Min windows dator hittar INTE min externa hdd (men macen gör det)

Permalänk
Medlem

Min windows dator hittar INTE min externa hdd (men macen gör det)

Hej!

Jag har ett problem med min externa hdd. Fick den av farsan igår och han säger att den är "sönder". Pluggar in hhd:en i macen och den går att hitta. Men när jag pluggar in den i windows-datorn så hittar datorn inte den, alltså under "den här datorn" - där kommer ingen ikon upp. Men går jag in på Enhetshanteran så hittar jag min externa hdd. Och där har jag gjort följande:

* avinstallerat och istallerat om = står att allt fungerar perfekt.
* Uppdaterat drivrutin = står också att den ska fungera.

När jag är inne på macen och kollar lite under inställningar på hdd:en så står det något: S.M.A.R.T läses ej (stöds ej). Har det ngt med det?

/David

Visa signatur

MKA!

Permalänk
Medlem

Är den formaterad från Macen?

Isf har du formaterat den med HFS+, och Windows kan inte läsa det filsystemet. Formatera om den med FAT32 så löser det sig.

Permalänk
Medlem

Den är formaterad från pappas mac "han skulle fixa det själv"!

Visa signatur

MKA!

Permalänk
Medlem

Gå in i "copmuter management" sedan "disk management" i listan till vänster.
högerclicka på enehten och välj "add letters and path" eller något i den stilen.

Detta bör funka om hårddisken nu inte är formaterad i något macformat.
I så fall måste du omformatera den i t.ex. NTFS för att kunna använda i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Gå in i "copmuter management" sedan "disk management" i listan till vänster.
högerclicka på enehten och välj "add letters and path" eller något i den stilen.

Detta bör funka om hårddisken nu inte är formaterad i något macformat.
I så fall måste du omformatera den i t.ex. NTFS för att kunna använda i Windows.

helst FAT32, som fungerar på både mac och pc.
MEN då kan du bara överföra max 4GB stora filer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MKA!:

När jag är inne på macen och kollar lite under inställningar på hdd:en så står det något: S.M.A.R.T läses ej (stöds ej). Har det ngt med det?

SMART värden kan inte läsas över USB, så nej.

Skrivet av Haptic:

helst FAT32, som fungerar på både mac och pc.
MEN då kan du bara överföra max 4GB stora filer.

exFAT stöds av både Mac OS (Snow Leopard+) och Windows, och klarar av stora filer.
exFAT stöds dock inte av Linux, eller något annat (TV, NAS, etc om den monteras i några sådana)