Hårddisk problem, både SSDn och S-ATA krånglar

Permalänk

Hårddisk problem, både SSDn och S-ATA krånglar

Efter en månads användande har min SSD börjat boota väldigt konstigt.
Först när jag kommer in i bios står datorn där och tuggar i ca 30sek med bildtexten: No Device Attached. Fast än jag kan gå in i bios och se att den hittar min SSD där... Efter dessa 30sek så börjar datorn boota windows, men då är det inte tal om några SSD-hastigheter mer, utan det tar ugenfär lika lång tid som med min gammla Hitachi 2tb disk... i windows märker jag inte av några tapp i hastighet när det gäller bootande av program eller spel.

SSDn är en OCZ Agility 3 240gb införskaffad 15/5

Vad kan vara problemet?

Problem 2. Efter ca 2-3års användade så har min Hitachi disk börjat strula. Varje gång jag bootar så ser jag den i bios, men när jag kommer in i windows är den inte alltid där. Ibland är den det, och ungefär lika ofta är den inte det. För att få tillgång till den så är det bara att dra ur och sätta i strömmen igen. har inte märkt av nått tapp i hastighet, men ibland så försvinner den som sagt... vad kan det vara? disken som börjar bli gammal?

Söker också gärna tips på mjukvara för att testa båda diskarna...

S-ATAn är en hitatchi av okänd modell

Kan tilläggas att S-ATA problemet kom kanske 2-4v innan SSDn började strula

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem

Andra diskar, USB prylar/kablar mm kan blockera så att det påverkar SSD disken. Tex olika start problem, frysningar död dator mm tills de tas bort.

Se till att Rätt hårddisk är vald i bios så att den inte slösar tid med din Hitatchi och USB prylar/kablar.

Kopplar ur dom och testa att bara ha SSD kopplad när du startar för att hitta felet.

Hoppas du bara hade din SSD kopplad när du installerade Windows. Hade du flera kopplade kan något som Windows behöver hamna på andra disken så att Windows inte startar om något händer med andra disken. Tex kopplas ur, dör, formateras, kraschar osv.

Permalänk
Medlem

jag hade en mekanisk disk som betedde sig som din disk, kunde försvinna helt plötsligt osv, om jag inte minns fel så va det något fel med den sata kabeln lr nåt, använder inte den disken längre.
men iaf så drog den ner datorn helt o hållet, speciellt vid boot, ibland även när man skulle starta spel eller spela upp film så kunde hela datorn hänga sig, allt detta försvann när jag kopplade ur den helt.

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla ur HDDn. Fungerar SSDn efter det?

Om inte:

Titta i Bios står Sata kontrollen instäld på AHCI?
Om den inte gör det kan det vara värt att installera om systemet. (kan inte ändras efter installation då kraschar datorn.)

Har du senaste firmware för din SSD?
Agility 3 verkar ha många problem om firmware inte är uppdaterad.

Nästa steg är att byta sata kablar och att testa andra satakontakter på moderkortet. Om du använder marvels kontakter byt till Intels egna.

Om det fortfarande är problem skulle jag ta backup på all data och koppla ur HDDn.
Gör en secure erase på SSDn och installera om windows, kontrollera att satakontrolern är inställd på AHCI.

När du installerat klart OS och uppdaterat samtliga drivrutiner testa o SSDn fungerar utan problem. Och koppla därefter in HDDn.

Lycka till!

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka delar i övrigt, inklusive nätaggregat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag hade massa mystiska problem liknande det du beskriver - visade sig att SATA kablarna som följde med moderkortet inte fungerade så bra. Bytte till dem som jag hade innan och problemet försvann.

Det konstiga var att kablarna såg ut att sitta i OK och att inte ha någon glapp - trots det så strulade det. Och efter några timmars felsökande så var sista åtgärden att byta kablar innan allt skickades in på garanti.

Vet inte om det hjälper dig något eller om du redan provat med andra kablar?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av viking99:

Börja med att koppla ur HDDn. Fungerar SSDn efter det?

Prövade att rycka sata kabeln ur sata disken och visst bootar datorn, nu slipper jag också problemet i bios där den förrut sa "no device attached" med ssdn bootar inte ett dugg snabbare för det.

Om inte:

Titta i Bios står Sata kontrollen instäld på AHCI?

Yepp

Om den inte gör det kan det vara värt att installera om systemet. (kan inte ändras efter installation då kraschar datorn.)

Har du senaste firmware för din SSD?
Agility 3 verkar ha många problem om firmware inte är uppdaterad.

Har aldrig bekymrat mig om att kolla det, så jag gissar på att svaret är nej... Hur åtgärda?

Nästa steg är att byta sata kablar och att testa andra satakontakter på moderkortet. Om du använder marvels kontakter byt till Intels egna.

Har bytt sata kablarna redan, emot nya, och cirkulerat de jag har, utan skillnad...

Om det fortfarande är problem skulle jag ta backup på all data och koppla ur HDDn.
Gör en secure erase på SSDn och installera om windows, kontrollera att satakontrolern är inställd på AHCI.

Funderar nästan på att göra det ändå, och att passa på att byta ut Hitachin emot en ny segate. ända problemet är att 3tb är så mycket dyrare än 2tb

När du installerat klart OS och uppdaterat samtliga drivrutiner testa o SSDn fungerar utan problem. Och koppla därefter in HDDn.

Lycka till!

Tack

Skrivet av MultiMan:

Vilka delar i övrigt, inklusive nätaggregat?

Har ett äldre corsair agg, på 630-650w
en i52500k med Noctuas NH-D14
ett gigabyte Z68X-UD3H-B3
G-skill ripjaws gaming 4x4gb 1600mhz
och så¨mitt gammla trogna radeon hd5770

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem

Angående HDD'n, har du kollat i energialternativen så att disken inte stängs av efter 20 min. Har haft samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Titta i Bios står Sata kontrollen instäld på AHCI?
Om den inte gör det kan det vara värt att installera om systemet. (kan inte ändras efter installation då kraschar datorn.)

Om du, t.ex. med regedit, ändrar värdet för nyckeln "start" i HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\msahci till "0" (noll), och sedan bootar om och går in i BIOS och aktiverar AHCI så skall det fungera utan att du behöver installera om ngt.

@TS: Jag hade ett liknande problem när en av mina lagringsdiskar var ansluten med en glappande SATA-kabel...datorn stannade i läget då den söker efter diskar en lång stund, och när den väl bestämt sig för om det fanns ngn disk på den glappande kabeln (olika resultat från gång till gång) så startade Windows mycket långsamt, trots att det låg på en SSD. Dock så syntes disken inte i BIOS varje gång som din.

Du bör som tidigare skribent påpekat, koppla bort övriga SATA-enheter och testa med bara SSDn (och sedan ansluta en enhet i taget tills eventuellt problem uppstår).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD