Tips på bra chassin för Matx format till hemmadator?

Permalänk

Tips på bra chassin för Matx format till hemmadator?

Ska plocka ihop en dator till föräldrarna men hittar inget bra billigt alternativ på minitowers. Nån som har några tips?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av markusjarlstig:

Ska plocka ihop en dator till föräldrarna men hittar inget bra billigt alternativ på minitowers. Nån som har några tips?

Fractral Design Define Mini

Mycket trevligt chassi!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Jo har ett R3 själv och gillar det. Finns det något billigare alternativ? Försöker skala av kronor där det går!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Jag tittade runt ett tag innan jag bestämde mig för Lian-Li PC-A04. Nu har jag byggt i den lådan och visst går det att gömma alla de förbannade kablarna även i denna

Visa signatur

NES.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Bra förslag.

Tänk dock på att en del personer verkar haft problem med att få i vissa moderkort så checka en extra gång så att dimensionerna stämmer överens.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hårddiskplatser i PC-A04

Skrivet av dr. Dunkel:

Jag tittade runt ett tag innan jag bestämde mig för Lian-Li PC-A04. Nu har jag byggt i den lådan [...]

Jag funderar också på att köpa det chassit. Min användning är att bara ha en massa hårddiskar i ett så litet chassi som möjligt. Minst nio 3,5" hårddiskar ska in. Om jag förstått det rätt så kan jag få i sju stycken i vanliga platser och de två sista i 5,5" platserna, med hjälp av adaptrar. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Trådnekromantik

Jo, A04 har uppenbarligen 7 stycken 3.5 tums platser, och du kan fixa adaptrar för 5.25 platserna..

Dock får du ingen ventilation till de två övre diskarna i 5.25 platserna, och det är en lättviktig aluminiumlåda (med antagligen inte världens mest robusta HD-burar) så den lär vibrera och resonera en hel del.
Det lär inte bli helt enkelt med kabeldragning osv heller, plus du måste ha nätagg med SATA-kontakter så det räcker, plus du behöver ett moderkort med tillräckligt med SATA-uttag osv, men det har du säkert redan koll på

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Trådnekromantik

Jo, A04 har uppenbarligen 7 stycken 3.5 tums platser, och du kan fixa adaptrar för 5.25 platserna..

Problemet är att ibland försvinner en del platser när andra platser ska användas. Typ alla små lådor där det gäller två stycken 3,5" platser eller tre stycken 2,5". Ibland försvinner också en del platser med fullstora grafikkort eller modulära nätagg. Det känns som att tillverkarna inte alltid är tydliga med vilka platser som finns tillgängliga samtidigt. Så då tänkte jag fråga någon som äger ett.

Citat:

Dock får du ingen ventilation till de två övre diskarna i 5.25 platserna, och det är en lättviktig aluminiumlåda (med antagligen inte världens mest robusta HD-burar) så den lär vibrera och resonera en hel del.

Det ska vara för min NAS. Den har alla diskar i strömsparläge och låter ingenting när den inte används.

Citat:

Det lär inte bli helt enkelt med kabeldragning osv heller, plus du måste ha nätagg med SATA-kontakter så det räcker,

Akasa Venom Power 550W plus några konverterare från molex till SATA.

Citat:

plus du behöver ett moderkort med tillräckligt med SATA-uttag osv, men det har du säkert redan koll på

IBM ServeRAID M1115 med splittare från en SAS till fyra SATA. Plus de fyra som finns på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghwomb:

Problemet är att ibland försvinner en del platser när andra platser ska användas. Typ alla små lådor där det gäller två stycken 3,5" platser eller tre stycken 2,5". Ibland försvinner också en del platser med fullstora grafikkort eller modulära nätagg. Det känns som att tillverkarna inte alltid är tydliga med vilka platser som finns tillgängliga samtidigt. Så då tänkte jag fråga någon som äger ett.

Sant sant alltid bra att fråga och bli säker, men då kunde du väl lika gärna ha PM:at?
...
Kollar man bilderna på Lian-li:s hemsida så verkar det rätt tydligt att de två HDracken har bussningar för 3+4 hårddiskar, och jag ser inga uppenbara problem på den fronten. Möjligen blir det extra trångt vid understa hårddisken om man har den tvärställd pga kanten som går längs botten av lådan. Jag gissar även att ha diskarna längsmonterade lär göra det trångt längs ena kanten av moderkortet.

http://www.lian-li.com/en/dt_portfolio/pc-a04/ (features)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.