Hittar inte ssd i i Ahci läge

Permalänk

Hittar inte ssd i i Ahci läge

Jo det är så att jag kan inte hitta min ssd i bios när jag slår på ahci läge och inte min optiska läsare eller hdd för den delen heller. Men så for jag sätter på ide läge hittar den alla tre. Jag har en agility 3 120gb.

Sata 6 är ssdn

Tack i förhand för svar

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Hedersmedlem

Tack på förhand för att du berättar vilket moderkort det är, även om du tycker det är oviktigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Jo det är så att jag kan inte hitta min ssd i bios när jag slår på ahci läge och inte min optiska läsare eller hdd för den delen heller. Men så for jag sätter på ide läge hittar den alla tre. Jag har en agility 3 120gb.
http://i.imgur.com/Gr8v5.jpg
http://i.imgur.com/qpMfr.jpg

Sata 6 är ssdn

Tack i förhand för svar

kan vara inkompatibel ssd för det moderkortet och ahci - har samma problem på min msi gx660 och en crucial c300

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Tack på förhand för att du berättar vilket moderkort det är, även om du tycker det är oviktigt.

Oj glömde det http://www.asrock.com/mb/AMD/M3A785GM-LE128M/

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

kan vara inkompatibel ssd för det moderkortet och ahci - har samma problem på min msi gx660 och en crucial c300

hmm vad konstigt att man kan ställa in det i bios i så fall

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hammarlund:

hmm vad konstigt att man kan ställa in det i bios i så fall

Det är väl Intel som skapat standarden och du kör ett moderkort med AMD-kretsar? Då finns alltid risken att protokollen inte är 100% kompatibla. Finns många exempel med det från nVidia-moderkort, även om AMD brukar vara bättre i det avseendet.

Det behöver inte vara orsaken men kan vara det, speciellt när du har problem redan i BIOS där drivrutiner inte påverkar. Testa uppdatera till senaste BIOS.

Edit. Nu har jag inte kört AMD på flera år men minns att vissa av deras modeller inte hade fungerande detektering i BIOS för port 5-6, utan endast syntes efter att drivrutinerna installerats och inifrån Windows. Nu verkar ju alla portarna ha problem, så bara en tanke.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jag hade ett moderkort som inte hittade sata3 enheter med ahci igång, men ide funkade det bra, va tvungen o strypa enheterna (mekaniska diskar) med en jumper som limitade den till sata2, och det va med amd chipset som ditt.
så som MultiMan säger så är de nog ditt moderkort som inte vill som de ska.
testade inga bios uppdateringar osv, men det kan ju va samma problem, eller är din hdd / dvd sata2 ? funkar dom i ahci om du kopplar ur ssd?

Permalänk
Hedersmedlem

Har upplevt samma sak med AMD-chipset.

Hittas disken om du går ur bios med "save settings" och går direkt in igen?

Hittas disken av Windows installationsprogram?

I mitt fall hittades disken av Windows installationsprogram men när jag sedan efter windowsinstallation bootade om var den borta igen och jag fick den klassiska "no boot device found".
För att den skulle hittas efter installation var jag direkt efter start av dator tvungen att gå in i snabbmenyn för att välja boot device, vänta cirka 10 sek och därefter boota om utan att välja någon bootenhet, då kickade windows igång. Tröttnade dock på detta efter ett tag och lärde mig att undvika AMD´s kretsar och speciellt OCZ´s diskar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag hade råkat stänga av någon kontroller på mitt moderkort vilket gjorde att den inte hittade min ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Jag hade råkat stänga av någon kontroller på mitt moderkort vilket gjorde att den inte hittade min ssd.

marvell sata3? det finns dock inte på hans moderkort

Permalänk

Jag har exakt samma problem med min SSD ( också agility 3 ) när jag sätter läget till AHCI för port 1-4 så ser jag dom inte alls i bios, alltså det står inte ens not detected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Jag har exakt samma problem med min SSD ( också agility 3 ) när jag sätter läget till AHCI för port 1-4 så ser jag dom inte alls i bios, alltså det står inte ens not detected.

också amd chipset, fast sata3, funkar dina för boot / windows med ahci?

Permalänk
Skrivet av xedoz1:

också amd chipset, fast sata3, funkar dina för boot / windows med ahci?

Nej, om jag sätter den till AHCI och bootar så står det bara "Sätt i en boot disk"

Så kör med IDE just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Nej, om jag sätter den till AHCI och bootar så står det bara "Sätt i en boot disk"

Så kör med IDE just nu.

Lösningen på den finns här:
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Permalänk
Skrivet av xedoz1:

jag hade ett moderkort som inte hittade sata3 enheter med ahci igång, men ide funkade det bra, va tvungen o strypa enheterna (mekaniska diskar) med en jumper som limitade den till sata2, och det va med amd chipset som ditt.
så som MultiMan säger så är de nog ditt moderkort som inte vill som de ska.
testade inga bios uppdateringar osv, men det kan ju va samma problem, eller är din hdd / dvd sata2 ? funkar dom i ahci om du kopplar ur ssd?

Hdd och dvd är sata 2. Jag drog ut ssdn och valde ahci men den hittade ingenting

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superlight:

Nja, om man ska byta från IDE till AHCI efter installation är det där vägen att gå. Symptomen är en blåskärm vilket inte är fallet här.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Har upplevt samma sak med AMD-chipset.

Hittas disken om du går ur bios med "save settings" och går direkt in igen?

Hittas disken av Windows installationsprogram?

I mitt fall hittades disken av Windows installationsprogram men när jag sedan efter windowsinstallation bootade om var den borta igen och jag fick den klassiska "no boot device found".
För att den skulle hittas efter installation var jag direkt efter start av dator tvungen att gå in i snabbmenyn för att välja boot device, vänta cirka 10 sek och därefter boota om utan att välja någon bootenhet, då kickade windows igång. Tröttnade dock på detta efter ett tag och lärde mig att undvika AMD´s kretsar och speciellt OCZ´s diskar.

Yes! om jag väljer ahci och går ut och in hittar jag den i ahci men inte i ide
Edit: jag hittar inte hdd eller dvdn heller i ide utan bara i ahci

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Hedersmedlem

Och då är problemet löst eller?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Och då är problemet löst eller?

Tyvär inte när jag startar windows 8 (ssd) så får jag upp att den försöker reparera sig men misslyckas. Om jag väljer vista (hdd) så får jag upp en en blåskärm i ungefär en halv sekund och datorn startas om

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste installera under samma inställning som du startar annars får du blåskärm.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Du måste installera under samma inställning som du startar annars får du blåskärm.

installera vad?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

installera vad?

operativsystemet

Permalänk
Hedersmedlem

Alternativt ställer du tillbaka till IDE och följer instruktionerna i Superlights länk.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av -rand-:

operativsystemet

kan jag på något sätt bara sätta min ssd i ahci annars så kommer jag inte kunna anända vista?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

kan jag på något sätt bara sätta min ssd i ahci annars så kommer jag inte kunna anända vista?

Vad de säger är att om du installerat windows när IDE användes, så kan du inte byta till AHCI rakt av, utan du måste först antingen ändra inställningar i windows enligt guiden postad ovan, eller installera om windows i AHCI-läge!

Gör du inte detta får du typiskt blåskärmar och liknande.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Hedersmedlem

På vissa moderkort med sata-kontroller på i chipset och separat sata-kontroller kan du ställa dem separat men i ditt fall hade jag nog "gjort rätt från början".

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.