Hur fungerar tull,moms mm vid köp från amazon?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alfsvåg:

Om vi säger att det jag vill köpa kostar 1500kr med frakt, vad kan jag tänkas få betala efter tullen,momsen och Speditionsavgiften?

Om det är filmer så är det 28,5% på värdet + hanteringen om du inte sköter om det själv utan låter fraktfirman göra det, så det tillkommer nån 100 lapp till dem för administrationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

ca 2000
ibland tar posten ut 100:- i frakt/expeditionsavgift

det blir kanske billigare ändå med från co.uk för där blev det 1810kr men då blir det väll inga moms/tull kostnader va? tänkte eftersom dom skickar varorna från USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Jaså? Jag har alltid fått betala tull när jag köpt från dealextreme.com , det ligger i hongkong. Säkert köpt 10 gånger därifrån.

segt, beställt där ifrån säkert 20 ggr. Aldrig tullat, de giftwrappar alltid mina paket.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

spelar ingen roll om de giftar!!
då de öppnar de paketen o ser oöppnade filmer då ber de dig om paypalkvittot och räknar ut avgifter efter det!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har köpt många gånger från USA och bara en gång åkt "fast", redan efter ett par gånger (eller en om den är en dyr produkt) tjänar du igen det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Tror det ändå blir billigast att beställa från amazon.com men det står så här när jag skrivit in min adress etc We're sorry. This item can't be shipped to your selected destination. You may either change the shipping address or delete the item from your order.

Väldigt många produkter som de inte skickar utanför USA.

Permalänk

Tullfrihet under 500:- gäller bara när privatperson utanför EU skänker något till dig i Sverige. När det är ett företag som skänker (giftar) prylar till dig är det ringa värde som gäller, praxis på det är under 200:-. Tricket för att slippa tull o moms från DX är att skicka i många försändelser där vart och ett kostar mindre än 200:-.
Observera att det inte bara är varuvärdet som räknas i 200/500 :- gränserna även ev. frakt.
Numer har posten även höjt tullavgiften till minst 200:- kan vara 230:- mot för 100:- som det var tidigare.

Permalänk

Tullavgiften - den avgift posten debiterar för besväret att öppna ditt paket och räkna ut hur mycket du ska tulla och momsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

det blir kanske billigare ändå med från co.uk för där blev det 1810kr men då blir det väll inga moms/tull kostnader va? tänkte eftersom dom skickar varorna från USA.

.co.uk skickar inte från usa. De skickar oftast från tyskland. Säker på att du inte är inne på .com? Eller kanske du kollar på en försäljare som använder amazon för att sälja, alltså det kommer inte från amazons lager.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke779:

det blir kanske billigare ändå med från co.uk för där blev det 1810kr men då blir det väll inga moms/tull kostnader va? tänkte eftersom dom skickar varorna från USA.

Kolla om det finns på Zavvi ananrs http://www.zavvi.com/home.dept Har beställt en del spel därifrån å det är fan sjukt billigt, gratis frakt är det också. Kanske blir billigare än amazon.

amazon.de kan också vara ett bättre val nu när euron är så låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

.co.uk skickar inte från usa. De skickar oftast från tyskland. Säker på att du inte är inne på .com? Eller kanske du kollar på en försäljare som använder amazon för att sälja, alltså det kommer inte från amazons lager.

Korrekt det är via en försäljare som använder sig av co.uk, han skickar från USA men eftersom det är via co.uk blir det väll ingen tull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Kolla om det finns på Zavvi ananrs http://www.zavvi.com/home.dept Har beställt en del spel därifrån å det är fan sjukt billigt, gratis frakt är det också. Kanske blir billigare än amazon.

amazon.de kan också vara ett bättre val nu när euron är så låg.

Tyvär fanns inte serien i bluray på den sidan :/

Permalänk
Medlem

Hej!

Postar här istället för att öra en ny tråd då jag inte är säker på hur det fungerar.
Hade tänkt handla lite divere verktyg och smått-och-gott grejer från Amazon.com för ca 1000 dollar, måste jag skicka någon form av deklaration för att inte riskera straff, eller kan jag bara tycka på köp-knappen och betala?

Kan jag isf räkna med ett merpris på ca 30% efter tull och moms om det kontrolleras?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bara att handla, administrationen kommer säljaren eller speditören att sköta om, vanligast är att speditören tar 100-150 kr för det.
Momsen är 25% och ev tull beror på vad det är du köper och varifrån det är, du får läsa på tullverkets hemsida om du klacificeringen av prylarna och vilken eventuell tullsats som gäller.
http://www.tullverket.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej igen, ska beställa en sak på amazon.com som kostar 323kr och vad jag förstår så är väll alla varor under 400kr moms fria? För frakten var 148kr vilket gör att varan + frakt blir 471kr, måste jag då betala 471*1,25? För då blev det plötsligt väldigt dyrt och ovärt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alfsvåg:

Hej igen, ska beställa en sak på amazon.com som kostar 323kr och vad jag förstår så är väll alla varor under 400kr moms fria? För frakten var 148kr vilket gör att varan + frakt blir 471kr, måste jag då betala 471*1,25? För då blev det plötsligt väldigt dyrt och ovärt.

Det finns inget fribelopp för moms utan det ska betalas från första öret, däremot så är det stor chans att du i praktiken inte kollas om det är ett litet paket, om paktet fastnar i systemet så åker du troligen också på att betala importdeklarationsavgift med 100-200kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.