Vad är skillnaden mellan olika grafikkortssäljare?

Permalänk
Inaktiv

Vad är skillnaden mellan olika grafikkortssäljare?

Hej jag har märkt att det finns olika grafikkortssäljare som t.ex. Asus, evga, xfx och power color, vad är skillnaden? Jag har också en till fråga, vilka sidor köper ni grafikkort ifrån? I USA säljs grafikkort billigare, är det värt attköpa därifrån enligt tullkostnad och frakt?

Permalänk
Medlem

Tror inte man bör köpa från USA då de (vad jag kommer ihåg) har en annan spänning än vad europa har. Sedan tror jag största olikheten mellan de olika tillverkarna är kylare och om de är fabriksöverklockade.

Permalänk
Medlem

Främst kylaren, men även andra saker som strömförsörjning, VRAM och klock. Sen kan ju varje tillverkare ha olika modeller.
Förövrigt blir kostnaderna ändå höga om du ska beställa från USA (t.ex. moms på 25% har jag för mig). För att inte nämna sämre/obefintlig support om du får en defekt produkt.

EDIT: Du kan köpa grafikkort hos Inet, Webhallen, CDON, Komplett, Alina etc. Använd Prisjakt.nu för att hitta de bästa priserna (dessutom får SweCare förmåner på många sidor, t.ex. rabatt hos CDON och gratis frakt hos Inet).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tillverkarna har även olika garantier.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Tror inte man bör köpa från USA då de (vad jag kommer ihåg) har en annan spänning än vad europa har. Sedan tror jag största olikheten mellan de olika tillverkarna är kylare och om de är fabriksöverklockade.

Visst har dom en annan spänning over there men det sitter ju ett nätagg som agerar spänningsomvandlare så i praktiken är det ju samma spänning inne i datorn oavsett om den står i Svedala eller i USA... Att det finns olika tillverkare betyder ju att ju fler som tillverkar desto större chans att priserna sjunker till konsument.

Sedan är det ju så att ju fler tillverkare det finns desto större chans är det ju att det kommer förbättringar som kommer konsumenterna till del såsom lägre priser och bättre produkter ju längre tiden går...

Permalänk
Inaktiv

jag har flera frågor,
1. om jag köper en grafikkort som använder mer watt, kommer det dra mer ström?
2. Vilka datorkomponenter använder watt?
3. Hur mycket watt behöver jag mer på min nätaggregat om jag drar t.ex. totalt 300w på min dator?
4. Kan man starta bara en tråd och ställa frågor på den hela tiden eftersom jag är nybörjare på datorer och jag är nyfiken och jag ställer enormt många frågor xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196042:

jag har flera frågor,
1. om jag köper en grafikkort som använder mer watt, kommer det dra mer ström?
2. Vilka datorkomponenter använder watt?
3. Hur mycket watt behöver jag mer på min nätaggregat om jag drar t.ex. totalt 300w på min dator?
4. Kan man starta bara en tråd och ställa frågor på den hela tiden eftersom jag är nybörjare på datorer och jag är nyfiken och jag ställer enormt många frågor xD

1. Allt som drar "watt" drar ström. Watt är effekt. Alltså energi per tidsenhet.
2. Alla komponenter använder "watt"
3. Köper du 500 klarar du dig gott.
4. Visst

Permalänk
Medlem

3 - Om din dator nu drar 300w i load så behöver man inte mer än 350w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196042:

jag har flera frågor,
1. om jag köper en grafikkort som använder mer watt, kommer det dra mer ström?
2. Vilka datorkomponenter använder watt?
3. Hur mycket watt behöver jag mer på min nätaggregat om jag drar t.ex. totalt 300w på min dator?
4. Kan man starta bara en tråd och ställa frågor på den hela tiden eftersom jag är nybörjare på datorer och jag är nyfiken och jag ställer enormt många frågor xD

1. Ja, watt = energi/tidsenhet d.v.s hur mycket ström dina prylar använder.
2. Alla.
3. Beror på hur effektiv nätaggregatet (PSU) är men 350W minst

Permalänk
Medlem

Effektiviteten på nätagget påverkar inte uteffekten.
Så ett 500w nätagg ger 500w oavsett om det är ett 80+ platinum eller ett omärkt agg.
Förutsatt då att tillverkaren inte ljuger om effekten....