Permalänk
Medlem

Frågor om chassi mod.

Hejsan. Eftersom jag ändå är här så passar jag på att ställa lite frågor.

Sitter här och funderar lite kring mitt (väldigt långsamma) bygge. Har kommit så långt att jag ska börja måla, ska bara fixa lite färg först. Får grunda alla delar så det blir hållbart.

I vart fall har jag funderat lite över det fönster jag tagit upp i sidan. Ursprungsplanen vara att montera fläktar med LED på insidan men kommer att köra svarta fläktar istället. Hårdvaran kommer inte att utgöra något blickfång så jag tänkte: kan man inte klä fönstret med solfilm? Hittade på Biltema (se: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbeho... "supermörk" låter bra). Idén verkar bra men kommer det att bli problem med den gravyr jag gjort i "glaset" (läs Biltemas plastglas) ? Tänkte kanske att det blir luftbubblor och se som gör att solfilmen släpper efter en tid. Gravyren kommer att synas bättre om bakgrunden är mörk eftersom linjerna är vita men hur tokig är idén i övrigt. Fönstret kommer att fästas med 4 skruvar dvs en i varje hörn och solfilmens kanter får väl fästas med dubbelhäftande tejp eller något så den inte släpper. Eller ska man kanske måla och med vad? Glasfärg?

Så vad tycker ni? Kommer detta att fungera alls eller har ni några tips att ge?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Jag skulle istället ha använt toningsfärg som finns för baklysen etc. för bilar. Dock färgas ju även gravyren.

Toningsfilm sitter kvar om du applicerar rätt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Frosta glaset?
Värmepistol klart.
Om du inte e helt inbiten på att ha det mörkt dvs.
kan bli ruskigt snyggt tror jag!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Biltema har två olika supermörk solfilm, den ena kallas återapplicerbar i beskrivningen och är mycket tjockare, kanske dubbelt så tjock. Denna är dessutom väldigt mycket enklare att värma så den ändrar fiorm och att arbeta med överhuvudtaget.

Värt att tänka på, jag har börjat välja den tjockare filmen til allt, bilar som mods. Tänk på att supermörk verkligen är mörk!

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipah:

Biltema har två olika supermörk solfilm, den ena kallas återapplicerbar i beskrivningen och är mycket tjockare, kanske dubbelt så tjock. Denna är dessutom väldigt mycket enklare att värma så den ändrar fiorm och att arbeta med överhuvudtaget.

Värt att tänka på, jag har börjat välja den tjockare filmen til allt, bilar som mods. Tänk på att supermörk verkligen är mörk!

Tittade en gång till på Biltemas sida och hittade art nr 39320, det är nog den du tänker på. Jo, det är meningen att det ska bli mörkt så slipper jag måla på insidan av chassit. Vill inte avslöja för mycket, tänkte lägga upp bilder senare, men jag kan säga att utsidan blir blå i 2 olika nyanser. Då blir det nog snyggt med ett mörkt fönster.

Det var förresten en sak jag glömde fråga fast jag har funderat över det (så kort minne man har) så jag får väl lägga till det här.

Detta bygge kommer att innehålla något så omodernt som en diskettläsare, fronten blir nämligen inte sig själv utan den. Sargen är en viktig del av fronten. Har fått byta ut läsaren men den lilla luckan passar inte så bra som den gjorde på originalet. Undrar nu om man inte kan utelämna luckan, som jag förstår det är den bara ett dammskydd när ingen diskett sitter i. Läsaren fungerar väl utan den? En dum fråga kanske, men jag frågar ändå.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

här har du ett bygge som en medlem gjort på precis samma sätt som du tänkt.. så det verkar ju funka bra

http://www.sweclockers.com/galleri/124-the-puzzlebox-pc

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge, plötsligt känner man sig som en ännu större amatör. Nå, det blev ju jättebra med solfilmen så jag tänker köra på det.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone