Hur i hela friden tar man helt bort AMD Catalyst Control Center och alla drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Hur i hela friden tar man helt bort AMD Catalyst Control Center och alla drivrutiner?

Hej, har fått lite problem med 12.6...
Nu får jag inte bort det här jädra skitet. -.-
Funkar inget vidare, och datorn hänger sig och skit. :/

Hur tar man bort CCC och alla drivrutinerna?
Ska ha 10.3 igen så jag slipper den här skiten!
Har raderat en del filer.. MEN SKITEN ÄR KVAR!!! :S
Så mycket jobb för att kunna ominstallera lite drivrutiner.. och CCC.
Vill verkligen bli av med skiten!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Du kan anända denna är fortsättning på Driversweeper mer updaterad

http://phyxion.net/item/driver-sweeper.html

Permalänk
Medlem

Driversweeper funkade toppen.. Tråkigt dock att man behöver sånt där för att ta bort CCC osv.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Jag brukar använda installationsprogrammet för ccc där går det ju och välja att ta bort allt

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Driversweaper är tydligen ingen höjdare enligt andra forum trots att folk rekommenderar den höger och vänster, bättre att använda AMDs egna.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Driversweaper är tydligen ingen höjdare enligt andra forum trots att folk rekommenderar den höger och vänster, bättre att använda AMDs egna.

Mjo, första och sista gången jag provade driversweeper så k*kade mitt system ut ordentligt. Blåskärmar, program som inte fungerade mm mm

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Driversweaper är tydligen ingen höjdare enligt andra forum trots att folk rekommenderar den höger och vänster, bättre att använda AMDs egna.

Vilket är AMD's egna?
När jag hade problemet så kunde jag inte ens installera senaste versionen eftersom de gamla drivisarna inte ville försvinna.. Detta ledde till blåskärmar samt låga fps i spel osv.. Sjukt trött på AMD, när jag hade nVIDIA räckte de med att radera nvidias kontrollpanel så var man fri i princip.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen, "device manager" (fast på svenska), leta upp grafikkortet och välj avvinstalera. Starta om datorn och installera valfri drivrutin. Har funkat fint för mig både när jag bytt kort oavsett tillverkare.
Kan vara nåt steg/flik jag missat, måste sitta framför datorn för att se. Annars som alltid så är Google din vän..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Kontrollpanelen, "device manager" (fast på svenska), leta upp grafikkortet och välj avvinstalera. Starta om datorn och installera valfri drivrutin. Har funkat fint för mig både när jag bytt kort oavsett tillverkare.
Kan vara nåt steg/flik jag missat, måste sitta framför datorn för att se. Annars som alltid så är Google din vän..

Gjorde så innan.. Då fick jag blåskärmar efter. :/
Använder aldrig Google, gillar't inte!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Driversweeper är farligt om du gör det två gånger i följd utan att installera nya drivisar emellan.
Jag råkade göra det en gång, det ledde till...problem.

Annars har driversweeper funkat utmärkt för mig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Driversweeper är farligt om du gör det två gånger i följd utan att installera nya drivisar emellan.
Jag råkade göra det en gång, det ledde till...problem.

Annars har driversweeper funkat utmärkt för mig.

Men hur gick det till? Du kan väl inte ta bort drivers som inte finns?

Permalänk
Medlem

När du laddar ner ny drivrutin till ditt AMD kort(Laddar filen till din dator) och klickar på den, så får du upp frågan om du vill Avinstallera drivrutinerna eller installera drivrutinerna, då klickar du på avinstallera drivrutiner först, starta om datorn och klicka på samma fil och installera.
Då har du fått bort den gamla och in den nya.

Det är om du klickar på installera direkt som de flesta får problem, för då installeras den nya ovanpå den gamla utan att den gamla tas bort.
Hoppas att det gick och läsa

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Nej, det var ju därför det blev problem.
Borttagna drivers låg kvar på listan (trots att de var borttagna, hade inte startat om datorn än så blev lurad), och när jag tog bort dem "igen" för andra gången fick jag problem med att installera CCC.
Kunde inte installera någon nerladdad version av CCC, oavsett om det var 12.1, 12.3 eller 12.5 (etc, etc). CCC ville helt enkelt inte starta.

Slutade med att jag fick ta skivan med drivrutiner som jag fick med till mitt XFX 6870 och installera CCC direkt från skivan, och först då kunde jag starta CCC, och därmed uppdatera till nyare version.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

När du laddar ner ny drivrutin till ditt AMD kort(Laddar filen till din dator) och klickar på den, så får du upp frågan om du vill Avinstallera drivrutinerna eller installera drivrutinerna, då klickar du på avinstallera drivrutiner först, starta om datorn och klicka på samma fil och installera.
Då har du fått bort den gamla och in den nya.

Det är om du klickar på installera direkt som de flesta får problem, för då installeras den nya ovanpå den gamla utan att den gamla tas bort.
Hoppas att det gick och läsa

Jo jag märkte det nu idag när jag installerade.. Har aldrig sett de innan, eller rättare sagt, inte lagt märke till det. Jodå det gick att läsa.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Gjorde så innan.. Då fick jag blåskärmar efter. :/
Använder aldrig Google, gillar't inte!

Som sagt, hade inte exakt alla steg i huvudet, men så har jag gjort varje gång utan problem. Fast helst formaterar jag hårddisken.
Jaså, finner du inte svaren du vill ha eller bara för att det är google?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Vilket är AMD's egna?
När jag hade problemet så kunde jag inte ens installera senaste versionen eftersom de gamla drivisarna inte ville försvinna.. Detta ledde till blåskärmar samt låga fps i spel osv.. Sjukt trött på AMD, när jag hade nVIDIA räckte de med att radera nvidias kontrollpanel så var man fri i princip.

Gå in i kontrollpanelen >> program >> avinstallera program
I listan välj AMD Catalyst Control Center
Välj Ändra

AMDs installationsprogram startar där du kan ändra, avinstallera och fixa installationen av AMDs program och drivers.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Driversweeper funkade toppen.. Tråkigt dock att man behöver sånt där för att ta bort CCC osv.

Det behöver man inte Kontrollpanelen>Avinstallera ett program och så väljer du CCC, färdigt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det behöver man inte Kontrollpanelen>Avinstallera ett program och så väljer du CCC, färdigt

Du rensar aldrig allt rent genom att göra så, vill du få bort allt krävs mer.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Du rensar aldrig allt rent genom att göra så, vill du få bort allt krävs mer.

Allt som behövs tas bort försvinner För i vissa drivers saknas en fil, en fil som stannar kvar om man avinstallerar så, när jag har kört med driversweeper har de klagat på att en fil saknas när jag installerat nya drivers.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Allt som behövs tas bort försvinner För i vissa drivers saknas en fil, en fil som stannar kvar om man avinstallerar så, när jag har kört med driversweeper har de klagat på att en fil saknas när jag installerat nya drivers.

Det har varit mycket strul med amd mellan drivers förr att inte alls tog borts vid avinstallation och det blev strul.
Oftast är det ingen fara men om det strular är det alltid värt att testa att verkligen ta bort allt.

Samma gäller när man byter mellan nvidia och amd.

Behöver inte använda drivesweeper heller, gillar inte det skitet personligen

Sen antar man ju TC såklart vet om hur man avinstallerar alla program normalt sett, det borde dom flesta veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Du rensar aldrig allt rent genom att göra så, vill du få bort allt krävs mer.

Revo Uninstaller funkar bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dread56:

Revo Uninstaller funkar bättre...

Funkar bättre än vad, drivesweeper. Ja.
Men föredrar att göra saker manuellt ändå.

Permalänk
Medlem

nvidia tar inte heller bort allt vid avinstallation, det har att göra med att vissa filer blir "låsa" av andra program, ibland av Windows själv som identifierar dem som vitala. Nackdelarna med driversweeper och liknande program är att de kan vara för urskiljningslösa och ta bort saker som systemet faktiskt behöver i vissa lägen och "lärt sig" förlita sig på men som det kanske inte använder just när man kör sin sweep.
De filer som finns kvar i sig gör inget (i 99,9% av fallen), problemet är om det inte avregistreras ordentligt i registret så man får någon felaktig länkning eller något som aktiveras upp och sedan krockar med det nya som installerats.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Det har varit mycket strul med amd mellan drivers förr att inte alls tog borts vid avinstallation och det blev strul.
Oftast är det ingen fara men om det strular är det alltid värt att testa att verkligen ta bort allt.

Samma gäller när man byter mellan nvidia och amd.

Behöver inte använda drivesweeper heller, gillar inte det skitet personligen

Sen antar man ju TC såklart vet om hur man avinstallerar alla program normalt sett, det borde dom flesta veta.

Jo, ska man byta grafikkort, eller byta från AMD till Nvidia brukar jag alltid formatera eller köra med driversweeper, men vanligvis räcker det med det vanliga sättet, om man t.ex ska byta från 12.3 till 12.4

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Jag brukar alltid avinstallera drivrutiner till grafik kort via SAFE MODE, använd gärna drivesweeper liknande program eller REVO m.m. (gäller byte av NV till AMD , AMD AMD, eller NV NV HardWare) ...... sedan har jag installerat direkt på gamla drivisar via steam eller AMDs uppdateringskör, finns för NV också, allt körs automatiskt.... inga problem alls....
OBS: Gäller inte 7900 serien (Då den var ny och 680 inte fanns) då det strulade ändå för mig (vet inte hur det är med dagens drivisar)....
Lycka till vänner...:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, ska man byta grafikkort, eller byta från AMD till Nvidia brukar jag alltid formatera eller köra med driversweeper, men vanligvis räcker det med det vanliga sättet, om man t.ex ska byta från 12.3 till 12.4

Jo normalt sett så räcker det helt klart.
Är som sagt mest om några lustiga problem dyker upp som det kan vara värt att prova.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm