Permalänk
Medlem

Skatt på sommarjobb

Jag vet att det redan finns trådar på forumet som berör det här ämnet, men jag kunde inte riktigt få svar där så jag gör en egen.

Jag undrar vad som är enklast/smartast för mig att göra gällande skatt på mitt sommarjobb. Jag kommer att jobba hela sommaren, och tjäna totalt ungefär 26-28k före skatt. Som jag förstår det skulle jag då kunna skicka in en jämkning till Skatteverket, och på så sätt slippa få en stor del av min lön med skatteåterbäringen. Men sen ska jag eventuellt jobba lite på jullovet, och kanske även lite mer under året. Hur påverkar det i så fall denna jämkning, och vad är i så fall bäst att göra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag skulle jämkat för det du kommer tjäna i sommar och sedan tagit full skatt på det som du tjänar i vinter, alternativt så skickar du in en jämkning till innan jul.

tjänar du mer än vad du jämkat för så skall din arbetsgivare dra full skatt på resten, kolla dock upp så att de gör det om du skulle tjäna mer än tänkt (övertid ect.) så att du slipper en chock när du får deklarationen.

edit: så länge du ser till att din arbetsgivare drar full skatt när du kommit över beloppet du jämkat för eller du tjänar mindre än du jämkat för så kommer du inte få någon restskatt.

Permalänk

jag skulle betalat full skatt och sen fått tillbaks majoriteten vid deklarationen. så löste jag det iaf med mina sommarjobb iom att det var oklart hur mycket jobb det blev och tur var det då de blev jobb både i helger och vissa dagar efter skolan i ca 3 år.

för man vill verkligen inte få betala vid deklarationen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

edit: så länge du ser till att din arbetsgivare drar full skatt när du kommit över beloppet du jämkat för eller du tjänar mindre än du jämkat för så kommer du inte få någon restskatt.

Så säg att jag tjänar 27k i sommar, jämkar för det och i så fall får betala typ 24k. Sen jobbar jag för 4k i jul och betalar full skatt på det. Då kommer jag inte behöva betala restskatt?

Skrivet av Rouge of Darkness:

för man vill verkligen inte få betala vid deklarationen...

Det är lite det jag är rädd för, samtidigt är det ju skönt att få allt direkt - framför allt som jag ska betala lite tunga depositioner för lägenhet och sånt i höst.

Sen undrar jag hur det funkar rent allmänt när jag jämkar. Blir det då så att jag först får bruttolön (med full skatt) för det jag har jobbat, och sedan jämkar och får "skatteåterbäring" direkt? Jag har aldrig jobbat vitt förut, så det är därför jag frågar. Eller måste jag säga till min arbetsgivare att jag ska jämka, så att han inte betalar in full skatt?

Permalänk
Medlem

Man kan alltid betala in skatt till skattekontot i efterhand så jämka du på det du ska jobba i sommar och sen när det kommer till jul och du vet hur mycket du får där så får du helt enkelt gå in och kolla hur mycket du måste betala i skatt allt som allt och betala in lite extra om det behövs.
Du måste säga till företaget att dom inte betalar full skatt på dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag skulle betalat full skatt och sen fått tillbaks majoriteten vid deklarationen. så löste jag det iaf med mina sommarjobb iom att det var oklart hur mycket jobb det blev och tur var det då de blev jobb både i helger och vissa dagar efter skolan i ca 3 år.

för man vill verkligen inte få betala vid deklarationen...

Det är dumt att betala för mycket skatt för på det som man får tillbaka får man ingen ränta på och då kan man förlora pengar på att inte ha dom själv och placera pengarna. Eller bara ha dom på kontot och få den lilla räntan man får på bankerna idag.

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat hur de drar skatten på just ditt jobb? ibland drar dem ~30% rakt av och då skall du helt klart jämka. Men i många fall så drar de korrekt % på varje lön beroende på belopp enligt skattetabellerna.

T.ex.

Lön: 14901 - 15000kr
Avdrag: 2881kr
Motsvarar då ~18%

Lön: 19901 - 20000
Avdrag: 4296kr
Motsvarar då ~21%

Och då är det fullständigt onödigt att jämka eftersom korrekt skatt dras varje lön och du maximerar din utbetalning varje gång utan att riskera att betala tillbaka något.

Men visar det sig att de kommer dra 30% skatt så gör du enligt följande (högst subjektivt tips ); Om du tror att du kommer tjäna 26-28k, så skriver du på skatteverkets hemsida när du beställer hem papper, att du vill jämka för 35 000kr. På så vis så lägger du dig "lite över" för att vara på säkra sidan. Du får då en % som är lite högre än +/- 0 och du kommer inte behöva oroa dig för att behöva betala tillbaka något, dessutom så har du lite marginal ifall det dyker upp mer jobb under sommaren Gör en ny jämkning tills det är dags för vinterjobbet med samma "metod".

Bara lata/dumma/ekonomiskt handikappade människor låter staten hålla i pengarna till midsommar..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Har du kontrollerat hur de drar skatten på just ditt jobb? ibland drar dem ~30% rakt av och då skall du helt klart jämka. Men i många fall så drar de korrekt % på varje lön beroende på belopp enligt skattetabellerna.

T.ex.

Lön: 14901 - 15000kr
Avdrag: 2881kr
Motsvarar då ~18%

Lön: 19901 - 20000
Avdrag: 4296kr
Motsvarar då ~21%

Och då är det fullständigt onödigt att jämka eftersom korrekt skatt dras varje lön och du maximerar din utbetalning varje gång utan att riskera att betala tillbaka något.

Men visar det sig att de kommer dra 30% skatt så gör du enligt följande (högst subjektivt tips ); Om du tror att du kommer tjäna 26-28k, så skriver du på skatteverkets hemsida när du beställer hem papper, att du vill jämka för 35 000kr. På så vis så lägger du dig "lite över" för att vara på säkra sidan. Du får då en % som är lite högre än +/- 0 och du kommer inte behöva oroa dig för att behöva betala tillbaka något, dessutom så har du lite marginal ifall det dyker upp mer jobb under sommaren Gör en ny jämkning tills det är dags för vinterjobbet med samma "metod".

Bara lata/dumma/ekonomiskt handikappade människor låter staten hålla i pengarna till midsommar..

Det låter som en mycket bra idé! Ska ändå prata om min chef imorgon om kontouppgfiter, så då passar jag på att fråga det.

Men om jag i så fall skulle jämka så skickar jag in en blankett till Skatteverket och får en siffra på hur många procent skatt jag ska betala. Sen vidarebefodrar jag den till min chef och så betalar han så mycket skatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Det låter som en mycket bra idé! Ska ändå prata om min chef imorgon om kontouppgfiter, så då passar jag på att fråga det.

Men om jag i så fall skulle jämka så skickar jag in en blankett till Skatteverket och får en siffra på hur många procent skatt jag ska betala. Sen vidarebefodrar jag den till min chef och så betalar han så mycket skatt?

Du loggar i så fall själv in på Skatteverket med bankID och väljer e-tjänster "Jämkning". Skriv i hur mycket du kommer tjäna och beställ hem.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Du loggar i så fall själv in på Skatteverket med bankID och väljer e-tjänster "Jämkning". Skriv i hur mycket du kommer tjäna och beställ hem.

Nu är beställningen gjord. Kom på att jag måste ringa och se till att dom skickar till rätt adress bara, men det ordnar sig nog. Men kommer jag nu alltså få ngt papper som jag sen ger till min chef? Måste jag göra det innan första lönen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Nu är beställningen gjord. Kom på att jag måste ringa och se till att dom skickar till rätt adress bara, men det ordnar sig nog. Men kommer jag nu alltså få ngt papper som jag sen ger till min chef? Måste jag göra det innan första lönen?

Korrekt, du kanske är för sent ute dock. De flesta ekonomiavdelningarna vill ha det minst 20 dagar innan. Men det är bara kolla med dem, alternativt om de kan göra ett undantag.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Så säg att jag tjänar 27k i sommar, jämkar för det och i så fall får betala typ 24k. Sen jobbar jag för 4k i jul och betalar full skatt på det. Då kommer jag inte behöva betala restskatt?

Det är lite det jag är rädd för, samtidigt är det ju skönt att få allt direkt - framför allt som jag ska betala lite tunga depositioner för lägenhet och sånt i höst.

Sen undrar jag hur det funkar rent allmänt när jag jämkar. Blir det då så att jag först får bruttolön (med full skatt) för det jag har jobbat, och sedan jämkar och får "skatteåterbäring" direkt? Jag har aldrig jobbat vitt förut, så det är därför jag frågar. Eller måste jag säga till min arbetsgivare att jag ska jämka, så att han inte betalar in full skatt?

Nej när du betalar full skatt behöver du inte oroa dig, däremot om du skulle göra en jämkning till och fyller i mindre än vad du har tjänat tidigare så kommer du få restskatt.
När du drar full skatt på rest dvs de 4k vid jul så kommer du att betal förmycket skatt på dem, och du kommer får tillbaka dem efter över ett år.

När du jämkar så drar arbetsgivaren av din skatteprocent direkt från lönen.

Permalänk
Medlem

Jag har nu ansökt om jämkning och lyckats få beskedet skickat till min sommaradress, så det kommer nog om några dagar.

Dock har jag räknat efter lite noggrannare och insett att jag inte har så mycket mariginal till 35k. Om jag nu skulle ta några pass till, och då hamna över 35k, kan jag i så fall "manuellt" betala in lite extra skatt, för att slippa bli skyldig till nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då kan du lösa det på lite olika sätt. Du kan när som helst "uppdatera" din jämkning och beställa hem nya papper och lämna in. Eller så ber du helt enkelt din arbetsgivare dra full skatt på nästa lön för att "safe'a" lite.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Entusiast

Jag jämkade i flera år men har nu tröttnat eftersom det alltför ofta slutande med restskatt på 1500 kr eller mer. Det är rätt tråkigt att då den i brevlådan innan sommaren. Så i år tänker jag skita i att jämka eftersom skatteverket tydligen inte kan räkna. Förra året tjänade jag ca 500 kr mindre än jag tagit upp på jämkningen och ändå fick jag restskatt på typ 1000 kr. Då blir man ju lite less. Får se det som bonuspengar nästa sommar istället eftersom jag inte kommer få några andra pengar i juni.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Jag har nu ansökt om jämkning och lyckats få beskedet skickat till min sommaradress, så det kommer nog om några dagar.

Dock har jag räknat efter lite noggrannare och insett att jag inte har så mycket mariginal till 35k. Om jag nu skulle ta några pass till, och då hamna över 35k, kan jag i så fall "manuellt" betala in lite extra skatt, för att slippa bli skyldig till nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att betala in manuellt på skatteverket.