Får den plats/är den kompatibel?!

Permalänk

Får den plats/är den kompatibel?!

Tänkte införskaffa mig denna : http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148427-asus_radeon_hd...

Detta moderskort har jag : Gigabyte GA-MA790X-UD3P LK, GBLAN, DDR2, AM3

Detta chassi har jag : Antec Nine Hundred II chassi

Funkar det med mitt moderskort trots att jag bara har PCI-E 2.0 och inte 3.0?

Permalänk
Avstängd

Det ska funka utan problem, va har du för CPU?

Permalänk
Entusiast

Ja, det fungerar alldelles utmärkt!

Prestandaskillnaden är 0-1% även om du skulle köra 2 kort i Crossfire, det är bara att sätta in kortet och kötta på!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Ja, det fungerar alldelles utmärkt!

Prestandaskillnaden är 0-1% även om du skulle köra 2 kort i SLI, det är bara att sätta in kortet och kötta på!

Härligt! Tack!

Skrivet av Alle22:

Det ska funka utan problem, va har du för CPU?

Skönt! Jag har en CPU AMD Phenom2 X4 940 3Ghz, 8MB,125W,AM2+, BE, som ska överklockas till 3,6ghz så småning om. Just nu är det mitt gamla HD 4890 som flaskhalsar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darky0ne1:

Härligt! Tack!

Skönt! Jag har en CPU AMD Phenom2 X4 940 3Ghz, 8MB,125W,AM2+, BE, som ska överklockas till 3,6ghz så småning om. Just nu är det mitt gamla HD 4890 som flaskhalsar.

Cpu är också viktig så att inte den flaskar med

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Cpu är också viktig så att inte den flaskar med

Yes jag vet! Men om vi säger så här, om jag vill få så mycket bättre prestanda inom dem spelen jag spelar genom att bara byta en del av datorn så är grafikkortet det som skulle göra mest skillnad. Det kommer flaska lite, men inte jättemycket, så jag klarar mig ett tag på den processorn som jag har nu tror jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darky0ne1:

Yes jag vet! Men om vi säger så här, om jag vill få så mycket bättre prestanda inom dem spelen jag spelar genom att bara byta en del av datorn så är grafikkortet det som skulle göra mest skillnad. Det kommer flaska lite, men inte jättemycket, så jag klarar mig ett tag på den processorn som jag har nu tror jag.

Det är nog på gränsen att du gör det.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag tvärtom, ett HD 4870 med en i5 2500k. Fungerar super!

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Det är nog på gränsen att du gör det.

Tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det är nog på gränsen att du gör det.

Säg inte för mycket när du inte har all info.

Skrivet av darky0ne1:

Beror helt på vad du spelar, men jag skulle också bytt grafikkortet i din sits.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darky0ne1:

Eftersom du ska överklocka den så är det vid gränsen till flaskhals men du kan ju kolla själv när du kör grafikkortet. Om grafikkortet körs på 100% vid load då är det bra om inte så är det cpun som flashalsar, så du vet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Säg inte för mycket när du inte har all info.

Beror helt på vad du spelar, men jag skulle också bytt grafikkortet i din sits.

Det bror mest på vilken upplösning han ska köra på, 7950 är ett starkt kort och phenom är inget att köra på länge till.

Jag har kört på en phenom 955 + 7950 och 7970. Det gick bra med 7950 på gränsen verkligen medans 7970 så flaskhalsade cpun.

Du får själv kolla upp innan du börjar käfta emot:

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det bror mest på vilken upplösning han ska köra på, 7950 är ett starkt kort och phenom är inget att köra på länge till.

Jag har kört på en phenom 955 + 7950 och 7970. Det gick bra med 7950 på gränsen verkligen medans 7970 så flaskhalsade cpun.

Du får själv kolla upp innan du börjar käfta emot:

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Vad jag antar att han menade är att vi inte vet VAD TS tänker spela vilket gör diskussionen helt ogrundad. Att du sedan länkar två väldigt CPU-krävande spel tycker jag är roligt.

Det finns både spel han skulle kunna lira som en 940 klarar utmärkt och spel där det inte kommer bli någon skillnad alls men det antar jag att han förstår.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in med min gammla CPU som jag inte trodde flaska.

Kör mest LoL, körde med ett 470 SOC från gigabyte och en Q8200@2,33ghz och jag kunde i början av rundorna få 120 fps men sen gick den ner och körde runt 70-80 fps.

Sen bytade jag moderkort och CPU till en 2700k, min fps nu: Alltid över 240. Samma Grafikkort.

Jag gjorde det dumma misstaget i ett år, gör inte du det.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rådström:

Vad jag antar att han menade är att vi inte vet VAD TS tänker spela vilket gör diskussionen helt ogrundad. Att du sedan länkar två väldigt CPU-krävande spel tycker jag är roligt.

Det finns både spel han skulle kunna lira som en 940 klarar utmärkt och spel där det inte kommer bli någon skillnad alls men det antar jag att han förstår.

Det som är roligt är att du inte ens checkar innan du svarar, TS har lagt upp tidigare tråd om att uppgradera sitt system för att köra bf3 och skyrim: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det som är roligt är att du inte ens checkar innan du svarar, TS har lagt upp tidigare tråd om att uppgradera sitt system för att köra bf3 och skyrim: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Situationen ändrades faktiskt lite då, tackar för infon.

Håller nog dock fortfarande kvar vid mitt påstående att det var smartare att byta grafikkort först.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Situationen ändrades faktiskt lite då, tackar för infon.

Håller nog dock fortfarande kvar vid mitt påstående att det var smartare att byta grafikkort först.

Nee blir irriterad på de som hoppar på och käftar emot hela tiden, visst alla kan ha fel men man måste checka innan man svarar och då är man mer inne i det hela.

Det är nog smartare att byta grafikkort men dock inte högre klass än 7950 iaf.

Permalänk

Jag kommer dock bland annat köra just BF3, men det är nog det mest CPU krävande spelet jag spelar. Där kan jag ana en flaskhals, men det blir ändå en stor skillnad från det jag har nu ( HD4890 ) när jag kör med relativt låg FPS på medium på bf3. Jag hoppas på en stor förbättring där, och senare några månader framåt blir det Ivy Bridge, då kan jag utnyttja hela 7950's kapacitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darky0ne1:

Tänkte införskaffa mig denna : http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148427-asus_radeon_hd...

Detta moderskort har jag : Gigabyte GA-MA790X-UD3P LK, GBLAN, DDR2, AM3

Detta chassi har jag : Antec Nine Hundred II chassi

Funkar det med mitt moderskort trots att jag bara har PCI-E 2.0 och inte 3.0?

kommer funka kanon men bli inte besviken om det uppstår problem när du har installerat senaste AMD drivare, många har fått det! prova med asus drivare från asus när du får hem kortet å allt isf, mitt kort löste allt med asus drivare,, har samma kort nyköpt sen i fredas:P

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darky0ne1:

Jag kommer dock bland annat köra just BF3, men det är nog det mest CPU krävande spelet jag spelar. Där kan jag ana en flaskhals, men det blir ändå en stor skillnad från det jag har nu ( HD4890 ) när jag kör med relativt låg FPS på medium på bf3. Jag hoppas på en stor förbättring där, och senare några månader framåt blir det Ivy Bridge, då kan jag utnyttja hela 7950's kapacitet.

haha Aaa det blir en stor skillnad från det kortet ja:D OCH särskilt om du ska klocka det hihi;) jag har nu ett 7950 som presterar över 7970

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk

Tänkte bara uppdatera genom att säga att nu har jag installerat det och jag maxar BF3 utan problem med hög FPS. Ett värt köp!