Läser överallt att 6450 HD går fruktansvärt varmt?

Permalänk
Medlem

Läser överallt att 6450 HD går fruktansvärt varmt?

Har byggt ett nytt system - som inte ska användas för gaming alls utan mer allmän surf-pc. Ville ha ett tyst billigt grafikkort - så jag köpte asus 6450 HD Silent 1GB - detta är ett fläktlöst 1gb-kort.

Läser nu i massa reviews på nätet och på youtube att det här kortet går oroväckande varmt. I min andra maskin har jag asus andra kort EN 210 som är geforce-varianten - alltså ett fläktlöst 1gb < om det kortet är det inget som reagerar på att det går varmt?

Så hur kan ASUS ha misslyckats så? båda två är 1gb fläktlösa PCIx-kort - det ena radean 6450 och det andra ett EN 210 - det ena blir jättevarmt men inte det andra?

Jag blir lite orolig då jag bara har två 120mm fläktar i lådan som går ganska lågt och tyst (systemet är precis ihopbyggt så har inte hunnit koppla in och testa det än)

Vad tros?

Permalänk
Skrivet av hullan:

Har byggt ett nytt system - som inte ska användas för gaming alls utan mer allmän surf-pc. Ville ha ett tyst billigt grafikkort - så jag köpte asus 6450 HD Silent 1GB - detta är ett fläktlöst 1gb-kort.

Läser nu i massa reviews på nätet och på youtube att det här kortet går oroväckande varmt. I min andra maskin har jag asus andra kort EN 210 som är geforce-varianten - alltså ett fläktlöst 1gb < om det kortet är det inget som reagerar på att det går varmt?

Så hur kan ASUS ha misslyckats så? båda två är 1gb fläktlösa PCIx-kort - det ena radean 6450 och det andra ett EN 210 - det ena blir jättevarmt men inte det andra?

Jag blir lite orolig då jag bara har två 120mm fläktar i lådan som går ganska lågt och tyst (systemet är precis ihopbyggt så har inte hunnit koppla in och testa det än)

Vad tros?

HD 6450 drar väl mer ström?

Ladda ner msi afterburner och kolla hur varmt kortet är tex när du surfar och sedan försök att stressa kortet till max och se hur varmt det blir.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

6450 går inte varmt alls, bland de absoult svalaste korten på marknaden.
http://images.anandtech.com/graphs/graph4263/36644.png

Kan vara så att ASUS variant utan fläkt går varmare, men att säga att 6450 i sig går varmt är helt fel. Du anger aldrig temperaturer, hur varmt går de i de recensioner du läst?

Permalänk
Medlem

Okej sorry, jag visste inte att det fanns massa fler versioner - den jag pratar om nu är alltså den här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632748

Nä jag har inte själv gjort några bänkningar - men jag har läst flertalet recensioner på typ newegg där folk säger att kortet "runs really hot fast" - det är alltså en åtekrommande post på "nackdelar" i nästan alla recensioner. Såg också några youtubevideos där folk kommenterat om att kortet går rejält varmt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

Okej sorry, jag visste inte att det fanns massa fler versioner - den jag pratar om nu är alltså den här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632748

Nä jag har inte själv gjort några bänkningar - men jag har läst flertalet recensioner på typ newegg där folk säger att kortet "runs really hot fast" - det är alltså en åtekrommande post på "nackdelar" i nästan alla recensioner. Såg också några youtubevideos där folk kommenterat om att kortet går rejält varmt

Folk vet oftast inte vad varmt innebär. Är det 100C så är det varmt, är det 85C så är det inget att bry sig om. Ta reda på temperaturer först. Men jag måste säga att flänsen ser underdimensionerad ut, även för ett kort så svalt som 6450.

Permalänk
Medlem

Okej,

Jag läser nu på toms hardware att någon rapporterat 85c under full load, någon rapporterade en topp på 88c (men det var på sapphire-varianten inte ASUS)

85c låter ju varmt i min värld men det är det kanske inte? Visst, nu ska jag inte game:a så någon full load längre stunder blir det inte för min del - men man kan ju tänka sig en ganska konstant temp runt 65-70 grader då vid vanligt surfande, eller? Det är inte heller för varmt?

Jag tänker inte bara på grafikkortet i sig - utan är det inte så att andra komponenter också påverkas negativt om ett grafikkort ligger och sprider värme?

Jag har två Noctua chassifläktar, en fram och en bak - men jag har strypt dem så att de bara går på 600-700 rpm för att låta mindre. Förhoppningsvis är dessa tillräckliga...

?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Helt klart en underdimensionerad kyllösning (funkar säkert för kontorsarbete Aero, men i billigaste laget om man anstränger kortet). 85c är varmt, men normalt sett inte för varmt för grafikkretsar (däremot skulle jag inte vilja ha det över 95c), även om det kan variera mellan olika modeller. Om ett spelgrafikkort blir halvinstabilt och börjar räkna fel i spel ser du artefakter på skärmen, men inte mycket mer. Om din klockade CPU skulle bli för varm och instabil däremot...

Om du känner dig orolig kan du alltid spänna fast någon tyst/undervoltad fläkt du har liggande på kylflänsen, det blir nog billigast så. Men jag skulle inte ha brytt mig (iaf inte i den prisklassen).

Permalänk
Medlem

Det kommer sannolikt inte bli något problem för dig, det är inga alarmerande temps. Jag själv har kört ett varmt 210 passivt med enbart ett utblås på 5V och dem klarar sig fine, det gjorde mitt HD3450 med trots att ventilationen var begränsad.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ja alltså jag ska väl erkänna att så länge inte andra komponenter tar skada av värmeutveckligen bryr jag mig faktiskt inte så mycket. Alltså är det "bara" grafikkortet själv som går sönder är det ju inte hela världen - jag menar mest eftersom kortet kostade mig 499:- ingen jätteinvestering...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hullan:

Inlägg vars enda syfte är att flytta upp tråden i forumet inte är tillåtna. (Även kallat bumpning, §4 i våra regler http://www.sweclockers.com/forum/regler)

Tänk på det i framtiden då tråden kan bli låst.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB