Installerade nya komponenter, nu funkar datorn ej

Permalänk

Installerade nya komponenter, nu funkar datorn ej

Hej som rubriken lyder så har jag installerat nya komponenter i min dator ellr rent ut sagt en helt ny dator det ända som är kvar från den gammla är hdd och nätagget.

När jag startar datorn kommer det upp en blå skärm men den ändras snabbt till en svart där det står "starta windows vanligt" eller starta windows med repair " repair saken hjälper inte och har testat att gå in på bios och dratt upp ram minnena till 1600mhz de var på 1330 innan. Vad är felet och vad kan jag testa att göra? kan jag ha installerat minnena fel? just nu sitter dem på de 2 första platserna med blå färg.
eller är det något fel med hddn ? har den tappat bort sig och nu tror datorn att jag inte har win7 och måste boota upp datorn med USB eller skiva?

Komponenter:
http://www.inet.se/produkt/1901918/asrock-3n78d
http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4096mb-cl9-1...
http://www.inet.se/produkt/5409033/gigabyte-geforce-gt430-102... nätagg på 350 W
gammal hdd på 250gb
gammalt nätaggg på 350w

ps:Jag har windows 7 32bit på hddn

Permalänk

Du måste formatera om när du installerar ny hårdvara

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk

Du lär behöva göra en ny installation av windows samt nya drivrutiner.

Visa signatur

Citera för svar

Intel Pentium G3258 Anniversary Edition , ASRock B85M BTC - mATX , OCZ ZT SERIES 650 W , G.Skill Ripjaws Red DDR3 1600MHz CL9 2x4GB , Kingston 120GB SSDNow V300 + Intenso SSD 128GB + 256GB , Asus Radeon R9 290X 4GB DirectCU II , Thermaltake Versa H15.

Permalänk
Medlem

Byter man moderkortet så är det nästan ett måste att ominstallera, dvs formatera och installera på nytt. Det är för mycket som inte stämmer med den gamla installationen.

Jag har en dator som jag inte gjort det med men då byttes bara moderkort och inget annat, hade tur och det funkade...

så det är bara att blåsa datorn och börja om

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Btw "gammalt nätagg 350W" betyder det att det är ifrån en gammal märkesburk? Isåfall kan du få problem pga att den går sönder / tar sönder andra delar. Den är gjord för den W på originaldatorn isåfall och inte högre

Och ja du måste omformatera hdd'n (installera om)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Felen brukar vara om man går från intel till AMD och vise versa då drivrutinerna inte är samma för uppstart.
All annan hårdvara brukar Oftast inte strula då Windows brukar gå på grund drivrutiner.

Sedan behöver du en kraftigare nätdel, då nuvarande är för klent

Permalänk

Okej tack för alla svar. Hur ska jag nu omformatera den? på lättaste sätt

Permalänk

Btw kom på att jag hade glömt cd läsare så har ingen cd läsare

Permalänk

Fick precis en tanke den lyder såhär: Jag har 2 datorer skulle jag kunna ta hddn från den som nu inte funkar och stoppa in den i den andra sedan formatera den och installera windows7 på den och sen ta ut den och sätta tillbaka den i den som nu inte fungerar och starta upp och allt funkar?

eller har ni några andra förslag på hur jag ska kunna lösa detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av insynativ:

Fick precis en tanke den lyder såhär: Jag har 2 datorer skulle jag kunna ta hddn från den som nu inte funkar och stoppa in den i den andra sedan formatera den och installera windows7 på den och sen ta ut den och sätta tillbaka den i den som nu inte fungerar och starta upp och allt funkar?

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

Okej så det ändå jag behöver göra är att lyda dessa instruktioner? behöver jag formatera hddn först eller är det bara att tuta och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av insynativ:

Okej så det ändå jag behöver göra är att lyda dessa instruktioner? behöver jag formatera hddn först eller är det bara att tuta och köra?

Du formaterar när du ska installera Windows 7, eller så kan du installera över Windows 7 på din hårddisk om du vill ha kvar några filer osv. Har du en Windows 7 installdisk?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Du formaterar när du ska installera Windows 7, eller så kan du installera över Windows 7 på din hårddisk om du vill ha kvar några filer osv. Har du en Windows 7 installdisk?

a men ingen cd läsare men tycker det där med usb grejen värkar bra fattar bara inte riktigt vilka filer jag ska lägga på USBn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av insynativ:

a men ingen cd läsare men tycker det där med usb grejen värkar bra fattar bara inte riktigt vilka filer jag ska lägga på USBn

Du får ladda ner en windows 7 ISO.
Sen behöver du Power iso eller alcohol 120% för att flytta ut filerna från ISO filen till USB'n.

Följ dock instruktioner hur du gör USB minnet bootbart först.

Permalänk
Skrivet av anon171844:

Du får ladda ner en windows 7 ISO.
Sen behöver du Power iso eller alcohol 120% för att flytta ut filerna från ISO filen till USB'n.

Följ dock instruktioner hur du gör USB minnet bootbart först.

OKej tack så mycket! återkommer om jag får den att funka ;D

Permalänk
Inaktiv

Ja gör det! Tänk på att usb stickan måste vara på 4GB+.

Permalänk
Skrivet av Andreas_ace:

Felen brukar vara om man går från intel till AMD och vise versa då drivrutinerna inte är samma för uppstart.
All annan hårdvara brukar Oftast inte strula då Windows brukar gå på grund drivrutiner.

Sedan behöver du en kraftigare nätdel, då nuvarande är för klent

Okej en på inet som fråga om det räckte och dem svarar att det ska göra det... http://www.inet.se/produkt/5409033/gigabyte-geforce-gt430-102...

Hej!
Räcker ett nätagg på 300w att driva denna?

Inet svarar
Ja, så länge du inte överklockar eller har väldigt mycket hårddiskar eller andra enheter så ska det räcka!

Permalänk
Skrivet av anon171844:

Ja gör det! Tänk på att usb stickan måste vara på 4GB+.

Okej har en på 4gb xD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av insynativ:

Okej har en på 4gb xD

Glöm inte att du ska formatera om den i din nya dator, vet inte om det framgick.

Här får du lite natthumor apropå grafikkortet du har valt
http://www.youtube.com/watch?v=C9QTZ4MvBaM

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådrubrik redigerad eftersom "Hjälp" är underförstått, dessutom behöver det inte skrikas ut i dubbel upplaga*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

*Trådrubrik redigerad eftersom "Hjälp" är underförstått, dessutom behöver det inte skrikas ut i dubbel upplaga*

okej förlåt ska ej upprepas

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Glöm inte att du ska formatera om den i din nya dator, vet inte om det framgick.

Här får du lite natthumor apropå grafikkortet du har valt
http://www.youtube.com/watch?v=C9QTZ4MvBaM

Okej ska kolla xD

Permalänk
Medlem

Du kan läsa denna sida som beskriver hur man kan installera Windows 7 http://windowshjalp.se/?p=34

Om du vill installera utan formatera eller ta bort partitioner så väljer du bara Anpassad (avancerat) vid Steg 10 och installerar sedan på samma partition som nuvarande Windows ligger på, då kommer gamla Windows 7 installationen att sparas på hårddisken i en mapp som heter Windows Old och den kan du radera efter du har hämtat filer som du vill spara till nya installationen.

Men om du inte behöver spara några filer från gamla installationen så rekommenderar jag att du gör en helt ren installation och då väljer man Anpassad (avancerat) vid Steg 10 och sedan Enhetsalternativ (avancerat) vid Steg 11, nu kan du markera alla partitioner även den lilla 100MB partitionen som ligger på hårddisken och sedan klicka på Ta bort, efter detta är hårddisken helt tom och du kan nu fortsätta med installationen genom att klicka på Ny.

Edit: För att undvika eventuella problem så bör du endast ha 1 hårddisk inkopplad när du installerar Windows.

Visa signatur

janee