GTA IV på HD 7950 endast lägsta inställningarna?

Permalänk

GTA IV på HD 7950 endast lägsta inställningarna?

Hej,
Jag har just installerat mitt GTA IV.

Märkligt nog så klagar spelet på att mitt grafikkort inte klarar spelet. Min spontana tanke är att spelet försöker att starta med den integrerade grafiken (i5 3550), är det någon som har haft liknande problem? Hur ska jag lösa det här? Alla andra spel jag testat fungerar perfekt!

Edit: Intressant nog verkar det som att spelet uppfattar alla 3GB av grafikminnet.

Specifikationer:
Intel i5 3550
Asus P8H77-M Pro
8GB Vengance LP
Asus Radeon HD 7950 DC2

Tacksam för svar!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Kopierar denna lilla guide från en annan tråd där jag svarade på exakt samma problem.

GTA IV på Steam kan enkelt fixas genom att skriva -norestrictions i uppstartsdialogen.
GTA IV -> Högeklicka -> Egenskaper -> Ange Startalternativ -> Skriv in kommandot.

Detta har jag märkt funkar på flera lite äldre eller i överlag dåligt optimerade spel.

För personer med GTA IV utanför Steam så gör man en textfil med namnet commandline.txt
Sen skriver man in -norestrictions -nomemrestrict -novblank optional & sparar textfilen.
Sen så slänger man den i installationsmappen* & raderar SETTINGS.CFG** innan man startar.

*C:\Program Files (x86)\Rockstar Games\Grand Theft Auto IV -> Klistra In
**C:\Användare\"Ditt Namn"\AppData\Local\Rockstar Games\GTA IV\Settings

Fixade inkorrekta folderanvisningar.
Permalänk

Lånar tråden lite, för jag har exakt samma problem. Jag har GTA IV utanför Steam och har följt anvisningarna. Problemet är att filen "settings.cfg" kommer tillbaka när jag startar spelet. Vet inte om det är meningen. Jag har gjort en textfil och lagt in i mappen. Första gången som jag gjorde det så tog jag inte bort "settings.cfg" innan, spelar det någon roll? Jag har tagit bort den nu alla andra gånger innan men problemet kvarstår, tacksam för svar.

Edit: Jag har fixat det nu.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Medlem

konstigt kan själv med 7870an ha gta iv allt på max förutom shadows som är på high och det flyter fin fint :/? Men har en bekant som också har samma problem som er med 7950an och han påstod att han löste det med nån comandline.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk

Skapade ett text dokument i steamapps/common/gta4/efc (eller va sista mappen hette) och skrev in dedär med no restrictions. .den hade från början bara 50mb minne och kunde inte ändra ett piss

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: textfilen ska heta commandline

Permalänk
Skrivet av Gamer92:

konstigt kan själv med 7870an ha gta iv allt på max förutom shadows som är på high och det flyter fin fint :/? Men har en bekant som också har samma problem som er med 7950an och han påstod att han löste det med nån comandline.

Svaret på det är att GTA IV inte var byggt för grafikkort över 2 GB minne. När det är över 2 GB minne kan inte spelet läsa hur mycket minne det finns, då kan man inte höja inställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Skrivet av gabbe the 222:

Svaret på det är att GTA IV inte var byggt för grafikkort över 2 GB minne. När det är över 2 GB minne kan inte spelet läsa hur mycket minne det finns, då kan man inte höja inställningarna.

Mitt va låst till 50mb, har 3gb ..löste sig med textfilen dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbe the 222:

Lånar tråden lite, för jag har exakt samma problem. Jag har GTA IV utanför Steam och har följt anvisningarna. Problemet är att filen "settings.cfg" kommer tillbaka när jag startar spelet. Vet inte om det är meningen. Jag har gjort en textfil och lagt in i mappen. Första gången som jag gjorde det så tog jag inte bort "settings.cfg" innan, spelar det någon roll? Jag har tagit bort den nu alla andra gånger innan men problemet kvarstår, tacksam för svar.

Edit: Jag har fixat det nu.

Jag sitter i i den båten som du satt i för några veckor sedan.
Hur gjorde du?

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)