Tips på hur man byter färg på PCI-E 164pins 'honor'

Permalänk
Medlem

Tips på hur man byter färg på PCI-E 164pins 'honor'

Edit: Då tillbaka lödning och bortlödning är rätt tidskrävande och eftersom det verkar nästintill omöjligt att få tag på färgade honkontakter så ändrar jag topicen till

Hur färgar man dessa på bästa sätt? Menar alltså PCI-E kontakterna som sitter på moderkortet, vad är bästa sätt man kan tänkas gå tillväga för att färga om dessa? Isolera hela moderkortet och insidan av PCI-E honan och färga? Frågan är då -> Vad man ska färga med.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

ELFA
Eller
ebay

Pci-e 6 pin hona är korrekt

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Tror kjell och company säljer såna också

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Skrivet av Exzu:

Tror du missförstod posten, letar inte efter 6pins honorna utan snarare själva fästet på moderkortet

Att löda bort och löda dit är inte några större problem. Vad jag räknat mig fram till så är det 164st 'pinnar' att löda, tar ca en timme att löda bort om man har tålamod och inte stressar

Inte helt enkelt att "bara" löda bort dessa då de går igenom flera lager och utan en riktig avlödningsstation kan du nästan glömma att få bort den gamla. Även med en avlödningsstation kommer du att ha problem att få bort den utan att skada kortet... tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Ev kanske man kan färga direkt på moderkortet? Typ, 'isolera' allting förutom honkontakten och på så sätt färga det. Blir väll ev inte direkt lika 'snyggt' då man blir tvungen att skydda pinsen och det antagligen kommer att synas.

Jag skulle nog gå på den lösningen. Även om det blir bök med maskering så skulle jag inte ta risken för problem vid byte av pci-e-honkontakter. Jag tar hellre icke-perfekt färgning än icke-stabil pci-e.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag skulle nog gå på den lösningen. Även om det blir bök med maskering så skulle jag inte ta risken för problem vid byte av pci-e-honkontakter. Jag tar hellre icke-perfekt färgning än icke-stabil pci-e.

Fair enough, ändrat topic

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

Det finns flytande maskering som man penslar där man inte vill ha färg, sen bara dra bort när man lackat. Blir som ett tunt lager silikon som skyddar allt under.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Det finns flytande maskering som man penslar där man inte vill ha färg, sen bara dra bort när man lackat. Blir som ett tunt lager silikon som skyddar allt under.

Har du länk till det? Låter rätt schysst

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Har du länk till det? Låter rätt schysst

Minns inte vart jag såg det, men kika hobbyaffärer, rätt vanligt när man lackar modellflyg för att maskera rutorna.
Eller googla, liquid masking tape och liknande.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på modellfärger och pensel. Alltså inte spraya, känns dumt att spray övere moderkortet..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Har du länk till det? Låter rätt schysst

Letade fram burken i mina gömmor, denna är det.

http://www.hobbex.se/sv/artiklar/humbrol-maskol-28-ml.html

Finns säkert på fler ställen, men de första jag hittade på google

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Hade nog också hållit mig borta från sprayfärger. Tror det blir mycket svårt att maskera det på ett vettigt/idiotsäkert sätt, håller inte maskeringen har du ett helvetes jobb att få det hela rent framför dig. Hobbyfärg och pensel är det bästa förslaget hittills enligt min åsikt, kör man en lättflytande färg och flera strykningar bör inte penseldrag bli ett problem.

Annars kanske man kan köra med någon slags tejp/plastfilm i rätt kulör?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

Primer + sprayfärg fungerar prima. Har utfört sådana jobb på moderkort själv. Inga problem så länge man maskerar och skärmar av väl.
Maskera av kontakterna med maskeringstejp och resten av moderkortet avskärmat bakom papper eller liknande. Färgdamm/dimma har en förmåga att sätta sig på icke avmaskerade ställen, så maskera väl.

OBS: Använd inte någon kniv på eller omkring moderkortet, då det med all sannolikhet kommer att skada ömtåliga ledningar i själva kortet.

Använd ej färger som innehåller metaller. Risk för kortslutning.

Tänk dock på att hantera moderkortet med viss försiktighet och knata inte omkring med den naket. Frakta moderkortet i sin antistat-påse tills du är i sprutbåset eller stället där du sköter spraylackering. ESD är en extra stor risk när man vistas i sprutbås och andra områden där det sker mycket sprutlackering.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Inte en aning om det funkar men kanske du kan använda en permanent penna istället lite beroende på färg då. Svart borde fungera bra iallafall. Tror man har bäst kontroll då så man inte kommer utanför.

Permalänk
Medlem

fet tråd blev det något är också sugen på att göra något sånt på mitt nya msi gd70
kan man använda pennan för att måla pcb:n? vill ha ett mörkare färg på modekortet. såg i något bygglog att någon färgade sina 6pins genom att dopa ner dem i varm vätska, någon?