Sony ersätter kylpasta med värmeledande film

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Twiggeh:

Sålänge man har en pincett eller två så är det ju nemas problemas.

Låter ju aningen jobbigare än riskorns-varianten med vanlig pasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Billigare blir det nog garanterat eftersom de metaller som bra kylpasta innehåller kostar ju en del!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så det blir som gamla goda tuggummi tiden, det där rosa kletet man fick ta bort med rakblad, P2 hade dock grå.. bytte från grå till bilmekarnas kopparpasta och tempen damp ner med 10 grader

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

det hade varit skönt att slippa kladda med kylpasta!!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Är det inte risk för luftfickor om man slänger en färdigproducerad matta rakt över processorn?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

Indigo xtreme, någon som hört talas om det?
Är också en "film" som ger perfekt applicering varje gång och slår alla kylpastor som finns.
Kostar dock 100:- på ebay.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är i alla fall testad och garanterat bättre. Det som SONY visade up är bättre än "kylpasta". Vilken kylpasta, hur den applicerats och så vidare vet vi inget om.

Problem med indigo är att det var rätt jobbigt att få den väl applicerad om jag kommer ihåg rätt. Man var tvungen att hetta upp det hela en hel del så att om man har bra kylare blir det svårt att komma upp i temperatur som behövs för metallen (måste vara indium nu när jag tänker på det) att bly flyttande och fylla ut alla hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Indigo xtreme, någon som hört talas om det?
Är också en "film" som ger perfekt applicering varje gång och slår alla kylpastor som finns.
Kostar dock 100:- på ebay.

Skickades från m.sweclockers.com

Äpplen och päron. Indigo var till för att maximera prestanda och var ett helvette att applicera som följd. Målet med denna produkten är att göra appliceringen så enkel som möjligt utan att försämra kylprestandan nämnvärt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uvania:

Billigare blir det nog garanterat eftersom de metaller som bra kylpasta innehåller kostar ju en del!

Skickades från m.sweclockers.com

Bra pastor består av kol T.ex MX-4 från Artic cooling

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på ett stort test på den här sk "mirakelfilmen".

Permalänk
Medlem

Vore något om dom gick ihop med något kylarföretag och gjorde något gemenensamt, för en tunn film som är lättapplicerad hade varit super.

Permalänk

Redan funnits i några år så ser inget nytt med detta.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toxicstone:

Redan funnits i några år så ser inget nytt med detta.

Denna kommer med rootkit och SONY store där du kan köpa deras musik för apple inspirerade priser

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Intressant, kan ju bli ett vettigt alternativ om den har lika bra eller bättre livstid som pasta. är den dessutom lätt att ta bort så lär det ju bli en favorit bland moddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Indigo xtreme, någon som hört talas om det?
Är också en "film" som ger perfekt applicering varje gång och slår alla kylpastor som finns.
Kostar dock 100:- på ebay.

Skickades från m.sweclockers.com

Den ger absolut inte "perfekt" applicering varje gång, det finns de som fått göra om appliceringen 2+ gånger innan det gick, och det går bara att använda filmen en gång, så det blir några hundra kronor om man inte klarar det på första försöket. Man måste stänga av t.ex. vattenpumpen eller fläkten på en CPU kylare och få upp temperaturen till 90+ grader för att metallen ska smälta fast också. Att få bort den sen är minst lika jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Allt för att hindra moddande och pillande i Sonys hårdvara, som den kommande konsolen kanske...

Varför tror du det?

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Vågar du ersätta din ordinarie kylpasta i datorn med någon produkt där?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Intresserar mig knappt om de inte kan bli bättre än hederlig kylpasta. Återstår att se när det kommer ut på marknaden.

Permalänk
Medlem

Kommen den här varianten ut i stort blir det suveränt ju, speciellt till serverändamål och olika embedded prylar som man inte ska pillla i, men som ska gå år efter år.

Klockningsentusiaster/folk som gillar att byta CPU/kylare var 3:e vecka kan givetvis köra vidare med traditionella pastor utan att det stör nånting annat.

Tror marknaden är stor nog för båda.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Entusiast

Har själv på lager. Har testat på processorer. Resultat:
Fungerar utmärkt och oerhört lätt att installera, men...
(ja det finns ett "men" här)

Dessa folier är tjockare än ett tunt lager väl-applicerad pasta, och har därmed en högre termisk resistans än motsvarande kylpasta, vilket innebär att temperaturen på processorn är högre.
När det kommer till de "tunnaste" varianterna, går de inte att återanvända. De går sönder direkt när man tar isär hela kylanordningen.

Det går att använda dessa, och fungerar bra, men vill man ha bättre kylning, eller till och med föredrar överklockning, så är kylpasta mycket bättre alla gånger.

Den som Sony har utvecklat skall enligt dem ha lika bra eller bättre prestanda än kylpasta, vilket är lite av en bravad, med tanke på hur dåligt den termiska ledningsförmågan är i de flesta mjukare material.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Taget!

Hatar applicering av kylpasta. Hur stor är en ärta liksom? Breda ut manuellt eller låta kylflänsen göra jobbet? Mycket smidigare och mindre ångest, helt enkelt användarvänligare, att bara behöva applicera en film.

Permalänk

Min cputemp ligger strax över rumstemp bara ~24c idle och max 33c load luftkylning med Arctic MX-4 som kylpasta, så jag skulle aldrig kunna tänka mej en sån där Sony variant ;/..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du lust att uveckla ditt resonemang lite? Det är väl inte ett superlim Sony kommer med som gör det omöjligt att ta bort kylflänsen från processorn - varför man nu skulle vilja göra det?

Skrivet av icx98:

Varför tror du det?

Palmevapnet är helt klart inblandat på nått sätt.

på tal om folie:

Skrivet av SysGhost:

Dessa folier är tjockare än ett tunt lager väl-applicerad pasta, och har därmed en högre termisk resistans än motsvarande kylpasta, vilket innebär att temperaturen på processorn är högre.
När det kommer till de "tunnaste" varianterna, går de inte att återanvända. De går sönder direkt när man tar isär hela kylanordningen.

Det går att använda dessa, och fungerar bra, men vill man ha bättre kylning, eller till och med föredrar överklockning, så är kylpasta mycket bättre alla gånger.

Den som Sony har utvecklat skall enligt dem ha lika bra eller bättre prestanda än kylpasta, vilket är lite av en bravad, med tanke på hur dåligt den termiska ledningsförmågan är i de flesta mjukare material.

för mindre effektevaporerande saker har jag sett att ett slags finmaskigt nät av nån gulaktig mjuk metall används. detta går att ta loss och sätta tillbaka om man är försiktig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Minns mig redan ha sett det där på gamla GF2 eller P1 kort.. kanske inte var lika effektivt då.

Permalänk
Medlem

Begriper inte vad som skulle vara enklare med film istället för pasta? Pasta lär ju vara enklare att applicera, så enda sättet för filmen att vinna totalt sett är om den är fantastiskt enkel att få bort?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Begriper inte vad som skulle vara enklare med film istället för pasta? Pasta lär ju vara enklare att applicera, så enda sättet för filmen att vinna totalt sett är om den är fantastiskt enkel att få bort?

Man slipper ågren över hur stor en ärta är.

Permalänk
Avstängd

jupp

Skrivet av igelkotte:

Vågar du ersätta din ordinarie kylpasta i datorn med någon produkt där?

de som inte är dubbelhäftande, används mellan effekttransistor och kylelement. jag överklockar inte, så jag hade använt de; vad jag vet har dessa folien längre livslängd än pasta, dvs. de torkar inte lika snabbt.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk

finns det mer bilder??

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Detta är ingen nyhet. Detts har funnits i många år, men har varit för dyrt för att nå massmarknaden. Kom igen med nyheter som inte är 5 år + gamla....

Skickades från m.sweclockers.com