Fick paket jag inte beställt :O olagligt att behålla det?

Permalänk
Medlem

Fick paket jag inte beställt :O olagligt att behålla det?

Hej beställde ett nätagg, så fick jag sms avi idag att det va på posten. men sen kom ett sms till med ett annat "paket nr"
så jag gick till posten o hämta ut båda paket, det andra paketet finns inte med bland mina ordrar heller ( bara mitt paket jag beställde finns med)
så det jag undrar är, är det olagligt att behålla det? eller det enda som kan hända är att dom kan kräva in pengar för det om dom upptäcker att dom gjort fel?

Tack på förhand

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Hej beställde ett nätagg, så fick jag sms avi idag att det va på posten. men sen kom ett sms till med ett annat "paket nr"
så jag gick till posten o hämta ut båda paket, det andra paketet finns inte med bland mina ordrar heller ( bara mitt paket jag beställde finns med)
så det jag undrar är, är det olagligt att behålla det? eller det enda som kan hända är att dom kan kräva in pengar för det om dom upptäcker att dom gjort fel?

Tack på förhand

Jag har ingen aning om det är lagligt eller inte.. Men nyfiken som jag är, vad fick du för något?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

ingen aning men av ren nyfikenhet , vad var det i packetet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Posten har ju koll på vem som hämtat ut paketen. Så det finns risk för att när paketet är saknat så blir du kontaktad.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

Hej beställde ett nätagg, så fick jag sms avi idag att det va på posten. men sen kom ett sms till med ett annat "paket nr"
så jag gick till posten o hämta ut båda paket, det andra paketet finns inte med bland mina ordrar heller ( bara mitt paket jag beställde finns med)
så det jag undrar är, är det olagligt att behålla det? eller det enda som kan hända är att dom kan kräva in pengar för det om dom upptäcker att dom gjort fel?

Tack på förhand

Det här var ju lite spännande!
Jag tror nog inte det blir värsta problemet men man kan ju aldrig vara för försiktig.
Om jag var i dina kläder skulle jag nog gå tillbaka till posten och lämna/fråga vad du ska göra.
Och ifall du har tittat vad det är i så kan du gärna berätta vad det är.

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk
Medlem

Att behålla något som inte är ditt, med vetskapen om det är inte tillåtet.
Skulle tro det rör sig om olovligt förfogande, vilket troligen slutar i ersättningsskyldighet om du inte lämnar tillbaka vad det nu är i orört skick.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Entusiast

Att du skulle fått ett SMS och paket slumpmässigt till just ditt uthämtningsställe känns ju ganska orimligt. Hur kan de både ha fel på uthämtningsställe samt telefon nummer och att de skulle matcha? Du har nog beställt nått på fyllan skulle jag tro.

Alternativt att en polare beställt nått till din address vilket även har hänt mig från gamla naturens droger, hämtade ut skiten och samma dag så fråga en polare om jag fått ett paket hemskickat!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Finns massor av sådana här trådar i forumet.

JA det är olagligt att behålla ett paket som inte är ens egna, eller som inte är beställt av dig då det sannolikt är så att det är någon annan som beställt det och betalat för det. DU ska kontakta företaget som skickat produkten och be dem ordna med frakt tillbaka samt ersättning för att du åker och postar paketet...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Skrivet av Solding:

Hej beställde ett nätagg, så fick jag sms avi idag att det va på posten. men sen kom ett sms till med ett annat "paket nr"
så jag gick till posten o hämta ut båda paket, det andra paketet finns inte med bland mina ordrar heller ( bara mitt paket jag beställde finns med)
så det jag undrar är, är det olagligt att behålla det? eller det enda som kan hända är att dom kan kräva in pengar för det om dom upptäcker att dom gjort fel?

Tack på förhand

Står det någon adressering på paketet? Om det gör det så är det olagligt att öppna någons annans post vad jag vet, men jag har svårt att tänka mig att det skulle hända något annat än att de ber dig skicka tillbaka grejerna i varje fall. Oavsett, snäll som man är, så skulle jag i varje fall bara och lämna tillbaka det till posten och förklara att det måste blivit något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Posten har ju koll på vem som hämtat ut paketen. Så det finns risk för att när paketet är saknat så blir du kontaktad.

Okej:) får se om någon mer har bra koll på det! (:

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Står det någon adressering på paketet? Om det gör det så är det olagligt att öppna någons annans post vad jag vet, men jag har svårt att tänka mig att det skulle hända något annat än att de ber dig skicka tillbaka grejerna i varje fall. Oavsett, snäll som man är, så skulle jag i varje fall bara och lämna tillbaka det till posten och förklara att det måste blivit något fel.

Fraktlappen som sitter utan på paketen står det mina uppgifter.
Jo, men man är ju lite sugen på att behålla det

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Inaktiv

Står det ditt namn på extra paketet så kan du ju hämta ut det å öppna det och tala om vad som är i Sedan kontakta sändaren å fixa det på det sättet. Till ditt försvar har du att du fick avin till din Mobil. Inget olagligt i att öppna det å kika. Om ditt namn står på det vill säga.

Edit: För sent

Permalänk

Öppna och säg vad som är i Kan ju vara faster Agda som skickat dig en present.

Permalänk
Medlem

Saxar mitt svar ur en annan, gammal tråd.

Skrivet av twit:

Nej, att få fel varor är inte på något sätt olagligt. Att inte anmäla detta till polis eller ägaren (företaget) är däremot brottsligt, vilket är vad jag skrev ovan.

I brottsbalkens tionde kapitel hittar man
"8 § Fullgör man ej vad i lag är föreskrivet om skyldighet att tillkännagiva hittegods eller annans sak som man av misstag eller tillfällighet fått i besittning, dömes för fyndförseelse till böter. Underlåter man att fullgöra sådan skyldighet med uppsåt att tillägna sig godset eller förfar man eljest med godset på sätt i 4 § sägs, skall gälla vad där är stadgat."

Alltså är det fyndförseelse man i första hand gör sig skyldig till vilket på sin höjd kan bestraffas med böter. Om man däremot behåller varan, säljer den vidare, skänker den till en bekant, slänger den i sjön etc. eskalerar brottet i enlighet med 4§ och rubriceras då som olovligt förfogande vilket kan ge upp till två års fängelse.

Principen med en straffskala är att lindriga brott bestraffas mildare medan grövre brott bestraffas hårdare, i detta fall skulle exempelvis fängelse säkerligen inte vara aktuellt utan det handlar om böter, men brottet skulle om TS behållt diskarna vara det grövre olovligt förfogande.

Skyldigheten att tillkännage hittegods som brottsbalken refererar till hittar man i Lag om hittegods. Eventuellt skulle man kunna lämna in de felaktigt skickade varorna till polis med avsikt att få omkostnader/hittelön av företaget men jag är inte det minsta säker på att det är tillämpligt när man får sakerna skickade till sig. Om företaget som skickat dem trilskas kan man dock med fördel lämna över det hela till polisen som garanterat kommer kräva företaget på en mindre summa för att täcka sina kostnader samt att man tvingar företaget att lägga lite tid och energi på det hela.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Öppna och säg vad som är i Kan ju vara faster Agda som skickat dig en present.

hehe klart jag har öppnat det:) Det stod ju mitt namn på paketen.
Det var en mobil

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Frågade en juriststudent som sommarjobbar på mitt kneg. Det är tydligen ond tro och du måste kontakta kundtjänst och ev returnera paketet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Saxar mitt svar ur en annan, gammal tråd.

Så hårt är det om man skickar vidare eller säljer det på tradera. Folk i allmänhet dock utan att vara i "registret" kommer undan med kanske en muntlig varning. Egen erfarenhet. Inte ens tillsagd ja fråga helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jochman:

Frågade en juriststudent som sommarjobbar på mitt kneg. Det är tydligen ond tro och du måste kontakta kundtjänst och ev returnera paketet.

Okej, det var ju lite synd. hade hoppats på att man kunnat behålla det:p

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Så hårt är det om man skickar vidare eller säljer det på tradera. Folk i allmänhet dock utan att vara i "registret" kommer undan med kanske en muntlig varning. Egen erfarenhet. Inte ens tillsagd ja fråga helt enkelt.

du skulle inte vilja förklara lite "bättre" vad du menar? hänger inte med exakt vad det är du menar

Mvh

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Är det ett företag som skickat det till dig så står det med all sannolikhet en avsändare på paketet du kan kontakta för att ta reda på vad som händer.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Entusiast

Bara att ringa säljaren och säga att du fått något du inte beställt. Med största sannolikhet ber de dig att skicka tillbaks det till dem direkt. De får fixa en fraktsedel eller så skriver du bara "åter avsändare" på paketet och dumpar det på posten. Finns en liten chans att det är dyrare för säljaren att hantera det så de låter dig behålla prylarna men räkna inte med det om det är en mobil.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

hehe klart jag har öppnat det:) Det stod ju mitt namn på paketen.
Det var en mobil

Vad för mobil om man får fråga?:)

Permalänk
Medlem

Kontakta företaget. Är dem snälla kan du få den för halva priset eller liknande för deras misstag eller så kan de även ge kompensation.
http://sv.wiktionary.org/wiki/kompensation

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Någon har beställt en mobil i ditt namn låter det ju som. Snart kommer väl räkningen också :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Är det ett företag som skickat det till dig så står det med all sannolikhet en avsändare på paketet du kan kontakta för att ta reda på vad som händer.

ja det gör det naturligtvis Det är CDON

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloudPW:

Vad för mobil om man får fråga?:)

En HTC ngt..

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RalleRalle:

Någon har beställt en mobil i ditt namn låter det ju som. Snart kommer väl räkningen också :S

tror jag inte då jag har en gammal skuld hos "Klarna"(kan inte handla på faktura mm via dom) så det känns som en omöjlighet

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett kan du hålla på paketet tills någon kontaktar dig, du har ingen direkt skyldighet att rätta deras problem, gör dem fel har de en viss tid på sig att rätta det, problemet du har är att du faktiskt inte får öppna post som är adresserad till någon annan, det är väldigt allvarligt brott om jag inte minns helt fel.

Citat:

BrB:
4 kap. 8 § Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller i ett elektroniskt kommunikationsnät, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. Lag(2012:280).
(trädde i kraft 2012-07-01)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Hej beställde ett nätagg, så fick jag sms avi idag att det va på posten. men sen kom ett sms till med ett annat "paket nr"
så jag gick till posten o hämta ut båda paket, det andra paketet finns inte med bland mina ordrar heller ( bara mitt paket jag beställde finns med)
så det jag undrar är, är det olagligt att behålla det? eller det enda som kan hända är att dom kan kräva in pengar för det om dom upptäcker att dom gjort fel?

Tack på förhand

Såhär gör du: du kontaktar CDON och säger att de har skickat en produkt fel till dig och att om de vill ha den tillbaka får de komma o hämta den. Om varan är värd mindre än besväret så kan det hända att de låter dig behålla varan... men med en mobil vet jag inte.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tekniskt sett kan du hålla på paketet tills någon kontaktar dig, du har ingen direkt skyldighet att rätta deras problem, gör dem fel har de en viss tid på sig att rätta det, problemet du har är att du faktiskt inte får öppna post som är adresserad till någon annan, det är väldigt allvarligt brott om jag inte minns helt fel.

tydligen så har man det enligt lag? se tidigare inlägg.
paketet va adresserat till mig, stod mitt namn adress mm på paketet

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com