Permalänk
Medlem

UAV aka quadcopter

Tänkte att jag skulle börja leka med något nytt och blev väldigt nyfiken på att ge mig in i "quadkopter-branschen".

Istället för att börja med något helt eget så hittade jag en vettig design designad av en trevlig nisse som gärna delar med sig av sina dxf-filer, så första steget var lätt gjort. Detta är dock enbart själva flygramen.

När man bygger en quad så har man lite man måste tänka på.
Ska man nöjesflyga eller ska maskinen ha ett syfte? Jag har alltid haft lite förkärlek för både nöje med nytta
så blir en maskin som man kan nöjesflyga med men den kommer även ha ett syfte.
Den ska nämligen kunna agera personlig UAV.

Att gå denna vägen kan bli både dyrt och omständigt, så för att göra det enkelt kommer jag börja enkelt
med att enbart välja vettig styrelektronik (vald och beställd) samt kunna få tillbaka lite information bara för att.
Monteras kommer även en kamera, men om jag ska våga riskera min nuvarande 5Dmk2 eller skaffa en egen för syftet
har jag ej bestämt en.

Med detta monterat kommer enheten kunna flyga en förplanerad rutt, dock kommer kameran sköta sig själv när det gäller filmande/fotande så den är bara att starta från marken och hoppas den fångar bra bilder
Kommer även kunna få telemetri från enheten, inte helt insatt i informationen man kan få men logiskt är riktning, positionen på kartan i mjukvara och allmän info som styrkortet kan övervaka.

Det som gjort är att CAM-bereda filerna för fräsning och har även kört ut delarna som krävs i 2.5mm material.
Kvar är 2mm material att skära ut.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Nice! Kollar själv på något sånt här för filmsyfte, du har inte tänkt att kunna sända videosignalen trådlöst så du kan se vad kameran ser? Finns många analoga (RCA) sändare som klarar grymt långa avstånd.!

Hoppas du uppdaterar ofta, det här kommer följas!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Till en början inte, men kanske senare
Blir en ren "send and wait" farkost först och främst., samt även lite lek med manuell styrning.

Det elektroniska består så här långt av:

Turnigy 9X 9-kanals radio med 8-kanals mottagare

ArduPilot Mega 2.0 "logiken" som kommer hantera styrning av allt och autopilot med inbyggd gps

3DR RadioTelemetry Kit-433Mhz sändar- och mottagardel för flygdata

Kommer uppdatera vid varje händelse, men kommer tar litet tag innan jag har monnäy till motorer och tillbehör.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Liten snabb mock-up av de delar som är utfrästa för tillfället tillsammans med mina nylondistanser.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Har aldrig hörttalas om quadcopter tidigare, och det är säkerligen inget för mig, men det ser kul ut. Ska försöka komma ihåg att följa det här projektet

Hur många projekt har du på gång samtidigt nu?

Permalänk
Medlem

3st

Men ju fler desto roligare, till en viss nivå. Three is the magic number
Jag funkar bättre med lagom mängd projekt än fokus på 1 hela tiden.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inaktiv

Ser riktigt roligt ut, kommer såklart följas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

3st

Men ju fler desto roligare, till en viss nivå. Three is the magic number
Jag funkar bättre med lagom mängd projekt än fokus på 1 hela tiden.

Som jag då, jag måste ha flera saker samtidigt att greja med, annars tappars jag lätt motivation, typ när man väntar på delar osv. (:

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på att göra samma sak, men inte kommit så där långt
Hur mycket tror du det kommer kosta? (Utan arbete, fixar fräsning,cam,cad etc själv)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

I vanlig stil kommer jag igång stark och kör det som går att köra själv, nu är det bara lite smådelar kvar att fräsa
och vänta på delar och pengar

Kostnad? Tja.... några tusenlappar.

Uppfälld

Ihopfälld

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Riktigt smidigt och snyggt gjort än så länge! Ser professionellt och genomtänkt ut designmässigt, vore roligt att få lite specs på vad du ska använda för komponenter och kanske någon skiss på hur du tänkt att resultatet ska bli! Följes med stort intresse!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Det är en färdig design jag kör, med vissa ändringar. uppfälld är i princip så som den kommer se ut, + elektroniken då

Komponenter för styrning står med fetstil några inlägg upp.
Det som tillkommer är för närvarande okända motorer och drivare till dessa, samt batteri, och 1-2 servon för kameravaggan.
Varken mer eller mindre delar

Originaldesignen körde med kolfiberdelar men ville inte spotta ut 2-4000kr på materialet så jag tänkte att det är bättre spendera det på ordentliga bra motorer som kompensera för den extra vikten med materialbytet.

Framtida tillägg kan bli elektronik för FPV-flygning, det krävs inte mycket tillägg för detta, men det är en större kostnad om man vill ha nytta av det mer än inom synhållsavstånd, och inom det avståndet är det ju inte nödvändigt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Lite mer inspirationsbilder, så monterad den kan bli nu utan resterande delar.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

här finns orginalet
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/33014-Heavy-Lift-Fo...

Du är väl medveten om vad du behöver för tillstånd för detta?

UAV/UAS tillstånd från transportstyrelsen
Tillstånd från Säksam(Militären) om du vill filma/fota och publicera resultaten

Jag flyger själv en del så jag vet...

Jag håller på att installera en Ardupilot/Oilpan i min Bixler och det kommer föras över till min Skywalker. Jag kör även med MultiWii på mina Tricopter/Quadcopters

www.undcon.com

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Det är bara en radiostyrd modell som råkar ha kamera
UAV är bara förkortning för Urban Altitude Vehicle, iallafall i mitt projekt.

Samt:

"Däremot finns det inte längre något krav på förhandstillstånd för flygfotografering över någon del av Sverige, så länge inte höjd beredskap är anbefalld eller under annan tid som regeringen bestämmer med hänsyn till Sveriges försvarsberedskap.

Det krävs således inte tillstånd i förväg för flygfotografering eller liknande registrering inom Sveriges territorium för närvarande, men alltid för spridning oavsett hur detta sker."

Detta gäller enbart spridning av bilder kommersiellt vad jag kunnat hitta, samt så kommer all flygning ske i den mån att
jag har koll på modellen hela tiden, så inte helt autonom

Denna länken är nog bättre om man är sugen på modellen:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1599250

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, ska följas!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Har själv byggt (tillsammans med två klasskamrater) en quadrocopter byggd med hjälp av MultiWii-trådarna på RCGroups. Mycket intressant och kul bygge tycker jag själv, även fast vi bara gjorde en "enkel" variant utan kamerastöd, men det är inte särskilt svårt att koppla om och aktivera kamerastabilisatorn i programkoden, förutsatt att man har utrustningen såklart!

Relativt billigt bygge, vilket även reflekterades lite i slutprodukten. Här är en video på den när den var färdigbyggd och provflögs en av de allra första gångerna. Notera även att det är första gången jag flyger någonting radiostyrt förutom en sån där liten inomhushelikopter.. (beklagar kvaliteten, man tager vad man haver när man inte ens har en Mbit upp..)

Lycka till med bygget!

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem

Kör själv ardupilot är tanken så man kan skicka kommandon via datorn on the fly och ta emot data.
Kollade på multiwii men fastnade för ardupilot och dess funktioner/öppenhet

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Inte mycket som händer i byggväg men saker börjar droppa in lite.
Först på plats är radion vilken även ska moddas så den kan programmeras om.

Även lite beslag är införskaffat vilka ska sitta på en förvaringslåda i trä till allt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Ett litet tips till alla ni som håller på med UAVS osv. Ni behöver tillstånd från försvarsmakten, om ni inte vill ha påhälsning från SÄPO

GL

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk
Medlem

Säksam - om man vill sprida bilder, och de kan ej neka detta om det ej är krig eller liknande.

Transportstyrelsen - om man vill ha verksamhet med UAV, men då denna är för hobbybruk samt fjärrstyrs vanligt och kommer brukas inom synhåll så behövs ej det.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LFMDailyhc:

Ett litet tips till alla ni som håller på med UAVS osv. Ni behöver tillstånd från försvarsmakten, om ni inte vill ha påhälsning från SÄPO

GL

Yeah, right...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Indeed, så länge man inte publicerar några bilder i tryckt form eller på internet så ska det inte vara några problem Dessutom så tror jag inte det är några problem att få tillstånd för det heller om det skulle bli aktuellt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Nej det är inga problem, de MÅSTE godkänna bilder om det inte är något känsligt på dem etc.
Har ansökt om självgranskningstillstånd med så får se om de orkar svara snart

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Tjenare, har länge sneglat på att bygga en quadcopter men inte riktigt fått tid till detta, denna design ser ju mycket lovande ut, men vad ska du köra för "kontrollkort" till detta? skulle detta http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21977__HobbyKing_M... fungera till denna design?

Ser iaf mycket trevligt ut.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Själv ska jag köra ardupilot med radiodelen. Detta för att kunna skicka och ta emot flygdata samt "ge nya order" i luften.

Men alla kort funkar i teorin till alla designer. Men de kan ju funka olika bra beroende på hur de är uppbyggda.
Det som egentligen påverkar mest är motorerna och hur mycket de kan lyfta fast korten i sig bestämmer
hur modellerna ska uppföra sig med hjälp av sina sensorer.

Så det kortet bör ju fungera, men det är ju till för ren flygning, så inga extra finesser.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Tiden börjar lite lite lidande för alla projekten, men det händer ändå saker som inte kräver mycket tid.
Alla delar till coptern är beställda och nu gäller ren väntan. Fått det mesta i elektronikväg men viktiga delar saknas än.

Kompletterade med ett litet USBasp-kort så man kan peta in egen mjukvara i radion samt med uttag för backlight som ska monteras sen.

I helgen tänkte jag tillverka lite motorfästen i 6mm Alu alternativt plast om det går att få tag i lätt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Lite framsteg, har fått motorer och tillbehör och fick även tag i propellrar med rätt dimensioner hyffsat lokalt, dessa ska dock i ett senare skede bytas ut.
De är nämligen alldeles för billiga och kommer garanterat medföra med nackdelar än fördelar, men de duger säkerligen fint att testa flyga lite kort med.

Motorfästen har även börjat tillverkas, en revision för slutprodukt är redo och kommer se exakt likadan ut som på bilden dock med större toleranser, då denna var lite väl "snug" så fick våldföra mig på den för att få loss den

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt intressant dehär. Lycka till o håll oss uppdaterade

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

NICE! blir bevakning på den här tråden

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039