Diskussion: Jag anser att överklocka grafikkort är meningslöst;)

Permalänk
Medlem

Diskussion: Jag anser att överklocka grafikkort är meningslöst;)

Att få kanske 5-10 mer fps är inte värt dom extra spänningsökningar/slitage på korten som detta ger och inte märkbart. Kan du inte spela för det laggar? Då har du för dåligt grafikkort och borde skaffa ett bättre, inte överklocka. Varför utsätta kortat för denna påfrestning för några få mer fps som oftast oftast inte är märkbara? Dagens grafikkort är så kraftiga att överklockning inte behövs. (om man inte ska bencha) Brukar ni överklocka era gtx 670/680 eller hd 7979 etc? Märker ni någon skillnad när ni spelar? Nej just det... är du i behov av mer fps, köp ett bättre grafikkort!

Permalänk
Medlem

(Misstänker att jag feedar ett troll nu, men here goes...)

Citat:

Jag anser att överklocka grafikkort är meningslöst

...och jag anser att du har fel, och jag överklockar inte ens hårt (pillar inte på spänning/voltstyrka) utan höjer bara coreclock/memoryclock lite i MSI Afterburner.

Du inser att en "bra" utförd klockning inte direkt skadar kortet? Överklockar man fel och har sönder kortet är det en sak, men då är man dum som inte vet vad man håller på med och borde inte göra det utan hjälp.

Citat:

Varför utsätta kortat för denna påfrestning för några få mer fps som oftast oftast inte är märkbara?

Inte märkbara för dig kanske.
Det beror på vilket spel vi pratar om, men i vissa spel kan kan man märka skillnad även om man bara har överklockat ~10%.

Citat:

Dagens grafikkort är så kraftiga att överklockning inte behövs.

Dagens bilar är så snabba att vi inte behöver göra snabbare.
Dagens mat är så nyttig att vi inte behöver göra nyttigare.
Dåliga jämförelser åsido, så är dagens grafikkort så bra och lätta att överklocka att det är gratis prestanda att hämta.

Citat:

Brukar ni överklocka era gtx 670/680 eller hd 7979 etc?

Skulle tro att de flesta här har överklockat sina grafikkort - detta är Sweclockers trots allt.

Citat:

Märker ni någon skillnad när ni spelar? Nej just det...

Ja. Inte mycket, men som sagt - det kostar inget och skadar inte, så varför inte?

Citat:

är du i behov av mer fps, köp ett bättre grafikkort!

Ja, jag vill ha mer fps, jag vill ha ett GTX 690 - ger du mig pengar till ett?
De flesta har inte ekonomin till att köpa ett bättre grafikkort, och för dem är överklockning ett sätt för dem att ändå kunna spela det där nyaste spelet / nå den där fps-gränsen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Hur vet du för det första att vi inte märker ökningen...?
Folk som sitter på lite sämre grafikkort kanske bestämmer sig för att klocka Vilket kan leda till att dem kanske kan spela bf3 på medium utan att dö på grund av fps-lagg...

Och jag håller med.. detta är enligt mig en av dem sämre trådar jag har sett.

Edit: Och samtidigt. Man kanske inte har den ekonomin för att kunna köpa ett nytt grafikkort och då är överklocking alltid ett allternativ för bättre prestanda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

(Misstänker att jag feedar ett troll nu, men here goes...)

...och jag anser att du har fel, och jag överklockar inte ens hårt (pillar inte på spänning/voltstyrka) utan höjer bara coreclock/memoryclock lite i MSI Afterburner.

Du inser att en "bra" utförd klockning inte direkt skadar kortet? Överklockar man fel och har sönder kortet är det en sak, men då är man dum som inte vet vad man håller på med och borde inte göra det utan hjälp.

Inte märkbara för dig kanske.
Det beror på vilket spel vi pratar om, men i vissa spel kan kan man märka skillnad även om man bara har överklockat ~10%.

Dagens bilar är så snabba att vi inte behöver göra snabbare.
Dagens mat är så nyttig att vi inte behöver göra nyttigare.
Dåliga jämförelser åsido, så är dagens grafikkort så bra och lätta att överklocka att det är gratis prestanda att hämta.

Skulle tro att de flesta här har överklockat sina grafikkort - detta är Sweclockers trots allt.

Ja. Inte mycket, men som sagt - det kostar inget och skadar inte, så varför inte?

Ja, jag vill ha mer fps, jag vill ha ett GTX 690 - ger du mig pengar till ett?
De flesta har inte ekonomin till att köpa ett bättre grafikkort, och för dem är överklockning ett sätt för dem att ändå kunna spela det där nyaste spelet / nå den där fps-gränsen.

Jag instämmer faktiskt med dig. Jag hade ett 6800ultra innan och spelade FEAR. När det närmade sig 64 spelare på servern laggade det lite och 10 extra fps hade gjort underverk. Men jag tycker ändå att om man behöver mer fps så är rätt väg ett bättre grafikkort. Överklocka kännns mer som en nödlösning när ekonomin suger. Om man inte höjer spänningen tycker jag det är ok iofs. Jag gillar bara inte att korten slits ut i förtid. Ekonomin är som sagt begränsad och jag vill inte riskera ett grafikkort för några få fps. (nej jag är inget troll)

Permalänk
Medlem
Citat:

Men jag tycker ändå att om man behöver mer fps så är rätt väg ett bättre grafikkort

Javisst är det så, men där finns som sagt en hake: bättre grafikkort kostar. Överklockning kostar inte.
De flesta har inte råd med bättre grafikkort (eller prioriterar helt enkelt andra saker, som mat, kläder och hyra), och för dem är överklockning ett sätt att få lite bättre prestanda, utan att bränna XXXX:- kronor.

Får dessutom hålla med ovanstående: Du formulerade trådtiteln väldigt dåligt: "Diskussion: Jag anser att överklocka grafikkort är meningslöst" låter väldigt arrogant och även lite dumt. Det hade varit bättre och skriva något i stil med "Diskussion: Är det onödigt att överklocka grafikkort".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Jag instämmer faktiskt med dig. Jag hade ett 6800ultra innan och spelade FEAR. När det närmade sig 64 spelare på servern laggade det lite och 10 extra fps hade gjort underverk. Men jag tycker ändå att om man behöver mer fps så är rätt väg ett bättre grafikkort. Överklocka kännns mer som en nödlösning när ekonomin suger. Om man inte höjer spänningen tycker jag det är ok iofs. Jag gillar bara inte att korten slits ut i förtid. Ekonomin är som sagt begränsad och jag vill inte riskera ett grafikkort för några få fps. (nej jag är inget troll)

Överklockining är gratis fps, det är superenkelt att göra och skadar som sagt inte kortet (åtminstone inte om det gäller en vanlig mhz överklock utan extrem spänningsökning). Kort sagt, det finns inget som talar emot det, jag tycker det är rimligare att fråga sig varför man inte skulle överklocka sitt grafikkort? Dagens hårdvara skriker efter överklockning, och det är en skam att inte utnyttja det!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Behöver man mer prestanda så överklocka för all del. Jag personligen känner och vet att det inte skulle göra någon som helst skillnad för mig i några spel och jag skippar därmed överklockning av grafikkort. Kör dessutom SLI vilket leder till att jag inte gärna vill ha ytterligare värme från korten. Har klockat processorn, men där är kylningen mer än ok och det är mest för skojs skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammarayburst:

Överklockining är gratis fps, det är superenkelt att göra och skadar som sagt inte kortet (åtminstone inte om det gäller en vanlig mhz överklock utan extrem spänningsökning). Kort sagt, det finns inget som talar emot det, jag tycker det är rimligare att fråga sig varför man inte skulle överklocka sitt grafikkort? Dagens hårdvara skriker efter överklockning, och det är en skam att inte utnyttja det!

Du har en poäng där. Mina två senaste grafikkort vägrade överklocka, 6800ultra och 8800gtx. Mina nuvarande går att klocka men...jag märker ingen skillnad. Jag är mest rädd för att förstöra mina kort men utan att öka spänningen tycker jag det är ok. Men...inte märkbart. (för mig) Som jag skrev innan, ibland kan 10 fps faktiskt göra ett spel spelbart, men jag anser ändå att detta bara är en nödlösning.

Permalänk
Medlem

On topic:

Ja, jag överklockar mitt grafikkort, för att jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna med råge.
Även om överklockning förkortar mitt/mina korts livslängd kommer jag förmodligen ha bytt ut det/dem långt innan de slutar fungera, överklockat eller ej.
Dessutom kan överklockning göra ganska mycket för spelupplevelsen, då skillnaden på hur man uppfattar 25 fps och 35 fps är väldigt stor, i alla fall enligt mig.

citat
Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Att få kanske 5-10 mer fps är inte värt dom extra spänningsökningar/slitage på korten som detta ger och inte märkbart.

Det är sällan som livslängden på grafikkortet förkortas avsevärt på grund av överklockning. 5-10 fps kan situationellt vara väldigt värt.

Skrivet av Batwoman:

Kan du inte spela för det laggar? Då har du för dåligt grafikkort och borde skaffa ett bättre, inte överklocka. Varför utsätta kortat för denna påfrestning för några få mer fps som oftast oftast inte är märkbara? Dagens grafikkort är så kraftiga att överklockning inte behövs. (om man inte ska bencha) Brukar ni överklocka era gtx 670/680 eller hd 7979 etc? Märker ni någon skillnad när ni spelar? Nej just det... är du i behov av mer fps, köp ett bättre grafikkort!

Jag har ett GTX680-DC2O och jag skulle inte säga att mitt grafikkort är för dåligt och att jag behöver köpa ett nytt. Speciellt när jag köpte det för mindre än en månad sedan. Skulle inte säga att jag inte kan spela spelen, men om jag inte har överklockat grafikkortet så händer det rätt ofta att jag hamnar under 60fps i BF3 på ultra vilket faktiskt är märkbart och det påverkar dessutom spelupplevelsen negativt. Så ja, jag märker faktiskt ganska stor skillnad på 1006MHz (som är stock) och 1260MHz, och det är utan att höja spänningen. Det handlar om ganska många FPS.

Permalänk

Jag tycker det är värt, gratis är gott.

Permalänk
Medlem

är man rädd att förstöra något vid klockning så är man inte erfaren nog att överklocka. jag har klockat det mesta i många år och aldrig fått något att gå sönder eller minskat livslängden märkbart på något. har även sålt iväg gamla delar som jag lät vara uppklockade till folk och dom rullar på än. så gör man rätt och vet vad man gör behöver man inte oroa sig.

sen kan 10 fps göra mkt eller lite beroende på om man har 20 fps eller 180 fps...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Rillepille:

Jag tycker det är värt, gratis är gott.

This, extra prestanda utan kostnad och det lilla som livslängden sänks är så pass liten att jag inte kommer märka av det eftersom jag troligtvis byter ut kortet innan det går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

är man rädd att förstöra något vid klockning så är man inte erfaren nog att överklocka. jag har klockat det mesta i många år och aldrig fått något att gå sönder eller minskat livslängden märkbart på något. har även sålt iväg gamla delar som jag lät vara uppklockade till folk och dom rullar på än. så gör man rätt och vet vad man gör behöver man inte oroa sig.

sen kan 10 fps göra mkt eller lite beroende på om man har 20 fps eller 180 fps...

Jag är ganska ovan att överklocka, däremot har jag i princip maxat både processor och nuvarande grafikkort.Och ja, 10fps kan göra underverk. Jag är mest rädd för att gå för högt i spänning och förstöra något.

Permalänk

ett enkelt svar är ju att om man lägger en massa pengar på komponenter eller möjligtvis andra grejer så vill man självklart få vad man betalar för. dessutom kanske kunna få mer överklockning ger en chansen till lite extra "kräm" för helt otroliga 0kr (om man möjligtvis då inte lägger pengar på bättre kylning). Mycket möjligt att många inte märker av den där extra "krämen" man får men det finns många som gör det och märker skillnad på "flytet" i tex spel och program som photoshop etc

om man även tänker så här att vi säger du ska köpa ett nytt grafikkort och vill ha något av det bästa som finns. När du väl har kollat så skiljer det kanske en viss summa mellan korten du har fått intresse för, men den enda skillnaden är att det dyra är snabbare men det "billigare" kan klockas så det ger lika mycket effekt som det dyra spara man inte hellre en den summan och köper något annat kul ?

Visa signatur

NZXT H700i - ASUS Z390-F Strix - 32GB Vengeance PRO 3200Mhz - Intel I9 9900k - PALIT 2080 TI - Corsair HX850 - 500Gb Sandisk Ultra SSD - 1TB Samsung SSD - Custom Watercooled

Corsair K70 Lux RGB - Logitech G502 - Astro A50 - Acer Predator 35" Curved 200hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Skulle tro att de flesta här har överklockat sina grafikkort - detta är Sweclockers trots allt.

Tro det eller ej, men det finns folk som inte överklockar alls, jag ser inte meningen med det över huvud taget, vill jag ha mer kraft om jag nu mot alla odds skulle behöva det till någonting så lägger jag till nån hundring och köper snabbare från början och jag är inte ensam om det

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Att få kanske 5-10 mer fps är inte värt dom extra spänningsökningar/slitage på korten som detta ger och inte märkbart. Kan du inte spela för det laggar? Då har du för dåligt grafikkort och borde skaffa ett bättre, inte överklocka. Varför utsätta kortat för denna påfrestning för några få mer fps som oftast oftast inte är märkbara? Dagens grafikkort är så kraftiga att överklockning inte behövs. (om man inte ska bencha) Brukar ni överklocka era gtx 670/680 eller hd 7979 etc? Märker ni någon skillnad när ni spelar? Nej just det... är du i behov av mer fps, köp ett bättre grafikkort!

Du får gärna förstärka dina argument med fakta. Det har aldrig skadat att visa sin bakgrundsforskning när man gör en massa påståenden. Visa lite tester/information så kanske du kan övertyga någon här.

Visa signatur

It is possible to reduce the noise of a resistor
by reducing T, B, or R but it is NOT possible
to reduce k because Boltzmann is dead.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tro det eller ej, men det finns folk som inte överklockar alls, jag ser inte meningen med det över huvud taget, vill jag ha mer kraft om jag nu mot alla odds skulle behöva det till någonting så lägger jag till nån hundring och köper snabbare från början och jag är inte ensam om det

Som du ser så skrev jag "de flesta", inte "alla".
"De flesta" kanske inte heller stämmer, men minst "många" här överklockar sina kort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att du vill provocera folk. Du skriver att det är meningslöst (/dumt?) att överklocka sina kort och att man inte borde göra det för om man anser att man behöver den lilla prestandan så ska man köpa ett nytt kort ändå. Förstår inte riktigt hur du tänker alltså.

Din rubrik är också väldigt provocerande, först "Diskussion" och sen avsluta med smileyn ";)" är ju bara som att be om att få folk att bli arga. Jag har överklockat mitt 6970 därför att jag tyckte det var kul att se hur högt jag kunde gå (med ändrad spänning också). Med nya 7970 kan man ju överklocka ganska mycket och beroende på vad man spelar på för inställningar (i t.ex. BF3) så kan 10 fps spela stor roll, från t.ex. 50 till 60. Ser inte alls varför det är meningslöst. Om du nu inte anser att du behöver eller vill överklocka ditt/dina kort så kul för dig.

Edit: Läste inte dina två sista meningar innan jag skrev det ovanför edit, och jävlar vilket folk det finns alltså. Först göra rubrik med "Diskussion" och sedan skriva att man inte märker skillnad (menar: "Märker ni någon skillnad när ni spelar? Nej just det...") är ju rentav efterblivet, du "svarar" ju för alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodium:

Du får gärna förstärka dina argument med fakta. Det har aldrig skadat att visa sin bakgrundsforskning när man gör en massa påståenden. Visa lite tester/information så kanske du kan övertyga någon här.

Jag kommer inte på några specifika tester just nu, jag pratar om egen erfarenhet. Både med ett och två grafikkort. Fan, ni tar ju allt här på blodigaste allvar. Chill!

Permalänk
Medlem

Många väljer nog att klocka istället för att punga ut mer slantar och det är ju inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fan, ni tar ju allt här på blodigaste allvar. Chill!

Nej, vi diskuterar.

Trots all offtopic om hur du formulerar frågor, så är här en hel del seriösa svar, och den generella konsensusen verkar vara att "nej, det är inte onödigt att klocka grafikkort".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Nej, vi diskuterar.

Trots all offtopic om hur du formulerar frågor, så är här en hel del seriösa svar, och den generella konsensusen verkar vara att "nej, det är inte onödigt att klocka grafikkort".

Förstår dig till 100%.
Men vill bara säga att om det behövs så skall man absolut testa med ÖK man skall inte behöva bli så skrämd av det eftersom dom flesta lyckas bra med det bara man frågar om hjälp...

Det är väl det dessa trådar är till för... Hej HEJKK är allt bra LOL

Permalänk
Hjälpsam

Den här diskussionen tycket jag är intressant, synd att det blev så mycket tjafs om hur Batwomen formulerade sig, det är svårt att få med nyanser när man skriver, jag misstänker att det är orsaken till tjafset.

Själv överklockar jag inte, tycker inte att det är värt besväret.
Min tumregel är att man skall tycka det är roligt att överklocka för att det skall vara värt det, den extra prestandan är bara en bonus.
Men tycker man att sånt är skoj och vet att man gör det på egen risk, så varför inte? kör på!

De gånger jag vänder mig mot överklockning, är tex när personer ber om hjälp med datorproblem, men de ids inte ens testa utan överklockning, innan de går ut i forumen och frågar, sånt gör mig riktigt arg, det är rent ut sagt, svinaktigt gjort mot de som försöker att hjälpa andra här.
Att gå ut och fråga i forumet för överklockning är givetvis helt OK.

Andra tillfällen, är när man märker att personen som tänker överklocka helt saknar kunskap om hur man gör, risken är då stor att han/hon ställer till det för sig vilket ju är tråkigt.
En väldigt vanlig okunskap i dag är tex, att grafikkortets minne, numera har en felkorrektion, det gör att prestandan börjar sjunka långt innan man får artifakter, det är också ganska lätt att klocka ihjäl minnena.
Förr var det väldigt vanligt att PCI express, gick ned till 1x, pga av att bussen klockades för högt, men den risken är mycket mindre i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag är ganska ovan att överklocka, däremot har jag i princip maxat både processor och nuvarande grafikkort.Och ja, 10fps kan göra underverk. Jag är mest rädd för att gå för högt i spänning och förstöra något.

man kan alltid klämma ut några mhz mer jag var mer för hardcore överklockning när jag var yngre. nu för ca en månad sen drog jag ned min cpu från 4.6ghz till 4.2ghz för att göra datorn lite tystare då den brummade på rätt bra.
har inte klockat grafikkort på ganska länge lite PGA ditt argument att det inte ger så mkt MEN har man klockning som intresse som så många här så klockar man nog iallafall mkt för skojs skull.

dessutom har det blivit väldigt enkelt att överklocka idag så tjusningen med det har försvunnit lite för min del. sen är det väldigt svårt att förstöra något då de flesta moderna chip har många inbyggda skydd.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag klockar av samma anledning jag trimmar en bil, kunskap.

GPU körs ju ändå sällan på nån 24/4 klock, utan man vill bara veta att man har extra reserver att ta ut den dag man stöter på nåt som laggar, eller har ett äldre kort där det redan laggar och kanske kan pressa 6mån mer ur kortet.

Men främst är det nog kunskap, att veta hur långt man kan pressa maskineriet.

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Jag kommer inte på några specifika tester just nu, jag pratar om egen erfarenhet. Både med ett och två grafikkort. Fan, ni tar ju allt här på blodigaste allvar. Chill!

OffT: Du säger själv att du inte är den mest erfarne klockaren och det får dina uttalanden att verka rätt arroganta.

OnT: Varför står man o skakar på ett mjölkpaket/ketchup flaska när den e så gott som slut? Du vet själv att du försöker klämma ut det där allra sista fast det igentligen kasnke inte gjorde någon skillnad.. dessutom talar jag nog för många här på SweC att oc e en hobby.

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

(Misstänker att jag feedar ett troll nu, men here goes...)
Ja, jag vill ha mer fps, jag vill ha ett GTX 690 - ger du mig pengar till ett?
De flesta har inte ekonomin till att köpa ett bättre grafikkort, och för dem är överklockning ett sätt för dem att ändå kunna spela det där nyaste spelet / nå den där fps-gränsen.

Ja det där var ju också en synnerligt dålig liknelse, du kan omöjligt överklocka ett singelkort "GTX680" till ens att vara i närheten av ett GTX690...

Permalänk
Medlem

Jag överklockade mitt 480 när jag vattenkylde det, men tycker inte det är värt den extra ljudnivån med luftkylning. Det har tillräckligt med prestanda för mig i grundklocken.

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Ja det där var ju också en synnerligt dålig liknelse, du kan omöjligt överklocka ett singelkort "GTX680" till ens att vara i närheten av ett GTX690...

tror du missuppfatta nånting här.
han menar att alla vill ha mer fps.(alla läses de flesta)
dock har inte alla råd med bättre saker och köper då det lite billigare och drar upp klocken för att få ut lite mer av sitt köp.

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!