Grafikkortdrivrutinerna kraschar (Gigabyte GTX 560Ti)

Permalänk

Grafikkortdrivrutinerna kraschar (Gigabyte GTX 560Ti)

Hej!

Jag har ett problem med mitt 560Ti. Då och då fryser systemet när jag spelar vissa spel och ljudet knastrar, ibland blir skärmen svart och ibland inte. Ibland fixar det sig så drivrutinerna återställs, men oftast måste jag manuellt starta om datorn via strömbrytaren. Spel som Skyrim har blivit påverkade och nu senast Guild Wars 2. Jag prövade att spela med de allra lägsta inställningarna i GW2 - men det hände ändå. Andra spel som t.ex. WoW har fungerat utan problem.

Vad tror ni att det kan vara? Jag funderar på överhettning eller att PSU:n börjar bli dålig. Jag tvivlar på att det är drivrutinerna då det inte hjälpt att uppdatera - såvida inte alla nya är riktigt usla. Jag har inte överklockat kortet utan allt är stock.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Testa att ladda ner MSI Afterburner. Aktivera voltage control i settings. Ställ volten på 1050 (1.050v).

I princip alla 560 hade dåligt tilltagen volt vid släpp, och när det belastas fullt börjar det då krascha.

Detta löste problemet för mig och ett par vänner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Skrivet av Ridebird:

Testa att ladda ner MSI Afterburner. Aktivera voltage control i settings. Ställ volten på 1050 (1.050v).

I princip alla 560 hade dåligt tilltagen volt vid släpp, och när det belastas fullt börjar det då krascha.

Detta löste problemet för mig och ett par vänner.

Skickades från m.sweclockers.com

Ops, glömde skriva att jag har ett Gigabyte GTX 560Ti. Kan man använda MSI Afterburner då också eller måste jag ha något annat verktyg?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0035:

Ops, glömde skriva att jag har ett Gigabyte GTX 560Ti. Kan man använda MSI Afterburner då också eller måste jag ha något annat verktyg?

Tack på förhand

Det funkar på alla kort, oavsett märke.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Skrivet av Ridebird:

Det funkar på alla kort, oavsett märke.

Ok, tack. Vad är riskerna med att höja volten? Tänkte eftersom en varning visas när man låser upp den funktionen. Prövade också att sänka klocken, men då återställs det varje gång jag rebootar - finns det något sätt att låsa fast det?

Permalänk

Jag hade samma problem med mitt och jag testade med ändrad volt utan resultat.
Det som funkade för mig var att ladda hem senaste firmwaren från gigabyte och flasha gpun.
Hoppas det kan va till nån hjälp.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280