Permalänk

ATX moderkortsplatta

Tjena ska dra igång ett eget bygge o letar synpunkter tips på moderkortsplatta.
OBS. ATX!
Ska bygga själv eftrsom jag ej hittar ett chassi som uppfyller mina krav och tycker att när det ändå finns så mkt kunningt folk på SweC e det alltid bra att fråga!
MvH
Cap

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Permalänk

letar väl lite emr tips o trix gällande dem så som vad man ska tänka på osv. är annars hyfsat duktigt på att sööka på produkter sj.
Men tack för länken!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt bygga i för material, och vad har du för verktyg?

Jag kan bara rekommendera att gör ingående skisser och ritningar först. Jag använda Google Sketchup när jag byggde mitt förra chassi. Fungerar toppen, och ger dig alla mått och delar i efterhand.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Vad har du tänkt bygga i för material, och vad har du för verktyg?

Jag kan bara rekommendera att gör ingående skisser och ritningar först. Jag använda Google Sketchup när jag byggde mitt förra chassi. Fungerar toppen, och ger dig alla mått och delar i efterhand.

Sitter o funderar på de också atm Kolfiber(dyrtdock), men de skulle va så jäkla schysst att få en bra lösning med trä. tycker det är väldigt stilrent..
funderar på tunna Tikskivor med en pvc rör som ska stadga strukturen + ge en väldigt fin kabel dragning..(måste drömma).
Pluggar injengör på kth så Cadar såklart allt.

tack för din post precis såndana saker man letar, efter någon att bolla idér med!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

Sitter o funderar på de också atm Kolfiber(dyrtdock), men de skulle va så jäkla schysst att få en bra lösning med trä. tycker det är väldigt stilrent..
funderar på tunna Tikskivor med en pvc rör som ska stadga strukturen + ge en väldigt fin kabel dragning..(måste drömma).
Pluggar injengör på kth så Cadar såklart allt.

tack för din post precis såndana saker man letar efter någon att bolla idér med!

OfT: Kanske ska se till att stava ingenjör rätt om du nu ska skryta med det (been there, done that mistake...)

OnT: Är det just moderkortsplattan du vill göra själv eller hela chassiet? Eventuellt kan ju en färdig plåt vara en bra grund och sedan bygga chassiet runt det.
Jag antar att du tänkt på distanser, dessa måste ju fästas i moderkortsplattan på något sätt. Antingen använder du dig av "standard" distanser, men då måste du ha ett material som du kan gänga och skruva ner dem i, t.ex. någon metall eller plexiglas. Eller så gör du egna distanser, t.ex. ett smalt plaströr i lagom längd och har en vanlig träskruv som du skruvar i underlaget om det är av trä, alt en genomgående bult. Behöver inte vara plaströr men om du väljer ett material som leder ström får du vara noggrann så det inte hamnar för långt utanför skruvhålen på moderkortet och kortsluter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

Sitter o funderar på de också atm Kolfiber(dyrtdock), men de skulle va så jäkla schysst att få en bra lösning med trä. tycker det är väldigt stilrent..
funderar på tunna Tikskivor med en pvc rör som ska stadga strukturen + ge en väldigt fin kabel dragning..(måste drömma).
Pluggar injengör på kth så Cadar såklart allt.

tack för din post precis såndana saker man letar, efter någon att bolla idér med!

np

Ditt materialval låter bra. Hade du tänkt spraymåla allt till någon gemensam färg? Kolfiber är riktigt snyggt, men som sagt så kostar det en del. Jag vill dock minnas att det finns syntetiska material som liknar kolfiber väldigt mycket, och som fungerar väldigt bra som en billig ersättare. Tror jag såg det på Biltema sist jag var där.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

OfT: Kanske ska se till att stava ingenjör rätt om du nu ska skryta med det (been there, done that mistake...)

OnT: Är det just moderkortsplattan du vill göra själv eller hela chassiet? Eventuellt kan ju en färdig plåt vara en bra grund och sedan bygga chassiet runt det.
Jag antar att du tänkt på distanser, dessa måste ju fästas i moderkortsplattan på något sätt. Antingen använder du dig av "standard" distanser, men då måste du ha ett material som du kan gänga och skruva ner dem i, t.ex. någon metall eller plexiglas. Eller så gör du egna distanser, t.ex. ett smalt plaströr i lagom längd och har en vanlig träskruv som du skruvar i underlaget om det är av trä, alt en genomgående bult. Behöver inte vara plaströr men om du väljer ett material som leder ström får du vara noggrann så det inte hamnar för långt utanför skruvhålen på moderkortet och kortsluter det.

vetinte om det e mkt att skryta med att plugga ing.(^^ nu vågar jag inte längre) men kan matematik o skriver nåt sånär förståeligt.

kommer köpa plattan som du säger är det en bra gund.
Syftar du på distanser mellan plattan o mobo eller plattan och chassie?

Edit: läste igenom en 2ndra gång och så vilket du mena!
Inte för att vara "snappy" men har rätt bra koll på hur man snickrar ihop vårat "vuxen lego"!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

np

Ditt materialval låter bra. Hade du tänkt spraymåla allt till någon gemensam färg? Kolfiber är riktigt snyggt, men som sagt så kostar det en del. Jag vill dock minnas att det finns syntetiska material som liknar kolfiber väldigt mycket, och som fungerar väldigt bra som en billig ersättare. Tror jag såg det på Biltema sist jag var där.

Kör jag med tiken blire de en trä behandlig utan på och lite värme tåligt på insidan inget galet. Inte jobbat mycket med kolfiber men antar att det e rätt lik glasfiber och som de e måste det nog ett tunt lager av nåt utan på för att undvika "stickor" osv sedan någon sort epoxi/silicon i fogarna!

Schysst blir ett stop på biltema snarast!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av capkekken:

Kör jag med tiken blire de en trä behandlig utan på och lite värme tåligt på insidan inget galet. Inte jobbat mycket med kolfiber men antar att det e rätt lik glasfiber och som de e måste det nog ett tunt lager av nåt utan på för att undvika "stickor" osv sedan någon sort epoxi/silicon i fogarna!

Schysst blir ett stop på biltema snarast!

Inte någon större risk för stickor om du använder väv. Men är att rekommendera att använda sig av klarlack som skydd då plasten/kolfibern annars kommer gulna med tiden.

Jag använder svart glasfiberväv till mitt projekt. kommer lägga på klarlack då det är klart. Nedan är en bild på hur väven ser ut.
https://www.dropbox.com/s/wptdov0eyxynjkd/2012-07-18%2020.11....

Ett annat alt är att du använder plexiglas. Finns riktigt läckra glas som har olika mönster som kolfiber/borstad alu mm med ett fint djup.
http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/sheet/plexiglas-with-deco...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Antingen använder du dig av "standard" distanser, men då måste du ha ett material som du kan gänga och skruva ner dem i, t.ex. någon metall eller plexiglas.

Jag har också funderat på det. Om man har distanser med längre gängning, borde det inte gå att ta dem genom de flesta någorlunda styva material och sätta en tunn mutter på andra sidan för att distansen och i förlängningen moderkortet ska sitta tillräckligt bra?

Permalänk
Skrivet av Andreas527:

Inte någon större risk för stickor om du använder väv. Men är att rekommendera att använda sig av klarlack som skydd då plasten/kolfibern annars kommer gulna med tiden.

Jag använder svart glasfiberväv till mitt projekt. kommer lägga på klarlack då det är klart. Nedan är en bild på hur väven ser ut.
https://www.dropbox.com/s/wptdov0eyxynjkd/2012-07-18%2020.11....

Ett annat alt är att du använder plexiglas. Finns riktigt läckra glas som har olika mönster som kolfiber/borstad alu mm med ett fint djup.
http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/sheet/plexiglas-with-deco...

Ser schysst ut! undrar dock lite över hur hållbart det faktiskt e som hocky lirare vet jag att glasfiber kan vara väldigt opålitligt..
(vet att de e lite mer tryck på klubban än ett chassi) hur många lager matar du på?

Skrivet av zapac:

Jag har också funderat på det. Om man har distanser med längre gängning, borde det inte gå att ta dem genom de flesta någorlunda styva material och sätta en tunn mutter på andra sidan för att distansen och i förlängningen moderkortet ska sitta tillräckligt bra?

jo de borde funka men känns tveksamt att det finns sådana distanser..
Dock borde de väl funka med lite vanliga rör du bara kapar och kör en skruv+mutter igenom, då e de ju bara att borra hål i själva plattan.

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Vad sägs om distanser med skruvhål i bägge ändar, så fäster man dem från undersidan av bottenplattan och så från moderkortssidan som vanligt? Finns på eBay i längder 6-40 mm och uppåt, både i mässing och nylon. Sök på spacer.

Permalänk
Skrivet av capkekken:

Ser schysst ut! undrar dock lite över hur hållbart det faktiskt e som hocky lirare vet jag att glasfiber kan vara väldigt opålitligt..
(vet att de e lite mer tryck på klubban än ett chassi) hur många lager matar du på?

Tanken var att göra 3 lager. Har på bilden lagt 2. Är första gången jag jobbar med väv och epoxy så de 2 första lagren var för att täcka allt och få formen som jag vill ha den. 3 lagret ska jag försöka få dit så snyggt som möjligt och bara lägga en stor bit för att dölja skarvar och inte gå in i alla skrymslen och vrår + att jag nu har lärt mig av misstagen som jag gjorde. Så nästa vända kommer nog bli bättre.

Blir det skit det med så för jag lägga ett lager till

Ang distanserna. Jag kommer använda mig av en rundstång av aluminium som jag borrar hål i och gängar. Dessa limmar jag sedan fast på plåten.
Är ett m-ITX bygge och moderkortet ligger ner så det blir ingen större påfrestning. Kan tänka mig att skulle jag haft ett ATX kort stående så skull jag nog vilja fästa distanserna på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

syntetiska material som liknar kolfiber [..] på Biltema

Är det sådant här plastglas du tänker på?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/

Jag funderar också på om det kan användas som bottenplatta under moderkortet och så fäster man de distanser man valt (jag ropade hem 50 st 10mm nylon M3 F-F på eBay för £4,85).

Permalänk

Yes skrev ett lång inlägg och glömde posta!
Iallafall så har tankarna dragit mig till akryl+ kolfiberfilm. ska hem o måtta lite för att vara säker på min plan att sätta psun ovanför mobot funkar.. vill ju kunna köra xfire/sli(vad e vitsen med atx annars). HxLXB 220x350x330 ca. (tänk liggandes mobo, då B är i gpuns riktning) ska springa förbi en glasmästare idag o leta lite spill plexi!
Tips när det gäller arbete med plexi? verktig osv. sticksåg funkar väl fin fint?
nåt bra sätt att sätta ihop allt limma med L vinklar?
Hur pass stadigt blir de med 4mm skivor? ska känna på sakerna hos glas mästaren idag men finns alltid någon med erfarenhet..

Edit 4mm e nog i det klenaste laget efter lite youtube.. vad ska man köra på? vill ha det stadigt fast få det så lätt som möjligt. men som sagt ska jag för bi glasmästare idag o känna påt.

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk

Har biltemas plastglas 4mm hemma. Det är standigt. Är det bara för moderkortet så duger det fint. Är när det börjar bli bitar mot 500x500 som den börjar svikta.

Har du kikat på länken jag postade ovan? de har riktigt många olika sorters plexi. Beställde hem massa prover och de ser riktigt fina ut.
Går att beställa efter egna mått så kapar de fram och snyggar till snittet.

Sticksåg fungerar fint. Kör sakta och låt maskinen göra jobbet. Håll lite koll så det inte blir för varmt. Detsamma gäller när du ska borra. Ta det sakta så det inte blir för varmt så plasten börjar smälta.

Permalänk
Skrivet av Andreas527:

Har biltemas plastglas 4mm hemma. Det är standigt. Är det bara för moderkortet så duger det fint. Är när det börjar bli bitar mot 500x500 som den börjar svikta.

Jo fick den uppfattningen hso Glasmästaren idag jag med!

Skrivet av Andreas527:

Har du kikat på länken jag postade ovan? de har riktigt många olika sorters plexi. Beställde hem massa prover och de ser riktigt fina ut.
Går att beställa efter egna mått så kapar de fram och snyggar till snittet.

Jo den va fin den jobbigt stort sortiment haha. Dock e jag ju rätt sugen att göra jobbet själv så blir nog "handcrafted" av mig.

Skrivet av Andreas527:

Sticksåg fungerar fint. Kör sakta och låt maskinen göra jobbet. Håll lite koll så det inte blir för varmt. Detsamma gäller när du ska borra. Ta det sakta så det inte blir för varmt så plasten börjar smälta.

jo det blir ju till att ta det lugnt eftersom man vil få fina linjer!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en skiva 500x250x2 mm akrylglas på Bauhaus (kostar 39,90 kr). Jag använde bladet från en bågfil för att såga för hand. Det gick bra förutom att jag råkade bryta till så det blev en spricka. Sedan borrade jag hål genom att först dra borren några varv med fingrarna och sedan borrmaskin. Det var inga problem på den tunna skivan. Däremot råkade jag bryta till en gång till, så jag fick tejpa ihop den lite. I mitt bygge ska den sitta på insidan av lådan så ingen ser om det är sprickor och tejp.

I mitt fall var det nog tur att jag valde 2 mm. Jag hade först tänkt välja 4 mm, men då riskerar moderkortet att hamna för högt/lågt, speciellt när jag räknar in kommande processorfläkt. Jag lär ändå bli tvungen att rotera moderkortet 90 grader jämfört med hur jag tänkt från början...

Permalänk

Tror det får bli ett trä chassi eftersom jag huserar en Silver arrow cpu hsf.. inte det finaste som finns...
(borde kanske starta ny tråd men varför fylla upp forumet med korta trådar)
Vilket såg biler på folk so har blandat träslag på ytan mörka/ljusa.. gissar på att dem tog en plywoodskiva o limma på dem andra små bitarna.. men som tidigare alla tips och trix e välkommna..
Den enda riktiga frågan jag har e väl om man ska köpa billigare spillbitar och betsa eller ser det billigt ut kontra olika träslag?
MvH
Mr. svårt att bestämma sig!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Vad sägs om distanser med skruvhål i bägge ändar, så fäster man dem från undersidan av bottenplattan och så från moderkortssidan som vanligt? Finns på eBay i längder 6-40 mm och uppåt, både i mässing och nylon. Sök på spacer.

Jag fick hem mina distanser i nylon idag, och det fungerade utmärkt att sätta en liten skruv från varje håll genom ogängat plexiglashål resp. själva moderkortet. Blir stabilt och bra. Så här i efterhand ser jag att samma säljare på eBay har satser med sorterade nylondistanser i storlek 6-20 mm, nylonskruvar, nylonmuttrar m.m. så om man har behov skulle man kunna beställa en låda med olika storlekar, finns både med skruvhål M2, M3 och M4 (förmodligen för grovt för moderkortshål).

Nu har jag iofs drygt 40 st distanser över, M3x10 mm så om det är någon som vill göra som jag kan jag distribuera mindre volymer... Det är klart att det är coolare att tillverka sina egna av något VP-rör eller liknande, men om det finns halvfärdiga lösningar som fungerar brukar jag föredra att använda sådana.