Permalänk
Medlem

Amilo D 8830, grafikkortet?

Hej, min bror köpte en Amilo D 8830 för 50kr på tradera.
Hårddisk kan han fixa, batteri också.
Men det verkar vara krux på graffikortet, hittade att det var ett ATI Radeon Mobility 9000Memory & type64MB.

Det jag undrar, verkar vara svårt att hitta graffikort till bärbara datorer...
Hur ska man göra, vart ska man kolla och så för att gå vidare om man nu skulle vilja uppgradera graffikortet bara eller så?

Permalänk
Skrivet av Ruzixaji:

Hej, min bror köpte en Amilo D 8830 för 50kr på tradera.
Hårddisk kan han fixa, batteri också.
Men det verkar vara krux på graffikortet, hittade att det var ett ATI Radeon Mobility 9000Memory & type64MB.

Det jag undrar, verkar vara svårt att hitta graffikort till bärbara datorer...
Hur ska man göra, vart ska man kolla och så för att gå vidare om man nu skulle vilja uppgradera graffikortet bara eller så?

Troligen har han fått vad han betalade för.... Oftast är grafiken till bärbara en krets som sitter integrerad/fastlödad på moderkortet, innebärande att är grafiken kass så är även moderkortet det. Ni kan testa att göra enligt länken: http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc Inte samma burk men principen är densamma, flera här på forumet har lyckats få bild på detta sätt. Alltså finns det flera befintliga trådar om detta härinne som ni kan läsa för mer info. Ej lönt att investera i hd elr batt etc innan ni fått ordning på gpun...

Som första åtgärd så kolla om ni får bild på ext skärm, får ni det så kolla bland trådar rörande inverter. Kolla oxå så minnena är ok.