ett billigt kort.
Är du van vid MSI så kanske MSI Z77A-GD65 är ett bra val.

Du får sitta och lusläsa specar helt enkelt

Vilket ljudchip och nätverkschip är det på kortet? Har det stöd för Crossfire/SLI? Osv... Men så länge du kollar upp att det har stöd för det du vill kunna göra så tror jag att prestandan är ganska likvärdig rent allmänt.

Om du inte skall överklocka superhårt och/eller köra med mer än 2 grafikkort så behöver man nog inte köpa något värstingkort i alla fall.

Ett sätt att komma ned lite i pris är att köpa ett mATX-moderkort t.ex. Asus P8Z77-M PRO.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2040335/2012-07-18

Jag vet... kanske overkill. Men måste för engångsskull ha en snabb speldator.
Ser det finfnt ut?
Kanske några modifieringar?

Senare i framtiden ska jag köpa fläktar o sånt för CPUn. Ska overklocka CPUn till åtminstonde 4.4GHZ

Skillnaden mellan M-ATX och ATX är att ATX är större än M-ATX. Är det den enda skillnaden? Det är 100kr skillnad mellan ATX och M-ATX

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem

Allt finns till mycket bättre priser hos andra handlare, så du kan spara minst 1000kr om du bestället någon annanstans. Själva valet av delar tycker jag ser bra ut dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextive:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2040335/2012-07-18

Jag vet... kanske overkill. Men måste för engångsskull ha en snabb speldator.
Ser det finfnt ut?
Kanske några modifieringar?

Senare i framtiden ska jag köpa fläktar o sånt för CPUn. Ska overklocka CPUn till åtminstonde 4.4GHZ

Skillnaden mellan M-ATX och ATX är att ATX är större än M-ATX. Är det den enda skillnaden? Det är 100kr skillnad mellan ATX och M-ATX

Ja förenklat så är det väl så att ATX är större, ofta är det väl så att ATX korten är bättre på att överklocka på grund av t.ex. bättre strömförsörjning. De har ju av naturliga skäl också bättre utrymme för Crossfire/SLI.

Du kan köpa ett 7970 betydligt billigare på andra ställen.

Om du vill ha just det där kortet så finns det för 3500:-
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=4302533&hbx...

Eller med ASUS dcii kylare: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/147570-asus_radeon_hd...
eller: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/151385-sapphire_radeo...

En sak till du kan titta på är längden på grafikkortet så att kortet får plats i lådan, men det kanske inte är några problem nu för tiden.

I Artikeln (http://www.anandtech.com/show/5793/intel-z77-motherboard-revi...) så stod det:
Now we see some real differences to the boards - as the ASUS has MultiCore Enhancement, which boosts the CPU to full turbo mode under multithreaded mode, it has a clear advantage over the other boards in the test. Surprisingly the Gigabyte board also did the same, despite clear settings in the BIOS to enforce multiplier ratios at core loads.

Går antagligen att ställa in något motsvarande manuellt på ASRock kortet eller så har de också fixat det i sin BIOS nu, men vill bara säga det så att du inte missade det.

Jag tror det blir en bra dator.

Permalänk
Medlem

Yeeey! Tack för all hjälp! Kommer lägga upp bilder på datorn när den är klar! : )))

/Tommy.

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2