Dålig hastighet SSD

Permalänk
Medlem

Dålig hastighet SSD

Hej alla !

Köpt en OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5'' SSD - 60GB. Men kommer bara upp i typ 185 mb/s i read. Gick in i bios sata conf stod på ide, ska den göra det?

Kör med asus maximum extreme rev 2.01g och sata-150 kabel.

Någon som vet vad som kan begränsa?

Vore mycket tacksam för hjälp då jag kört fast!

Permalänk
Medlem

Ändra IDE till AHCI i BIOS

Permalänk
Medlem

Sata-150 kabel?
Are you nuts?

Vist, dom KAN klara snabbare hastighet. Där kan du ha en orsak till varför den upplevs så slö.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Inaktiv

http://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#SATA_1.2C5_Gbit.2Fs_S...

Det är satakabeln som sätter gränsen. Om du vill ha full hastighet så behöver du S-ATA 3.0 (6Gbit)

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr verkar det som om ditt moderkort ej har någon S-ATA 3.0 kontakt. Så därför kommer du 'bara' kunna få ut 3Mbit/s (375MB/s).

Permalänk
Medlem

detta kort har jag

http://www.tomshardware.com/reviews/x38-comparison-part2,1733...

"6x Serial ATA 3.0Gb/s" ska den inte klara full hastighet då?

Så ni menar att problemet ligger i att jag har en sata 150 kabel och borde ha sata 300 istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#SATA_1.2C5_Gbit.2Fs_S...

Det är satakabeln som sätter gränsen. Om du vill ha full hastighet så behöver du S-ATA 3.0 (6Gbit)

Nej, förväxla inte SATA standarden med SATA Kablar.

Myten att SATA kabeln har en betydelse på hastigheten blev "bustad" här, http://www.maximumpc.com/article/features/your_sata_cable_slo...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Coca@

Vad jag kunde läsa mig till så var det ej någon skillnad på sata-150 KABEL och sata-300 KABEL.

Försökte köra AHCI men fick bara blåskärm.

Så vad är det då som begränsar min SSD?

Permalänk

Kör SSD'n i AHCI och kolla firmware till SSDn

Edit: behöver nog installera om OS med AHCI på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan inte bara ändra till AHCI i bios utan man måste trixa liter före eller ominstallera OS, såhär kan du prova trix http://tweaks.com/windows/44119/improve-sata-hard-disk-perfor...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

gaalen111@

jag får bara blåskärm då, hur kollar jag firmware på ssd?

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Någon som vet vad felet kan vara?

Felet är att du inte kör SSDn i AHCI, det är en himla skillnad mot IDE. Om inte regedit grejen funkar och du fortfarande får bluescreens har du antingen gjort fel eller så får du installera om OS.

Permalänk
Medlem

Alla SATA kablar är tillverkade enligt samma spec.
Fast det är såklart möjligt att hitta fusktillverkade som inte följer standarden.

Permalänk
Medlem

Guide: Slå till AHCI mode för er SATA-disk efter Windows 7 installerats http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Guide: Installera och optimera en ny SSD-hårddisk på rätt sätt med AHCI aktiverat http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Guide: Slå till AHCI mode för er SATA-disk efter Windows 7 installerats http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Guide: Installera och optimera en ny SSD-hårddisk på rätt sätt med AHCI aktiverat http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Ni har rätt, fick igång AHCI efter ominstallation av ssd, har uppgraderat firm till senaste. Datorn startar snabbt som fan men får dåliga värden i crystal. Samt prova kopiera en film mellan två mappar på c: den började på 59mb/s och sjönk ner till 41mb/s

Vad kan man förvänta sig för värde i crystal med min ssd?
Översta värdet var 189 mb/s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Hej alla !

Köpt en OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5'' SSD - 60GB. Men kommer bara upp i typ 185 mb/s i read. Gick in i bios sata conf stod på ide, ska den göra det?

Kör med asus maximum extreme rev 2.01g och sata-150 kabel.

Någon som vet vad som kan begränsa?

Vore mycket tacksam för hjälp då jag kört fast!

du har inga sata 3 portar på ditt moderkort så du kommer inte få 500mb read / write.
om du testar att bencha med atto så kommer du se att din maxhastighet bör stanna runt 275mb/s.
och för ahci måste du antingen göra register ändringen i windows först innan du ändrar i bios eller installera om.

Permalänk
Entusiast

Woah vad mycket snack om olika kablar etc, verkar ju som rena djungeln!
Jag hade tänkt köpa en SSD snart och trodde att det bara var att "koppla in SATA-kabeln (6gbit), data kabeln och swoosch.....KLART!" Men det är alltså inte så?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Woah vad mycket snack om olika kablar etc, verkar ju som rena djungeln!
Jag hade tänkt köpa en SSD snart och trodde att det bara var att "koppla in SATA-kabeln (6gbit), data kabeln och swoosch.....KLART! Men det är alltså inte så?

jo egentligen, om du inte är fast med gamla dåliga firmwares och trasiga chipsets ifrån 1400 talet xD
fördelen är ju att redan från början ha ahci igång, vilket av någon anledning INGEN i hela världen verkar ha igång när de köper en ssd.
och nej kablarna gör ingen skillnad, jag kör en sata3 disk med en "sata2" kabel och når ändå samma hastigheter som jag gjorde med min sata3 kabel som till o med har fint tryck på sig att vara en 6gb/s kabel.

EDIT: sata 3gb är inte sata3, sata1 =sata 1.5gb, sata2 = sata 3gb, sata3 = sata 6gb
även sata 150 sata 300 sata 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

du har inga sata 3 portar på ditt moderkort så du kommer inte få 500mb read / write.
om du testar att bencha med atto så kommer du se att din maxhastighet bör stanna runt 275mb/s.
och för ahci måste du antingen göra register ändringen i windows först innan du ändrar i bios eller installera om.

Jahapp. Svar på tal! Att ingen kläckte ur sig det då?!

AHCI funkar iaf i W7. Kan jag nå en högre gräns än 189 eller är det vad som är möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"gränsen" som du säger är vad du ser i cdm, testa ATTO benchmark och kolla på dom siffrorna, ofta börjar benchen runt 15mb/s och går upp till maxhastigheterna, om du INTE kommer upp i 275mb där så är det något annat som limitar till 189mb, du kan även testa byta i cdm på File -> test data testa dom olika där så kommer du se annorlunda poäng med, minns ej men tror att 0 fill är vad som kan bencha snabbast, komprimerbar vs okomprimerbar data etc.
(jag får 500mb read och 401 write med 0 fill på min 60gb, och 200 / 63 på default med en 50mb fil, vet ej varför bara 63 gjorde bara ett test möjligt något annat strular atm men default är väldigt mycke söligare på många diskar)

Permalänk
Medlem

xedoz1@

Tack för hjälpen, ska testa ATTO. Provade det också men som sagt det började på 15 mb/s så jag trodde det inte funkade alls.

Permalänk
Medlem

En annan fråga, hade fått bluescreen 1053 imorse på datorn, är det för att jag clonat från min gamla c:, med easeus eller är det något annat?

Fick aldrig bluescreen på gamla hdd med samma installation alltså!

Permalänk
Medlem

Körde ATTO och fick upp den i read typ 275 och write 250. Så det verkar stämma

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#SATA_1.2C5_Gbit.2Fs_S...

Det är satakabeln som sätter gränsen. Om du vill ha full hastighet så behöver du S-ATA 3.0 (6Gbit)

Hej

Hur kan man lätt se vilken kabel man har?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av petersgbg:

Hej

Hur kan man lätt se vilken kabel man har?

Det kan du inte, eftersom det inte finns någon standard som specificerar olika kablar - alla kablar bygger på samma standard.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Körde ATTO och fick upp den i read typ 275 och write 250. Så det verkar stämma

det ser ut ungefär som de ska då.
att tänka på är att detta påverkar inte markant din prestanda vid något annat än just benchmarks, jag tror inte du kommer känna att du har sölig load etc vid spel o sånt, för vad som gör en ssd snabb i vanligt användande är framförallt söktiden och möjligheten att läsa många olika småfiler snabbare än en mekanisk disk som behöver snurra för att leta reda på dom.
men om du vill kunna bencha högre än 275mb så behöver du ett moderkort / en pci-e sata kontroller som stödjer 6gb/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

det ser ut ungefär som de ska då.
att tänka på är att detta påverkar inte markant din prestanda vid något annat än just benchmarks, jag tror inte du kommer känna att du har sölig load etc vid spel o sånt, för vad som gör en ssd snabb i vanligt användande är framförallt söktiden och möjligheten att läsa många olika småfiler snabbare än en mekanisk disk som behöver snurra för att leta reda på dom.
men om du vill kunna bencha högre än 275mb så behöver du ett moderkort / en pci-e sata kontroller som stödjer 6gb/s.

Ok. Då vet jag. Tack för hjälpen. Tror jag klarar mig ganska bra nu. Fick 6.9 i windows 7 prestanda test.

Skickades från m.sweclockers.com