Permalänk
Medlem

Isbrytare - Yz80motor på dt50r

Halloj! Nu kör jag en riktig isbrytare här på swec, Jag ska snacka motor! Får se om det är någon som hänger med i svängarna

Tänkte skapa ett litet projekt, eller snarare en repris då jag har gjort nästan samma sak innan fast med en vanlig dt50mx.

Jag har en dt50r med skuren cylinder

Dold text

Som jag ska modifiera den lite med en Yamaha yz80 motor! ( -79 årsmodell )

Dold text

Jag har redan gjort ett liknande projekt innan med samma motor, Detta slutade mindre lyckligt;; Knäckta bultar i bakdrevet, Sprucken framgaffel och en sprucken ram.
Och ett mellanrum på 1-2 centimeter mellan avgasröret och ljuddämparen så att man kunde höra den på ett bra avstånd.

Tillslut efter många tokvarv i byn så fick polisen nog,, Och tiden för denna maskin tog slut.
Men nu, Ett år senare så är det dax igen, Fast med en starkare och stabilare ram

Det jag har planerat att göra är att plocka cylindern från Yz,an och trycka på dt'n. Avgas och förgasare som är till yz'an följer med.

Bilder laddar jag upp med tiden;; Först måste jag bara få hem den skurna dtn, Då den är 3-4 mil ifrån där jag bor.

Kan slänga upp några bilder från förra projektet

Dold text
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Varför flyttar du inte över hela motorn? Borde väll vara tåligare block på YZ-an?
Visst, motorfästena kanske måste göras om men det kan ju inte vara hela världen.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Varför flyttar du inte över hela motorn? Borde väll vara tåligare block på YZ-an?
Visst, motorfästena kanske måste göras om men det kan ju inte vara hela världen.

För att växelföraren är krökt.
Men vi håller på att riva motorn för att fixa detta. Men jag ska ändå behålla dt v-lådan

edit; btw. Allt är likadant på YZ'an som på DT'n, fast på yz'an så är allt krafigare byggt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Jag är ingen expert på¨moppe, men du måste väll borra dt cylindern till överdim, och kommer du då ha tillräckligt med gods för att det ska hålla?
Jag har jävligt svårt att tro att en 80cc kolv kommer passa rakt ner i en 50cc cylinder...

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Jag är ingen expert på¨moppe, men du måste väll borra dt cylindern till överdim, och kommer du då ha tillräckligt med gods för att det ska hålla?
Jag har jävligt svårt att tro att en 80cc kolv kommer passa rakt ner i en 50cc cylinder...

haha, Jag ska ha kolv+cylinder från yz'an och sätta på dt'n. Samma motor, fast allt är kraftigare byggt på yz

Visa signatur

Citera för svar